lurvetass Startet 22.April.2018 Link til dette innlegget Startet 22.April.2018 Fantstisk helg på Østre Bolærne. Flott gjestehavn. Fint å gå tur på øya, restaurant og kiosk. Og hyggelige båtnaboer. Hilsen Lurvetass Link to post
Brigg Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Enig, dette er en flott plass. Hadde et nydelig opphold her i midten av juli i fjor. Var også med på omvisning på kystfortet noe jeg syntes var veldig interessant. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KongKing Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 (redigert) Kan underskrive på den! Var der for noen år siden og var tilbake i sommeren som var. Flott havn som nå har utvidet og de har fått en flott restaurant i havna. Ferskt brød som stekes i kiosken er et pluss til frokosten! Ligger flott til som utgangspunkt for mange flotte steder å ligge i uthavn også. Skal tilbake kommende sommer ? kk Redigert 22.April.2018 av KongKing (see edit history) Link to post
nomen Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Må bare slutte meg til, dette er en fantastisk plass. Ta gjerne jolla over til mellom Bolæren også, og gå den flotte stien som bl.a går innom Grevestua og en gammel gravplass. Det er også ett minnested for den tragiske skjebnen for mange eussiske krigsfanger der. Avslutt med fiskesuppe og is i Jensesund Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ally Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Artikkel om fangeleiren på Mellom Bolærne http://www.side3.no/historie/djevelya/3423434188.html Link to post
båt 45 Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 var der i militær tjenesten min i 82-83 fin plass Link to post
VannTro Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Flott sted og vi er stort sett innom hver år, men så populær at man skal time ankomsten bra for å få plass der. Med denne tråden blir det enda litt mer båt der Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mulligan Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Da spør jeg igjen, hvilken av de østre Bollærne er det snakk om. Siveskallen? Skarvesete? Ramsholmen? Eller Østerbollæren. Link to post
Worry II Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Mulligan skrev 7 minutter siden: Da spør jeg igjen, hvilken av de østre Bollærne er det snakk om. Siveskallen? Skarvesete? Ramsholmen? Eller Østerbollæren. Det er nok den øya hvor du blir ønsket velkommen til Østre Bolærne de mener. Så kan jo du skrive det på akkurat den måten du mener det skal skrives på Link to post
Mulligan Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Den skriveleifen der har fått mye pepper for. Det heter Bollærne. Link to post
Worry II Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) Det er vel fuglereservat på de tilhørende øyene ? Jeg mener det står i kartene, men fant ikke noe umiddelbart på nett. Viktig å forholde seg til, samt å informere unga, så de ikke hopper i land på disse småøyene så tidlig i sesongen. Redigert 23.April.2018 av Worry II (see edit history) Link to post
Mulligan Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Nesten alle de 40 øyene som utgjør arkipelaget Bollærne ligger i nasjonalparkens sone B. Unntakene er Vester, Mellom og Østerbollæren. I sone B er det ilandstigningsforbud og forbud mellom å oppholde seh 50 m. fra land fra 15.April til 15. Juli. Link to post
Landcrab Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Mulligan skrev for 2 timer siden: Da spør jeg igjen, hvilken av de østre Bollærne er det snakk om. Siveskallen? Skarvesete? Ramsholmen? Eller Østerbollæren. Hehe, du må jo være en kranglefant av helt nye dimensjoner ? De fleste skriver og sier Østre Bolærne. Når jeg søkte på «Østerbollæren» fikk jeg 1 stk treff på Google, det er et innlegg skrevet på Baatplassen.no av Mr. Mulligan i 2016. Snart så blir det to treff, begge skrevet av Mulligan «Østre Bolæren» er også brukt, men jeg ser Færder Kommune bruker «Østre Bolærne» hyppigst. Link to post
Mulligan Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Du skulle leita litt mer. Bygdebøker og historiske skrifter bruker Østre Bolæren eller Østerbolæren. Det samme gjør lovdata. "Oppsetting av telt er forbudt på Ruseodden på Østre Bolæren, på Sandø og Østre Bustein". Går man til den elektroniske grunnboka bruker man også Østre Bolæren. Bollærne er et arkipelag. Fra gammelt norsk for bolverk eller vern. Det omfatter 40 store og små øyer fra Fjærskjær til Havskåren. Link to post
Lars H. Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Så har vi lært at vi må sjekke historiske skrifter og bygdebøker når vi her på forumet skal fortelle om hvor vi har ligget med båten en helg. Bedre blir det ikke med fylke og kommunesammenslåinger med grenser som endrer seg og nye navn. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Morten83 Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) Uansett... Er en flott øy med fin havn og mange idylliske solnedganger. Vært masse der, men syntes at i sommer sesongen på det værste, føles det mer ut som en Campingplass enn havn. Så da søker vi lenger ut i fjorden. Kan absolutt anbefales på det varmeste likevel. Møtt mange hyggelige mennesker der og ufattelig morsomt å tusle opp og ned de mange bryggene å se på båter av alle størrelser og fasonger. Bilde tatt i fjor Redigert 23.April.2018 av Morten83 (see edit history) "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!" Link to post
lurvetass Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Her ble det mange vinklinger. Og ganske morsomt hvordan navn og betydning utvikler seg over tid. Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Nok en fantastisk kveld her. Og hyggelige båtfolk som nesten er fastboende som tok oss imot. Hilsen Lurvetass Link to post
Chris284 Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Benyttet det fine værer igår og tok en tur ut til Bolærne (østre), ikke mange båter, men de som var der nøt sol og fint vær. Fikk kontakt med den nye "havnesjefen" og etter litt brød biter knurret den fornøyd. Skal kanskje ikke mate disse, noen sa at brød kan sette seg fast i halsen. Den lå litt lenger unna litt senere og hostet og harket litt, men tror den overlevde. Har avtalt at han holder av plass til meg der. Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sahara Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 (redigert) On 5/9/2018 at 10:37 PM, lurvetass said: Nok en fantastisk kveld her. Og hyggelige båtfolk som nesten er fastboende som tok oss imot. Og det er jo litt av problemet også. Det er klink fullt fredag ettermiddag med folk som ikke drar før søndag kveld. Og det blir campingplassgreie. Veldig jovialt. Fint for de som liker det. Redigert 25.Mai.2018 av Sahara (see edit history) Link to post
lurvetass Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Sahara skrev 1 time siden: Og det er jo litt av problemet også. Det er klink fullt fredag ettermiddag med folk som ikke drar før søndag kveld. Og det blir campingplassgreie. Veldig jovialt. Fint for de som liker det. Sånn er det jo på populære plasser. Noen ganger er det fult og andre ganger tas du imot og folk lager plass og lirker oss inn. Ofte er jo det beste uthavn, usjenert og litt alene i verden. Vi tenker er et sted opptatt tøffer vi videre og finner et annet sted. Veldig god plass her i Strømstad nå. Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 Feriestart med kulingvarsel, men vi tok sjansen og krysset fjorden. Starter i trygg og koselig hanvn på Østre Bolærne. Frisk sidevind inn i bås, men koselig når båtnabo kommer ut på brygga for å ta imot. Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 2.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2023 Stiv kuling her nå, men her er det båtfolk og ikke folk i båt ihvertfall nå. For når nye båter kommer inn er det mange båtnaboer som tar imot og hjelper til. Fint å være en del av sånt samhold. Hilsen Lurvetass Link to post
Popeye70 Svart 2.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2023 lurvetass skrev for 3 timer siden: Stiv kuling her nå, men her er det båtfolk og ikke folk i båt ihvertfall nå. For når nye båter kommer inn er det mange båtnaboer som tar imot og hjelper til. Fint å være en del av sånt samhold. Å hjelpe innkommende båter ser jeg som helt naturlig. «Pay it forward» - hjelp noen i dag, så hjelper de noen andre i morgen. Tror av og til jeg kan bli litt for ivrig. I dag var det en seilbåt to brygger bortenfor oss på Ekenäs som slet med å komme seg inn i båsen pga kraftig sidevind, så jeg så på frua og var på vei opp fra cockpiten da hun sa at «Det er to brygger bort, og det står tre andre der for å hjelpe til. Du trenger ikke løpe bort for å bidra.» Og det hadde hun vel helt rett i. Men på samme brygge går jeg fra middag i cockpiten om det kommer noen inn og det ikke står noen andre der for å hjelpe til. Om ikke annet så spør jeg om de trenger hjelp. Det koster meg så lite, og det kan bety veldig mye for de som er på vei inn. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2023 Popeye70 skrev for 1 time siden: Å hjelpe innkommende båter ser jeg som helt naturlig. «Pay it forward» - hjelp noen i dag, så hjelper de noen andre i morgen. Tror av og til jeg kan bli litt for ivrig. I dag var det en seilbåt to brygger bortenfor oss på Ekenäs som slet med å komme seg inn i båsen pga kraftig sidevind, så jeg så på frua og var på vei opp fra cockpiten da hun sa at «Det er to brygger bort, og det står tre andre der for å hjelpe til. Du trenger ikke løpe bort for å bidra.» Og det hadde hun vel helt rett i. Men på samme brygge går jeg fra middag i cockpiten om det kommer noen inn og det ikke står noen andre der for å hjelpe til. Om ikke annet så spør jeg om de trenger hjelp. Det koster meg så lite, og det kan bety veldig mye for de som er på vei inn. Håper jeg gjør noenlunde som deg her! Synes det er veldig hyggelig å hjelpe til og det er veldig hyggelig å hjelpe til!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn