ne.andersson
Hei,
Jeg er i grunn enig med MSHEIMLY men jeg hadde ikke kjøpt nr 1. Tror jeg ville gått for nr 2 av den enkle grunnen at motoren er nyere overhalt og ferskvannskjølt.
Jeg kjøpte selv en ikke så godt tatt være på Maxi 95 mod 80 for 1 år siden med en VP2003 med original ferskvannskjøling. Jeg er på ingen måte ekspert og kan i grunn ikke så mye om båt men dette året har gitt meg mange erfaringer. Jeg kan si at det som har gitt meg mest bry og som burde blitt mer vektlagt ved kjøpet var, motor, skrog, gjennomføringer og ventiler. Treverk og takplater kan enkelt lages på nytt, det er tidskrevende men ikke vanskelig. (Tro meg ?) Den ene bunnventilen ga meg mareritt i hele forrige sommer til båten kom opp på land og den ble skiftet.
Av hva jeg kan se er det er en VP2002 med saltvannskjøling i 2 av dem båtene (kan være jeg tar feil på noen av dem men tror ikke det), det å kjøpe en båt med motor fra sent 80-tall til tidlig 90-tall med saltvannskjøling er en stor risiko, se f.eks på topplokket på nr 1. det ser ut til å være rust/vannskader over hele toppen og ned på siden, tørr ikke å tenke på hvordan det ser ut inne i motoren. Skulle du gå for nr 2 kan jeg tipse på at et klassisk feil med en motoren er at lekkasje av ferskvannspumpen. (Kjør motoren i 5 min, ta så en liten bit papir og stryk under så ser du fort om den kommer til å måtte overhales/skiftes)
Jeg ønsker deg lykke til med valget ditt og håper du finner en kjempe fin båt ?
Edit: vil legge til en sak, når du kommer og ser på båten, be om å få lov å skylle av den godt, kontrollere så in i aller minste hjørne at det ikke er noen vannlekkasjer. (Tok langt tid og demontering av mange takplater før jeg fant min ene lekkasje)