Jump to content

Diesel eller Bensin innenbords motor Mørebas 7200


Nickky

Recommended Posts

Som tommelfinger regel er det vel opp mot  dobbelt så høy drivstoffkostnad med bensin, avhengig av motors alder og kjøremønster. . Med 100 timer i året så blir det vel ikke all verden kostnad uansett, så det har mye mer å si hvilken tilstand  båten og motoren er i. Jeg hadde heller kjøpt en strøken båt med dårlig motor enn omvendt. Lykke til!

Link to post
Bårdp skrev for 3 timer siden:

Det er da vel ingen som kjøper båt med innenbords bensin i dag. Disse burde da vel vært gitt bort til dummiser eller noen med planer om å installere en skikkelig motor.

Makan til vissvass skal man lete lenge etter...

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
krone skrev 1 time siden:

Uansett kostnader ville jeg aldri hatt bensin motor ombord.

Nei - men så selger vel du dieselmotorer? 

 

Til trådstarter - se denne artikkelen, den tar for seg forskjellen i litt forskjellig størrelse båt:

http://www.klikk.no/motor/baat/bensin-fortsatt-et-godt-alternativ-3150455

Eller denne:

http://www.klikk.no/motor/baat/daycruiser-med-bensin-eller-diesel-3466539

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Det er mange forskjellige argumenter for og imot både diesel og bensin. Men den diskusjonen er det ikke noe poeng i å gå inn på her. Det fins tonnevis av tråder som har gjort det allerede. 

 

Svaret på TS spørsmål blir vel at med 100 timer med normalt forbruk (litt blandet kjøring) i året koster en bensinmotor rundt 24 000,- i drivstoff (16 kr literen, 15 liter i timen, 100 timer), mens en dieselmotor som gir samme fart koster rundt 11 000,- (10 kr literen, 11 liter i timen, 100 timer). Prisene er tatt ut fra eget hode, men er vel ikke helt spinnvilt feil, det samme gjelder forbruksforskjellen.

Vedlikeholdet koster stort sett det samme frem til noe ordentlig ryker. Da har bensinmotoren som regel mye billigere deler. De færreste bensinmotorer har "ekstraduppeditter" som ryker lett som turbo eller kompressor. Verditapet på båtene er ikke noe å snakke om på disse båtene lenger - der er det meste allerede tatt ville jeg tro.

 

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
9 minutes ago, Bårdp said:

Bensinfolket er for meg de som mener innenbords bensinmotor er best og mest fornuftig fordi de antakelig har det selv. Helt uavhengig av eksplosjons/brannfare og drivstoffkostnader. 

Hvor ofte ser du en bensinbil i brann?

Finnes et par av dem.

Ellers kan det opplyses at dieselbåter brenner også.

Felles for bensin og diesel er at brannen sjelden starter grunnet valg av motor

Link to post
Bårdp skrev 50 minutter siden:

I mine unge dager da jeg ikke hadde råd til en båt med dieselmotor kjørte også jeg rundt i båt med innenbords OMC bensinmotor og brukte en formue på bensin. Men det var når jeg var ung og dum i dag kunne jeg aldri tenke meg en båt med noen som helst bensinmotor større en 6 Hk.

Flott - da har du funnet noe du liker, som fungerer for deg. Det er det trådstarter trenger hjelp til også.

 

Generelle troll-argumenter som "dummiser" velger bensin, "da jeg var ung og dum kjørte jeg og bensin"  og "eksplosjonsfare" hjelper ikke tråden noe videre. Finnes det forøvrig utenbords 10-hesters diesel? Eller er det bare for å trolle litt ekstra på slutten av setningen?

 

Det kan vel forøvrig opplyses om at dersom sammenligningsgrunnlaget ditt er OMC innenbords fra 70/80-tallet, så har det i likhet med dieselmotorer skjedd noe med bensinmotorene siden da. Men for all del - vi kan gjerne snakke sammenligninger mellom dieselmotorer og bensinmotorer fra 80-tallet...

 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...