Jump to content

Seilbåtror delaminert, hvordan utbedre?

Too Much

Recommended Posts

Hentet ut roret fra garasjen, til min store skrekk har overflaten skilt lag med underlaget. 

Bortsett fra i bakkant der det er skjøtet inn skum er roret sparklet. I bakkant lå det et lag duk. 

Planen er å skjøte inn skum i bakkant, sparkle opp kantene. Så dekke hele roret med Epoxy og et lag duk med noe forsterkning der det må skjøtes inn nytt materiale. 

Roret er av en slags skum, men ganske hard. 

Hva slags duk bør jeg bruke?

Hva slags plate kan jeg bruke til å skjøte inn? 

Hva slags sparkel er egnet? 

DSC_0230.JPG

DSC_0229.JPG

Redigert av Too Much (see edit history)

Hva slags båt er dette? Siden dett skjedde i garasjen i løpet av vinteren må det være noe frostsprengning som har skjedd? 

Uansett: jeg ville  bygge opp roret igjen ved å plaste inn hele roret med vevd glassfiberduk og epoxy. Du nevner du vil bruke skum der det er falt av biter, det er sikkert ok, men trolig krevende. Alternativvt kan du sparkle der også. For sparkling utvendig gir epoxy best resultat. Jeg ville ikke satt inn noe plate, bare bygget opp roret med noen fler lag gassfiber i bakkant. 

Dette er en Dehler 41 Cr. Er ikke utenkelig at det er frostsprengt. Det blir veldig mye å bygge opp i bakkant, 5Ocm langt, 3cm på det tykkeste og ca 5 cm bredt, derfor tenkte jeg å kjøpe en Bonocell plate, tilpasse denne på samme måte som tidligere. Tror det blir letter og forme for en uten erfaring. Tenkte å prime med Epoxy før et lag med matte rundt kantene. Så et lag med matte over hele med overlapp rundt kanten, til slutt helsparkling og primer.

Redigert av Too Much (see edit history)

Jeg ville ha laget en form på den ene siden  med en tynn finer plate som skrues fast i roret. Legge maskeringstape på hele plata og støpt en fortsettelse på eksisterende brudd kant. Da har du noe å bygge videre på. Så sparkle opp den andre siden og legge laminat på dette godt inn på roret. Bør da fjerne all Gelcoat der man skal støpe. Så fjerne forskaling og støpe den siden som ikke er ferdig. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

• 3 uker senere...

På tide med en oppdatering.

Boret noen hull i roret for å sjekke status, det var ganske fuktig i kjernen over store deler av roret.

Boret da en mengde hull (100+) i roret pakket det inn i en presenning sammen med en avfukter og lot det stå i to uker.

Ble ganske mye vann.

Prøveboring etter tørking var positiv så da var det bare å sette i gang.

Vet at metoden er omdiskutert, men alternativet var nytt ror til 40 båtpenger.

Fylte alle hull med flytende epoxy, forskalet med en tynn finerplate dekket med pakketape.

Her med 5 lag med 450gr CSM og en bit 20mm Bonocell s40 som kjerne. Ble i meste laget med 4cm støp, så da litt kjernemateriale.

1817782900_DSC_02371.JPG.186afe583e7786e92eaaa8b159e821ef.JPG

Så var det å legge på 3 lag 450gr CSM i økende bredde. Samt noe mindre stykker for å fylle ut ujevheter.

Til slutt så det slik ut:

1163021802_DSC_02401.JPG.cef024d0f425d47c8a1a4679e1d8c2a0.JPG

Ikke akkurat noe moderne racing ror, men det er den originale profilen fra byggeåret.

Er ganske fornøyd med symmetrien :smiley:

1999143938_DSC_02441.JPG.6d1d21dd7b08f0e1852b0065704328b8.JPG

Det som gjenstår er og kle hele roret med et lag 450gr CSM, grunne med 2komp Epoxy grunning, sparkle (pynt) og stoffe.

Sjøsetting til uken.

Pris:

- Ca 3 båtpenger

Ulemper:

- En mengde timer fritid forbrukt

- Lett muggen kone

- En frustrert fuglehund som har ligget for mye rolig.

Fordeler:

- Ingen muggen kone i Garasjen:flag:

- Aldri feil å kjenne på mestring av nye ting 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...