Jump to content

Edit History

Ebel

Ebel

1. Stemmer, det var en stang/flottør der når jeg skrudde opp lokket, så jeg forstod etterhvert at dette ikke var lufting. Første gang  jeg skrudde opp lokket så det ut som en luftenippel, ingen stang poppa opp... Det var greit å ha sett både membranen og stanga, det går jo fint å få dette tett igjen - og ja bildet er oppned (jeg bøyer med ned og tar bildet) :-) Jeg løsnet de fire boltene som holder tanken, skjøv den så langt akter som mulig, tørket opp dieselen. Og slo over ei bøtte med varmtvann og mye salo. Håndpumpet sølet opp. Tips: Mutterene som er umulig å entre på boltene med fingrene etterpå pga hvordan tankfestet er utformet: Bruk en leddnøkkel m litt tape som låser leddet 90grader, legg mutteren ned i pipa, hold nøkkelen slik at pipa er rett under hullet, tre så skruen ned og skru.

 

2. Jeg er 100% sikker på at det er "dobbelt" skrog/laminat. Dvs at det eventuelt har oppstått en liten kanal i selve skroglaminatet mellom kjølbolter (absolutt laveste punkt) og f.eks punkt ved motoren (høyere opp). Jeg helte vann foran motoren, ventet og ganske riktig etter en stund (noen timer) piplet det opp ved den ene kjølbolten. Vi vet at Fenix har en svakhet mht kjølboltenes innfestning i skroget. Men det går jo på dette at vann kan trenge inn fra sjøen hvis man evnt har gått på grunn og kjølen har fått et slag som forplanter seg til festene. Ikke tilfelle her. Jeg kommer til å ta opp en ene kjølmutteren og skiven og inspisere litt. Og momentarmen for å se om mutterene er dratt til likt. Skal prøve å finne ut hvor hardt de egentlig skal være dratt til.

 

3. Gikk løs på det elektriske. Rev av den gamle innsausede motorisolasjonen og tok ut begge hovedbryterene, ohm-målte de og satte skrupolene inn med kobberfett. Startbatteriet var koblet slik at kabelen til startmotor gikk  over en hovedbryter, og laderstrøm til batteriet over den andre hovedbryteren. Litt "overkill" når man tenker at dynamoen bare er på 35A, fordi den eneste hensikt med å bryte ladestrømmen er å hindre at generatoren belaster motoren når batteriet er "utladet til nede i kjelleren". En 70A gen tar vel 1 hk ved "flatt" batteri og maks ladestrøm så da er det kanskje lurt og kunne koble fra hvis en skal sikre seg maks kraft på propellen etter å ha tømt batteriet (for de som bruker mye strøm). Fant en ny 75A dynamo til under 2000,- vurdere å bytte. Greit å ha W utgang til turteller. Se ellers min kommentar her:

 

 

Båten har et nytt 18kg Exide Gel startbatteri 350Wh https://www.bilbatteri24.no/products/sr350-sonnak-dual og et gåent Gel forbruksbatteri (var 2V etter vintern, kastes). Det er plass til to batterier på hver side av drevet i "motorommet" (som forøvig er utrolig lett tilgjengelig på denne båten mellom de to akterkøyene). Jeg kommer vel til å sette in to 30 kg 950Wh  https://www.bilbatteri24.no/products/es950-exide-equipment-gel parallellkoblet eller koblet til fast landstrømslader med separate uttak. Fant en lader som gir 40A til 3.400,- med tre separate utganger, men den så litt for billig ut.  (Jeg har 5 slike ES950 EXIDE EQUIPMENT GEL batterier som kun er brukt 2 korte sesonger i topp stand, tenkte å selge unna et par til innbruddspris og kanskje selge det nye startbatteriet). Kanskje ha et tredje batteri i et skott under "salongen" .. nei hva skal jeg bruke all denne strømmen til? Joda, en kjøleboks tar jo litt strøm da...får tenke litt.

 

MD5B er en motor som lett dras i gang med et motosykkelbatteri..ingen vits å ha eget startbatteri. 2 parallellkoblet  like batterier betyr ingen behov for diodebro eller ladevender. Å sammenkoble to batterier som er ulike uten diodebro kan fort føre til at du etterhvert tar livet av de. Har en slik bro liggende med tre utganger

 

Så blir det innnkjøp av Inverter og legge opp 230V kontakter, mulig en værfast i cokpit også. Fast landstrømskontakt  Philip Hauge vurderes også, får se. 

Ebel

Ebel

1. Stemmer, det var en stang/flottør der når jeg skrudde opp lokket, så jeg forstod etterhvert at dette ikke var lufting. Første gang  jeg skrudde opp lokket så det ut som en luftenippel, ingen stang poppa opp... Det var greit å ha sett både membranen og stanga, det går jo fint å få dette tett igjen - og ja bildet er oppned (jeg bøyer med ned og tar bildet) :-) Jeg løsnet de fire boltene som holder tanken, skjøv den så langt akter som mulig, tørket opp dieselen. Og slo over ei bøtte med varmtvann og mye salo. Håndpumpet sølet opp. Tips: Mutterene som er umulig å entre på boltene med fingrene etterpå pga hvordan tankfestet er utformet: Bruk en leddnøkkel m litt tape som låser leddet 90grader, legg mutteren ned i pipa, hold nøkkelen slik at pipa er rett under hullet, tre så skruen ned og skru.

 

2. Jeg er 100% sikker på at det er "dobbelt" skrog/laminat. Dvs at det eventuelt har oppstått en liten kanal i selve skroglaminatet mellom kjølbolter (absolutt laveste punkt) og f.eks punkt ved motoren (høyere opp). Jeg helte vann foran motoren, ventet og ganske riktig etter en stund (noen timer) piplet det opp ved den ene kjølbolten. Vi vet at Fenix har en svakhet mht kjølboltenes innfestning i skroget. Men det går jo på dette at vann kan trenge inn fra sjøen hvis man evnt har gått på grunn og kjølen har fått et slag som forplanter seg til festene. Ikke tilfelle her. Jeg kommer til å ta opp en ene kjølmutteren og skiven og inspisere litt. Og momentarmen for å se om mutterene er dratt til likt. Skal prøve å finne ut hvor hardt de egentlig skal være dratt til.

 

3. Gikk løs på det elektriske. Rev av den gamle innsausede motorisolasjonen og tok ut begge hovedbryterene, ohm-målte de og satte skrupolene inn med kobberfett. Startbatteriet var koblet slik at kabelen til startmotor gikk  over en hovedbryter, og laderstrøm til batteriet over den andre hovedbryteren. Litt "overkill" når man tenker at dynamoen bare er på 35A, fordi den eneste hensikt med å bryte ladestrømmen er å hindre at generatoren belaster motoren når batteriet er "utladet til nede i kjelleren". En 70A gen tar vel 1 hk ved "flatt" batteri og maks ladestrøm så da er det kanskje lurt og kunne koble fra hvis en skal sikre seg maks kraft på propellen etter å ha tømt batteriet (for de som bruker mye strøm). Fant en ny 75A dynamo til under 2000,- vurdere å bytte. Greit å ha W utgang til turteller. Se ellers min kommentar her:

 

 

Båten har et nytt 18kg Exide Gel startbatteri 350Wh https://www.bilbatteri24.no/products/sr350-sonnak-dual og et gåent Gel forbruksbatteri (var 2V etter vintern, kastes). Det er plass til to batterier på hver side av drevet i "motorommet" (som forøvig er utrolig lett tilgjengelig på denne båten mellom de to akterkøyene). Jeg kommer vel til å sette in to 30 kg 950Wh  https://www.bilbatteri24.no/products/es950-exide-equipment-gel parallellkoblet eller koblet til fast landstrømslader med separate uttak. Fant en lader som gir 40A til 3.400,- med tre separate utganger, men den så litt for billig ut.  (Jeg har 5 slike ES950 EXIDE EQUIPMENT GEL batterier som kun er brukt 2 korte sesonger i topp stand, tenkte å selge unna et par til innbruddspris og kanskje selge det nye startbatteriet). Kanskje ha et tredje batteri i et skott under "salongen" .. nei hva skal jeg bruke all denne strømmen til? Joda, en kjøleboks tar jo litt strøm da...får tenke litt.

 

MD5B er en motor som lett dras i gang med et motosykkelbatteri..ingen vits å ha eget startbatteri. 2 parallellkoblet  like batterier betyr ingen behov for diodebro eller ladevender. Å sammenkoble to batterier som er ulike uten diodebro kan fort føre til at du etterhvert tar livet av de. Har en slik bro liggende med tre utganger

 

Så blir det innnkjøp av Inverter og legge opp 230V kontakter, mulig en værfast i cokpit også. Fast landstrømskontakt  Philip Hauge vurderes også, får se. 

Ebel

Ebel

1. Stemmer, det var en stang/flottør der når jeg skrudde opp lokket, så jeg forstod etterhvert at dette ikke var lufting. Første gang  jeg skrudde opp lokket så det ut som en luftenippel, ingen stang poppa opp... Det var greit å ha sett både membranen og stanga, det går jo fint å få dette tett igjen - og ja bildet er oppned (jeg bøyer med ned og tar bildet) :-) Jeg løsnet de fire boltene som holder tanken, skjøv den så langt akter som mulig, tørket opp dieselen. Og slo over ei bøtte med varmtvann og mye salo. Håndpumpet sølet opp. Tips: Mutterene som er umulig å entre på boltene med fingrene etterpå pga hvordan tankfestet er utformet: Bruk en leddnøkkel m litt tape som låser leddet 90grader, legg mutteren ned i pipa, hold nøkkelen slik at pipa er rett under hullet, tre så skruen ned og skru.

 

2. Jeg er 100% sikker på at det er "dobbelt" skrog/laminat. Dvs at det eventuelt har oppstått en liten kanal i selve skroglaminatet mellom kjølbolter (absolutt laveste punkt) og f.eks punkt ved motoren (høyere opp). Jeg helte vann foran motoren, ventet og ganske riktig etter en stund (noen timer) piplet det opp ved den ene kjølbolten. Vi vet at Fenix har en svakhet mht kjølboltenes innfestning i skroget. Men det går jo på dette at vann kan trenge inn fra sjøen hvis man evnt har gått på grunn og kjølen har fått et slag som forplanter seg til festene. Ikke tilfelle her. Jeg kommer til å ta opp en ene kjølmutteren og skiven og inspisere litt. Og momentarmen for å se om mutterene er dratt til likt. Skal prøve å finne ut hvor hardt de egentlig skal være dratt til.

 

3. Gikk løs på det elektriske. Rev av den gamle innsausede motorisolasjonen og tok ut begge hovedbryterene, ohm-målte de og satte skrupolene inn med kobberfett. Startbatteriet var koblet slik at kabelen til startmotor gikk  over en hovedbryter, og laderstrøm til batteriet over den andre hovedbryteren. Litt "overkill" når man tenker at dynamoen bare er på 35A, fordi den eneste hensikt med å bryte ladestrømmen er å hindre at generatoren belaster motoren når batteriet er "utladet til nede i kjelleren". En 70A gen tar vel 1 hk ved "flatt" batteri og maks ladestrøm så da er det kanskje lurt og kunne koble fra hvis en skal sikre seg maks kraft på propellen etter å ha tømt batteriet (for de som bruker mye strøm). Fant en ny 70A dynamo til under 2000,- vurdere å bytte. Greit å ha W utgang til turteller. Se ellers min kommentar her:

 

 

Båten har et nytt 18kg Exide Gel startbatteri 350Wh https://www.bilbatteri24.no/products/sr350-sonnak-dual og et gåent Gel forbruksbatteri (var 2V etter vintern, kastes). Det er plass til to batterier på hver side av drevet i "motorommet" (som forøvig er utrolig lett tilgjengelig på denne båten mellom de to akterkøyene). Jeg kommer vel til å sette in to 30 kg 950Wh  https://www.bilbatteri24.no/products/es950-exide-equipment-gel parallellkoblet eller koblet til fast landstrømslader med separate uttak. Fant en lader som gir 40A til 3.400,- med tre separate utganger, men den så litt for billig ut.  (Jeg har 5 slike ES950 EXIDE EQUIPMENT GEL batterier som kun er brukt 2 korte sesonger i topp stand, tenkte å selge unna et par til innbruddspris og kanskje selge det nye startbatteriet). Kanskje ha et tredje batteri i et skott under "salongen" .. nei hva skal jeg bruke all denne strømmen til? Joda, en kjøleboks tar jo litt strøm da...får tenke litt.

 

MD5B er en motor som lett dras i gang med et motosykkelbatteri..ingen vits å ha eget startbatteri. 2 parallellkoblet  like batterier betyr ingen behov for diodebro eller ladevender. Å sammenkoble to batterier som er ulike kan fort føre til at du etterhvert tar livet av de.

 

Så blir det innnkjøp av Inverter og legge opp 230V kontakter, mulig en værfast i cokpit også. Fast landstrømskontakt  Philip Hauge vurderes også, får se. 

Ebel

Ebel

1. Stemmer, det var en stang/flottør der når jeg skrudde opp lokket, så jeg forstod etterhvert at dette ikke var lufting. Første gang  jeg skrudde opp lokket så det ut som en luftenippel, ingen stang poppa opp... Det var greit å ha sett både membranen og stanga, det går jo fint å få dette tett igjen - og ja bildet er oppned (jeg bøyer med ned og tar bildet) :-) Jeg løsnet de fire boltene som holder tanken, skjøv den så langt akter som mulig, tørket opp dieselen. Og slo over ei bøtte med varmtvann og mye salo. Håndpumpet sølet opp. Tips: Mutterene som er umulig å entre på boltene med fingrene etterpå pga hvordan tankfestet er utformet: Bruk en leddnøkkel m litt tape som låser leddet 90grader, legg mutteren ned i pipa, hold nøkkelen slik at pipa er rett under hullet, tre så skruen ned og skru.

 

2. Jeg er 100% sikker på at det er "dobbelt" skrog/laminat. Dvs at det eventuelt har oppstått en liten kanal i selve skroglaminatet mellom kjølbolter (absolutt laveste punkt) og f.eks punkt ved motoren (høyere opp). Jeg helte vann foran motoren, ventet og ganske riktig etter en stund (noen timer) piplet det opp ved den ene kjølbolten. Vi vet at Fenix har en svakhet mht kjølboltenes innfestning i skroget. Men det går jo på dette at vann kan trenge inn fra sjøen hvis man evnt har gått på grunn og kjølen har fått et slag som forplanter seg til festene. Ikke tilfelle her. Jeg kommer til å ta opp en ene kjølmutteren og skiven og inspisere litt. Og momentarmen for å se om mutterene er dratt til likt. Skal prøve å finne ut hvor hardt de egentlig skal være dratt til.

 

3. Gikk løs på det elektriske. Rev av den gamle innsausede motorisolasjonen og tok ut begge hovedbryterene, ohm-målte de og satte skrupolene inn med kobberfett. Startbatteriet var koblet slik at kabelen til startmotor gikk  over en hovedbryter, og laderstrøm til batteriet over den andre hovedbryteren. Litt "overkill" når man tenker at dynamoen bare er på 35A, fordi den eneste hensikt med å bryte ladestrømmen er å hindre at generatoren belaster motoren når batteriet er "utladet til nede i kjelleren". En 70A gen tar vel 1 hk ved "flatt" batteri og maks ladestrøm så da er det kanskje lurt og kunne koble fra hvis en skal sikre seg maks kraft på propellen etter å ha tømt batteriet (for de som bruker mye strøm). Fant en ny 70A dynamo til under 2000,- vurdere å bytte. Greit å ha W utgang til turteller. Se ellers min kommentar her:

 

 

Båten har et nytt 18kg Exide Gel startbatteri 350Wh https://www.bilbatteri24.no/products/sr350-sonnak-dual og et gåent Gel forbruksbatteri (var 2V etter vintern, kastes). Det er plass til to batterier på hver side av drevet i "motorommet" (som forøvig er utrolig lett tilgjengelig på denne båten mellom de to akterkøyene). Jeg kommer vel til å sette in to 30 kg 950Wh  https://www.bilbatteri24.no/products/es950-exide-equipment-gel parallellkoblet eller koblet til fast landstrømslader med separate uttak. Fant en lader som gir 40A til 3.400,/ med tre separate utganger.  (Jeg har 5 slike ES950 EXIDE EQUIPMENT GEL batterier som kun er brukt 2 korte sesonger i topp stand, tenkte å selge unna et par til innbruddspris og kanskje selge det nye startbatteriet). MD5B er en motor som lett dras i gang med et motosykkelbatteri..ingen vits å ha eget startbatteri. 2 parallellkoblet  like batterier betyr ingen behov for diodebro eller ladevender. Å sammenkoble to batterier som er ulike kan fort føre til at du etterhvert tar livet av de.

Ebel

Ebel

1. Stemmer, det var en stang/flottør der når jeg skrudde opp lokket, så jeg forstod etterhvert at dette ikke var lufting. Første gang  jeg skrudde opp lokket så det ut som en luftenippel, ingen stang poppa opp... Det var greit å ha sett både membranen og stanga, det går jo fint å få dette tett igjen - og ja bildet er oppned (jeg bøyer med ned og tar bildet) :-) Jeg løsnet de fire boltene som holder tanken, skjøv den så langt akter som mulig, tørket opp dieselen. Og slot over ei bøtte med mye salo etterpå. Håndpumpet sølet opp. Tips: Mutterene som er umulig å entre på boltene med fingrene etterpå pga hvordan tankfestet er utformet: Bruk en leddnøkkel m litt tape som låser leddet 90grader, legg mutteren ned i pipa, hold nøkkelen slik at pipa er rett under hullet, tre så skruen ned og skru.

 

2. Jeg er 100% sikker på at det er "dobbelt" skrog/laminat. Dvs at det eventuelt har oppstått en liten kanal i selve skroglaminatet mellom kjølbolter (absolutt laveste punkt) og f.eks punkt ved motoren (høyere opp). Jeg helte vann foran motoren, ventet og ganske riktig etter en stund (noen timer) piplet det opp ved den ene kjølbolten. Vi vet at Fenix har en svakhet mht kjølboltenes innfestning i skroget. Men det går jo på dette at vann kan trenge inn fra sjøen hvis man evnt har gått på grunn og kjølen har fått et slag som forplanter seg til festene. Ikke tilfelle her. Jeg kommer til å ta opp en ene kjølmutteren og skiven og inspisere litt. Og momentarmen for å se om mutterene er dratt til likt. Skal prøve å finne ut hvor hardt de egentlig skal være dratt til.

 

3. Gikk løs på det elektriske. Startbatteriet var koblet slik at kabelen til startmotor gikk  over en hovedbryter, og laderstrøm til batteriet over den andre hovedbryteren. Litt "overkill" når man tenker at dynamoen bare er på 35A, fordi den eneste hensikt med å bryte ladestrømmen er å hindre at generatoren belaster motoren når batteriet er "utladet til nede i kjelleren". En 70A gen tar vel 1 hk ved "flatt" batteri og maks ladestrøm så da er det kanskje lurt og kunne koble fra hvis en skal sikre seg maks kraft på propellen etter å ha tømt batteriet (for de som bruker mye strøm). Fant en ny 70A dynamo til under 2000,- vurdere å bytte. Greit å ha W utgang til turteller. Se ellers min kommentar her:

 

 

Båten har et nytt 18kg Exide Gel startbatteri 350Wh https://www.bilbatteri24.no/products/sr350-sonnak-dual og et gåent Gel forbruksbatteri (var 2V etter vintern, kastes). Det er plass til to batterier på hver side av drevet i "motorommet" (som forøvig er utrolig lett tilgjengelig på denne båten mellom de to akterkøyene). Jeg kommer vel til å sette in to 30 kg 950Wh  https://www.bilbatteri24.no/products/es950-exide-equipment-gel parallellkoblet eller koblet til fast landstrømslader med separate uttak. Fant en lader som gir 40A til 3.400,/ med tre separate utganger.  (Jeg har 5 slike ES950 EXIDE EQUIPMENT GEL batterier som kun er brukt 2 korte sesonger i topp stand, tenkte å selge unna et par til innbruddspris og kanskje selge det nye startbatteriet). MD5B er en motor som lett dras i gang med et motosykkelbatteri..ingen vits å ha eget startbatteri. 2 parallellkoblet  like batterier betyr ingen behov for diodebro eller ladevender. Å sammenkoble to batterier som er ulike kan fort føre til at du etterhvert tar livet av de.



×
×
  • Create New...