
Ebel
Så fant jeg ut hvordan skroget er bygget, presis som jeg antok, utklipp:
"Efter att ha haft en besiktningsman på plats känner jag mig nu helt lugn. Detta beror på att Fenix gjordes i två delar, en innermodul och en yttermodul (själva skrovet). När man gjutit yttermodulen sänktes innermodulen ner i yttermodulen, däremellan lades ren fyllnadsmassa. Det kan nu vara rätt vanligt att innermodulen rör sig något och det uppstår små sprickor i gelcoaten på innermodulen."
https://www.maringuiden.se/forum/topic/6282-maxi-fenix/
Altså har oppstått en bitteliten "kanal" i tetningsmassen mellom indre og ytre skrog som vannet renner i. Med andre ord pas de problème
"Vår enda kölbåt, en Fenix (tillverkad 1981) nr 291, såg vi tillverkas i Fabriken i Lugnås nära Mariestad. När skrovet härdat klart hälldes hinkar med plastbetong i och en u-stålbalkskonstruktion pressades ner i denna och mot skrovet. Sen fästes stålkölen med flera rostfria bult i den längsgående u-balken med tre tvärgående balkar som hade stora stålplattor mot skrovet i sina ändar, där den främre även var stöd för maststöttan. Hela familjen såg detta montage!!
En väl genomtänkt konstruktion av Pelle Pettersson och sen praktiskt utförd av kunnig personal gjorde att denna trevliga välseglande lagom stora familjebåt lät oss segla säkert runt delar av vårt lands och Norges
kuster. "
Kjølboltene skal ihht dimensjoner dras til m moment på max 300 Nm, men jeg ville vært forsiktig med slikt, tipper vi sjekker først. Noen har skiftet skivene til større firkantskiver for å fordele trykket litt mer, men ser ingen grunn til å begynne med slikt. Nå skal vi snart prøveseile.