Komodo
Fyller på med litt utfyllende beskrivelser av reppen på skuta til @VegJoh
Her er skuta tatt på land, og to staute karer står klare for en liten kosejobb
Jobb nummer en var å lokalisere årsaken til lekkasjen. Etter tips fra @knude og @jørn (hva er feil med krøllalfafunksjonen nå da @ingar?) valgte vi å fylle vann i båten før vi begynte demonteringen. Kjedelig å gjøre en stor jobb på det mekaniske, og så viser det seg i etterkant at feilen lå i skroget
Det tok imidlertid ikke mange minuttene før vi kunnne konstantere at det lakk vann mellom skroget og sparkelforingen mot stevnbeslaget. Her er roret og flyndra demontert.
Med litt vann innvendig kunne vi kjapt konstantere at det var lekkasje mellom sparkel og skrog.
Advarsel til alle som har Marex fra 1990-tallet med strak aksel:
Til min store forskrekkelse raklet all sparkel av når jeg satte maskinspettet borti stevnbeslaget. Ved nærmere ettersyn viste det seg at det ikke var slipt i gelcoaten før det var sparklet. Gelcoaten var helt blank, så der var det null heft! Som om ikke det var nok hadde de lagt en streng med fugemasse rundt hele hullet i helen, og rundt hullene for skruene. Denne fugemassen må ha herdet før de har sparklet.
Her er den gamle sparkelmassen som ramlet av. Man kan tydelig se avtrykket i sparkelen fra fugemassen, altså fugemassen var hard når sparkelen ble lagt på. På sidene var stevnen så smal, at der var det ikke plass til noe sparkel. Der var det bare fugemasse. Det er ikke mer enn ren flaks at dette har holdt så lenge. Skrape i lakken for Marex dette her
Vel vel, det var demonteringen på båten. Det neste var å få ut cutlesslageret. Men med stevnbeslaget demontert er selvsagt alt enklere, da kan man jo ta det med hjem i garasjen
For å ikke skade hylserøret satt jeg det i chucken på dreiebenken, mens jeg dro på stevnbeslaget med rørtang.
Det satt ganske godt, men ikke verre enn at det kom uten varme. Det var brukt fugemasse som gjengetetning.
Når gjengene først løsnet gikk de lekende lett. Røret hadde en utvendig diameter på 54mm, og gjengestigningen var 16 gjenger pr. tomme.
Det var to set-skruer 180 grader ovenfor hverandre. Skruene var M6.
Og da var det som nevnt i posten lenger opp bare å trekke av lageret.
Før montering av nytt lager er det viktig å være sikker på at bosset er helt rent for grader og smuss innvendig. Siden vi hadde alt demontert gjorde vi dette med smergelpapir i dreiebenken. For å komme til helt i bunn (lageret er 140mm langt) brukte vi et rundt treskaft som vi klyvde med japsesag og tredde i et smergelpapir. Når alt er blankt er det greit. Mer tar vi ikke, da kan i vi ødelegge pasningen.
Avtrekkerverktøyet klar til bruk. Skiva til høyre i bildet ble ikke omtalt i posten over. Den ble laget for å montere lageret. Siden vi ikke hadde lageret på hånden når vi demonterte og rengjorde, visste vi heller ikke hvilken pasning det ville være mellom lager og boss, og dermed heller ikke hvor store krefter som skulle til for å montere dette. Monteringen måtte skje i båthavna. Vi dreide derfor ei skive som skulle brukes for å montere lageret. Med den kunne vi trekke lageret inn i bosset før vi monterte hylserøret. Skjønner?
Men det ble ikke bruk for spesialskiva. Her er lageret på vei inn i stevnbeslaget, og det viste seg at det var det gamlegutta kalte for "luepasning". Bare å skyve inn altså. Den siste centimeteren måtte ha hjelp av ei klubbe.
Hylserøret monteres. Vil valgte å bruke hamp som gjengetetning. Legg også merke til at hylserøret har fått seg en runde med smergelpapir
Hamp ble for anedningen innkjøpt på Claes Olson. Med i pakningen fulgte en grei beskrivelse for montasje
Flensen på stevnbeslaget ble omhyggelig smerglet ren for korrosjon/oksydskikt. Beslaget skal fuges mot stevnen, og lim biter ikke på oksydskikt. For å smergle en flate plan pleier jeg å legge smergelpapiret på ei flatfil.
@VegJoh rengjør anleggsflaten omhyggelig med aceton før montering...
@
Det var alt jeg hadde, men resten har jo rederen selv beskrevet. Håper beskrivelsen og forklaringene kan være til glede for andre som står ovenfor den samme jobben