Ebel
Nettopp kjøpt en 82 Fenix classic m std seilrigg og den klassiske encylinder VP dieseldunker. Ikke tenkt på lange turer og masse komfort, kun seile. Og innstille meg på å ta den tiden det tar selv ved motvind og lite vind. Motor helst kun når jeg må. Lære å seile den så si ut og inn av brygga. Har mest erfaring m mindre seilbåt, dette krever nok litt læring. Har leid 35 - 45 fotere, blir for svært. Denne kan jeg seile alene.
Tenkte å dele litt erfaringer m noen som har akkurat samme båt. Få råd og kommentarer.
Liggerøst i Oslo. Bilder kommer etterhvert. Båten var tørr og så grei ut etter vinteren på vannet. Tatt greit vare på av forrige eier, men overflaten er selvsagt matt og den originale røde Fenix dekoren veldig matt. Og motoren har etter sigende gått veldig lite siste 2 år. Egentlig ikke så bra, ref Md5 for dummies. Motorer skal brukes jevnlig, disse gamle helst på 70% av max. Har Wallas 2000 med en separat parafintank som jeg ikke har testet. Begynte å surre når jeg slo på bryteren. Vi får se. Har heller ikke vært brukt på en stund, gammel parafin mao.
Har lest at tetting v kjølboltene på disse er en svakhet fordi festet i skrog ikke var bra nok. Men det er tørt rundt muttere og bolter her, de skal kanskje dras til? Mange har sikkert mye erfaring med disse båtene. Denne båten er enkelt innredet, dørken er av plast med tepper på. Ingen dør til pigg og dermed toalett. Køya akter på styrbord side ender i en åpning til rommet helt akter, enkelt å komme til for vedlikehold. Fin og enkel konstruksjon dette, skal visst seile bra også. Storseilet er nytt, ikke rullefokk. Men fokk og gen er visst ok. Ikke spinnaker...noen som skal selge?
Motoren starter lett. Ikke kjølevann ut av eksosen, stoppet den. Åpnet pumpelokket og tok ut og sjekket impelleren. Ok. Men alt var tørt...alle slanger tørre. Tilførselsvann ut av drevet ok. Tippet at den ikke greide å suge luft, fylte vann i pumpen, startet på nytt, og bingo. Lot maskinen gå 5 min på tomgang, surra jevnt som ei klokke, bra med kjølevann i eksosen, rimelig "ren" eksos. Ga full gass i frigir, ingen ulyder. Litt forover og bakover, foldepropellen virker...puster ut. Litt mer letta! Vannet er kaldt i fjorden og termostaten åpna ikke. Cylinder såvidt lunken. Rør fra termostathuset til motor kald. Vi får håpe det beste. God kjøling er førstepri. Noen som har god erfaring m systemrens?
Men etter kjøring av motor, så ser jeg at det lekker diesel fra matepumpa. Umulig å se akkurat hvor, men tipper gummien i membranen. Må skiftes, diesel inn i motoren er no good. Burde jeg kanskje like godt kjøpe ei ny pumpe, ser man får kjøpt de til ca tusingen i Sverige? Nesten fristet til å skaffe en moderne 12v elektrisk matepumpe istedenfor, koster omtrent det samme og de har innebygget finfilter...vel her tas i mot gode råd. Matepumpa skal gi ca 11 psi. Hvem har pakninger og annet til pumpa? Marinaene kanskje, til dertil pris. Får lete litt på nettet. Ser for meg mye skruing og lufting. Og bytting av filter, sjekke vannavskiller. Og tanken...kondens og dieseldyr, vel den tid den sorg. Går vel an å tilsette noe rensegreier i dieselen også.
Ser mye rust og flass på høyre side av motor, mye på samme side i drevplaten som er boltet i skroget. Liten oljelekkasje v cylinderpakningen, vel litt svetting tåler vi. Bør vel dra til boltene til toppen og sjekke ventiler. Bytte filteret og olje. Engstelig for gjengrodde kjølekanaler, gammel termostat og annet. Vel, må jo være optimistisk. Belgen i drevet har kanskje ikke vært skiftet...vel, den tid den sorg. 110 drev skal visstnok være evigvarende. Drømmen er en haug m lipobatterier og elmotor. 10hk elmotor er stor som en håndball med fullt dreiemoment fra 0. Null vedlikehold.
Diesellekkasjen forklarte den lille oljedammen som oppstod på dørk foran/under maskinen, bak det plastbelagte spantet som lager skillet i dørken. Blandet m en del vannsøl fra jobben m å få igang vannpumpen, så alt dette sølet har nok gått ned ett eller annet sted i tillegg, men hvor? Dørk under motor har jo bare en tett "kanal" , kan ikke se noen hull mellom spantene. Hmm - er små sprekker i dørkplasten der dammen ligger foran motor. Forsøkt reparert m stålpasta, epoxy eller tilsvarende. Og hvor samler egentlig vannet seg i denne båten..?? Er vant til at det er et lensepunkt på det laveste punktet i dørken, under et lokk. Men i denne båten ligger slangen til lensepumpen i en kveil i et "lukket" skott til høyre for motoren der hovedstrøm bryterene er, altså babord side. Meget pussig. I bunnen av dette skottet ligger en liten olje/vanndam også. Må være forbindelse et sted i dørk men ser det ikke. Små hull? To dager senere pipler samme dam opp v de midtre kjølboltene. Det må være en forbindelse under plastdørken. Båten har kanskje dobbelt skrog, og kanaler under plastdørken? Mystisk.
Mye å lære. Ønsker å starte m å vaske ned motor og hele "motorrommet", skifte den diesel-inngrodde isolasjonen som er limt på veggene, der aluminiumsfolien er flasset av...skal jeg velge den typen m bly, eller Biltema? Samme m kassa over motoren. Prøve å bli litt kvitt av den klassiske lukta der nede.
Litt overveldende, men en ting av gangen. Får ta båten opp og høytrykkspylt, sjekke skrog og propell og sinkring. Hvor har de ålreit slipp med hyggelige priser? Hvilket bunnstoff bør jeg velge? Tankene spinner rundt, hjelp jeg er blitt båteier ?