Jump to content

Montere klappbord på ratt-pidestall i aluminium - bruke pop-nagler? Monel eller alu?

Sportswagoneer

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe meg med dette spørsmålet:

Jeg har kjøpt et klappbord i teak samt en monteringsbrakett fra Lewmar for montering på rattpidestallen i vår Hanse 320 seilbåt.

Pidestallen er en hel aluminiumsprofil (ukjent tykkelse - vil anslå 2-4mm.)

Bordet veier omtrent 7 kg og monteringsbraketten fra Lewmar er i rustfritt (syrefast?) stål. I Lewmar kittet følger det med både maskinskruer med muttere og selvborende skruer. Totalt er det 4 skruefester til pidestallen ved hengslene og 2 skruefester til "kroken" man setter klappstangen i. (Se bilde av tilsvarende installasjon under.)

Utfordringen er at festepunktene er vanskelige å komme til innenfra da de havner under en innvendig topplate i pidestallen. Jeg vil nødig gå løs på å demontere innmaten i pidestallen. Får derfor ikke satt mutter og skive på innsiden.

Spørsmålene mine er derfor:

1) Er det forsvarlig å bruke de selvborrende "karroseriskruene" rett i aluminiumen? De er vel 5mm så jeg må borre med 4mmfor at de skal få feste. Antar at de er i syrefast stål når de leveres fra Lewmar.

2) Er pop-nagler et godt alternativ? Da trenger man jo ikke komme til på innsiden. Må i så fall ha 4,8mm for å fylle monteringshullene i braketten.

3) Hvis pop-nagler er et alternativ: Må jeg ha Monel til slikt bruk eller er 4,8mm aluminium godt nok? Dette er jo ikke riggen - men bordet er ganske tungt - og det kommer selvsagt sjøsprut til... Samtidig må jeg evt. kjøpe verktøy og slik jeg forstår det må jeg ha en mye større popnagletang for å klare monel-nagler. Har bare funnet en slik hos Jula (type "boltekutterhåndtak") og er usikker på om den er for stor i tuppen til å komme til ved "knekken" i hengselbrakettene. Proffuststyr er ikke aktuelt å kjøpe - men kan være mulig å låne.

Klappbord.jpg

Karosseriskruer duger også. Mange aluminiumsbåter har festa håndrekker med syrefaste karosseriskruer. Og alt anna utstyr som lanterner,antenner osv.  Korvidt du kan få tæring av syrefast mot alu vil eg ikkje avslå eller fastslå, men dette er ikkje senka i sjøen og særdeles små mengder fremmed stål, så eg hadde neppe ofra det ein tanke på egen båt.   Kanskje pidestallen er skrudd fast med syrefaste skruer allerede. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tusen takk til alle for veldig god input! For en som meg - som har lite båterfaring men er flink til å lese seg opp er slik erfaringsdeling virkelig gull verdt!!

Jeg tror jeg satser på Sjeldenutpå sitt råd og går for karrosseriskruene i første omgang. Mistenker at han har rett i at pidestallen allerede er montert med syrefast - og dersom det mot formodning skulle bli tæring rundt skruene - eller de skulle vise seg for svake i festet - så vil de jo etterlate seg rimelig pene hull på omtrent 5mm i diameter når de belastes. ...og da vet jeg at monel-nagler i de hullene er løsningen!

Takk igjen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...