Jump to content

Eldre Wallas 2400 lekker lampeolje

Treigstad

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en gammel båt med en Wallas 2400 parafinvarmer.

Se vedlagte bilde av undersiden, der er det noen rør som går til parafinflaska. Når den er i bruk så drypper det noen dråper i minuttet fra det nærmeste slangen. Altså fra utenpå slangen, det er ikke hull i slangen. Disse dråpene kommer fra der slangen går opp i brenneren.

Er det en pakning som må byttes? Bør jeg ta den til service?

IMG_7407.JPG

IMG_7405.JPG

IMG_7408.JPG

IMG_7409.JPG

Bekrefter det som blir sagt her. Returslangen må ha feil hele veien fra varmer til kannen, ingen svanehals eller vannlås. Og den skal heller ikke stå ned i parafinen, bare 1 cm gjennom korken.

Det er i utgangspunktet ikke problem å kjøre varmer uten ytterslangen til forbrenning. Den vil i så fall hente forbrenningsluft fra der den er montert, men jeg vil sterkt anbefale at slangen isoleres med en isolasjonsstrømpe. Bare pass på at den ikke hindrer luft inn til brenneren.

1030.jpg

Ser forresten at det ligger en slange over parafindunken. Er det ytterslangen som ikke er montert?

Og til slutt i denne bolken: Bruk Fritidsparafin som drivstoff, ikke Lampeolje/Lampeparafin

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Treigstad skrev for 2 timer siden:

Takker for svar.

Jeg antar at returen er den nærmeste slangen da, siden det er den som lekker.

Njaaa, om du mener på varmeren så er jeg ikke sikker. Tok en rask titt i manual og i den jeg fant så er det den innerste. Men det finner du ut med å åpne tanken og se. Tilførsel har en risk og fjær på enden mens retur skal være bare en slange som normalt sett skal ende ut oppe i korka. Den er den siste her som er retur og skal ha fritt fall. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Treigstad skrev for 5 timer siden:

Takker for svar.

Jeg antar at returen er den nærmeste slangen da, siden det er den som lekker.

Betyr dette at jeg bør plassere hele parafindunken rett under brenneren? Eller kan jeg ha en mindre beholder under, som jeg tømmer over i den "store" tanken etter hver tur?

Returen er den slangen som har en støttefjær tredd over.

Og om du får problemer med å få til god retur ned til tanken, kan du godt ha en mindre flaske rett under returen som du så heller videre til tanken ved behov. 

Det er under oppstart at det kommer mest i retur. Når den varmer på fullt kommer det normalt sett ikke noe i retur, i så fall kan det tyde på at den ikke brenner som den skal pga feil på brennluftmotor eller tett/hard veke, eller andre feil som bør ses på.

• 2 uker senere...

Takk for gode svar!

et lite tilleggsspørsmål: er det trygt å sove i båten når Wallasen står på?

Hvis den går tom, så kommer det vel bare vanlig luft ut - i motsetning til propan/butanbrenner som vil fortsette å gi ut farlig gass hvis flammen slukker.. 

Nå spør du om noe som genererer lange tråder... folk gjør så forskjellig. 

?

den vil dø ut ja og stoppe. 

Uansett er det viktig at den henter friskluft utenfra, en plass hvor den ikke kan suge inn eksos. Heller ikke fra en nabobåt som kjører sin varmer eller aggregat... 

jeg sover ikke med varmeren på. Og det tipper jeg boka sier også. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Står ingenting i Bruksanvisningen om at den ikke kan brukes når en sover, men det betyr ikke at det er anbefalt.

Vet om mange, også her på forumet, som sover med Wallas'en på. Noen har alarm, andre ikke.

Wallas Service skrev 1 time siden:

Står ingenting i Bruksanvisningen om at den ikke kan brukes når en sover, men det betyr ikke at det er anbefalt.

Vet om mange, også her på forumet, som sover med Wallas'en på. Noen har alarm, andre ikke.

Hva slags alarm da? Det er jo så mange ulike varslere for ulike gasser å få kjøpt... Og i hvilken høyde installerer man den?

Jeg er en av de som har dieselvarmer stående på om natta, på tross av advarsler. På diesel i alle fall,  er det CO man må passe seg for. CO er vel tyngre en luft og vil vel synke. Men jeg er hysterisk og har montert flere CO varslere både høyt og lavt, ved utblåsing, ved plass hvor vi sover og i rommet hvor varmer står. Jeg bor i nord så en natt uten varme på vår og høst blir kald og duggete. Men, en aldri så liten advarsel - CO er farlig og du merker den ikke. Er du ikke klar over farene, tar hensyn til disse og prøver å minimere risikoen så mye det går, så er det ikke anbefalt å sove med den på. Når du spør hva slags alarm og høyde, så ville jeg latt være å sove med den på, for da synes jeg ikke du har kontroll eller nok kunnskap om emmet. Unnskyld om jeg er direkte, var er ikke meningen det, men Co kan være MEGET farlig ! 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev 53 minutter siden:

Jeg er en av de som har dieselvarmer stående på om natta, på tross av advarsler. På diesel i alle fall,  er det CO man må passe seg for. CO er vel tyngre en luft og vil vel synke. Men jeg er hysterisk og har montert flere CO varslere både høyt og lavt, ved utblåsing, ved plass hvor vi sover og i rommet hvor varmer står. Jeg bor i nord så en natt uten varme på vår og høst blir kald og duggete. Men, en aldri så liten advarsel - CO er farlig og du merker den ikke. Er du ikke klar over farene, tar hensyn til disse og prøver å minimere risikoen så mye det går, så er det ikke anbefalt å sove med den på. Når du spør hva slags alarm og høyde, så ville jeg latt være å sove med den på, for da synes jeg ikke du har kontroll eller nok kunnskap om emmet. Unnskyld om jeg er direkte, var er ikke meningen det, men Co kan være MEGET farlig ! 

Det er helt flott at du er direkte, jeg er ikke så interessert i å dø av karbonmonoksid(?)-forgiftning! Men da skal jeg undersøke dette nærmere. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...