Nickky Startet 20.April.2018 Link til dette innlegget Startet 20.April.2018 Planen er å kjøpe en Mørebas 7200 med innenbords motor. Da det er ganske store pris forskjeller på båter med Bensin og Diesel motor lurer jeg litt på hvor stor forskjellen vil være i driftskostnader. Blir vel mest sannsynlig ikke mer enn 100 timer drifts tid i året. Hold diskusjonen om brannfare utenfor ;-) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Det er ingen grunn til det skal være prisforskjeller på 40 år gammelt 'skrammel' så der er det noen som prøver seg. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Det er da vel ingen som kjøper båt med innenbords bensin i dag. Disse burde da vel vært gitt bort til dummiser eller noen med planer om å installere en skikkelig motor. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Javel? Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Som tommelfinger regel er det vel opp mot dobbelt så høy drivstoffkostnad med bensin, avhengig av motors alder og kjøremønster. . Med 100 timer i året så blir det vel ikke all verden kostnad uansett, så det har mye mer å si hvilken tilstand båten og motoren er i. Jeg hadde heller kjøpt en strøken båt med dårlig motor enn omvendt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Bårdp skrev 28 minutter siden: Det er da vel ingen som kjøper båt med innenbords bensin i dag. Disse burde da vel vært gitt bort til dummiser eller noen med planer om å installere en skikkelig motor. Er vel bare dummiser som klarer å lire ut av seg en slik kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Nok en krangletråd? Hvor gammel er bensimotoren, og er den ferskvannskjølt? Nyttig informasjon. Du blir vel uansett ikke konk på 700 liter bensin i året. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) Akkurat nå er der bare en eneste slik båt på finn verdt å vurdere men den har også en tikkende bombe type mercruiser 1.7 i seg. Og den ligger utrolig nok i Ålesund Redigert 20.April.2018 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nickky Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Knurrbart skrev 10 minutter siden: Akkurat nå er der bare en eneste slik båt på finn verdt å vurdere men den har også en tikkende bombe type mercruiser 1.7 i seg. Og den ligger utrolig nok i Ålesund Du tenker på den som bare går framover ? :-D Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Bårdp skrev for 3 timer siden: Det er da vel ingen som kjøper båt med innenbords bensin i dag. Disse burde da vel vært gitt bort til dummiser eller noen med planer om å installere en skikkelig motor. Makan til vissvass skal man lete lenge etter... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
krone Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 En bensin motor bruker mer fuel. 40%? Da blir regnestykket enkelt. 100 timer,prisforskjellen på drivstoff og merforbruk. Så må du vurdere vedlikehold utgifter. Uansett kostnader ville jeg aldri hatt bensin motor ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) krone skrev 1 time siden: Uansett kostnader ville jeg aldri hatt bensin motor ombord. Nei - men så selger vel du dieselmotorer? Til trådstarter - se denne artikkelen, den tar for seg forskjellen i litt forskjellig størrelse båt: http://www.klikk.no/motor/baat/bensin-fortsatt-et-godt-alternativ-3150455 Eller denne: http://www.klikk.no/motor/baat/daycruiser-med-bensin-eller-diesel-3466539 Redigert 20.April.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
krone Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Napoli skrev 50 minutter siden: Nei - men så selger vel du dieselmotorer? Helt korrekt. Men du kan jo spørre en i Volvo og høre hva han sier. Ser du bort fra pris er det ingen argumenter for bensin motor i båt. Så må man spørre seg selv om hva som er viktigst. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 (redigert) Det er mange forskjellige argumenter for og imot både diesel og bensin. Men den diskusjonen er det ikke noe poeng i å gå inn på her. Det fins tonnevis av tråder som har gjort det allerede. Svaret på TS spørsmål blir vel at med 100 timer med normalt forbruk (litt blandet kjøring) i året koster en bensinmotor rundt 24 000,- i drivstoff (16 kr literen, 15 liter i timen, 100 timer), mens en dieselmotor som gir samme fart koster rundt 11 000,- (10 kr literen, 11 liter i timen, 100 timer). Prisene er tatt ut fra eget hode, men er vel ikke helt spinnvilt feil, det samme gjelder forbruksforskjellen. Vedlikeholdet koster stort sett det samme frem til noe ordentlig ryker. Da har bensinmotoren som regel mye billigere deler. De færreste bensinmotorer har "ekstraduppeditter" som ryker lett som turbo eller kompressor. Verditapet på båtene er ikke noe å snakke om på disse båtene lenger - der er det meste allerede tatt ville jeg tro. Redigert 21.April.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
000 Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 krone skrev for 6 timer siden: er du bort fra pris er det ingen argumenter for bensin motor i båt. Er dette seriøst ment eller bare rein dårskap? Det er jaggu mangt tull en skal lese. Men noen ganger er det nesten som en ikkje tror det en ser. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Sitat Er dette seriøst ment eller bare rein dårskap? Det er jaggu mangt tull en skal lese. Men noen ganger er det nesten som en ikkje tror det en ser. Bensinfolket er jo mer lettantennelig en Bensin. Skumle greier nei kjør diesel både billigere og ikke minst sikrere. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Bensinfolket? hva er det Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Bensinfolket er for meg de som mener innenbords bensinmotor er best og mest fornuftig fordi de antakelig har det selv. Helt uavhengig av eksplosjons/brannfare og drivstoffkostnader. Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 9 minutes ago, Bårdp said: Bensinfolket er for meg de som mener innenbords bensinmotor er best og mest fornuftig fordi de antakelig har det selv. Helt uavhengig av eksplosjons/brannfare og drivstoffkostnader. Hvor ofte ser du en bensinbil i brann? Finnes et par av dem. Ellers kan det opplyses at dieselbåter brenner også. Felles for bensin og diesel er at brannen sjelden starter grunnet valg av motor Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 I mine unge dager da jeg ikke hadde råd til en båt med dieselmotor kjørte også jeg rundt i båt med innenbords OMC bensinmotor og brukte en formue på bensin. Men det var når jeg var ung og dum i dag kunne jeg aldri tenke meg en båt med noen som helst bensinmotor større en 6 Hk. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 nei men hva har det med denne omtalte eksplosjonsfaren å gjøre? Kan du vise til noe reel statistikk om båtbranner og årsak? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Bårdp skrev 50 minutter siden: I mine unge dager da jeg ikke hadde råd til en båt med dieselmotor kjørte også jeg rundt i båt med innenbords OMC bensinmotor og brukte en formue på bensin. Men det var når jeg var ung og dum i dag kunne jeg aldri tenke meg en båt med noen som helst bensinmotor større en 6 Hk. Flott - da har du funnet noe du liker, som fungerer for deg. Det er det trådstarter trenger hjelp til også. Generelle troll-argumenter som "dummiser" velger bensin, "da jeg var ung og dum kjørte jeg og bensin" og "eksplosjonsfare" hjelper ikke tråden noe videre. Finnes det forøvrig utenbords 10-hesters diesel? Eller er det bare for å trolle litt ekstra på slutten av setningen? Det kan vel forøvrig opplyses om at dersom sammenligningsgrunnlaget ditt er OMC innenbords fra 70/80-tallet, så har det i likhet med dieselmotorer skjedd noe med bensinmotorene siden da. Men for all del - vi kan gjerne snakke sammenligninger mellom dieselmotorer og bensinmotorer fra 80-tallet... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.