PiperBill Startet 23.April.2018 Link til dette innlegget Startet 23.April.2018 Vetus DT67. Byttet fin og grov filter men glemt å fylle grovfilter før jeg satt den sammen igjen. Motoren startet fint men stoppet etter 30 sekunder. Nekter å starter. Ha fylt på grovfilter nå og kinet og kinet men den starter ikke. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Redde for å fortsette å prøve. Kan det skade noe? Noen som vet om en som kan Vetus som kunne gi råd evt reise ut hit.? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 NB står i boka at den er selvluftende Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bårdp Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Løsn rørene inn på dyser og få luftet de ut så kommer den nokk. Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Kanskje du må "meske" fødepumpen? Sørge for at fødepumpen fylles med fuel. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) Skal jeg kine motoren mens rørene er løsnet? Dem hadde ikke tid til å se på det her men sier det er bare å kine og kine så går det. Huff føler at jeg ha driti meg ut nå. Prøver og kine litt till. Skal jeg gi full gass mens jeg kine? Redigert 23.April.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Gudrun Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 I instruksjonsboken står det ved filterbytte: "Rengjør filterholderens tetningsflate. • Smør gummipakningen lett inn med ren motorolje. • Fyll det nye filteret med ren dieselolje. • Monter filteret. Stram filteret til for hånd en halv til trekvart omdreining etter at gummipakningen kommer i berøring med huset. • Åpne drivstoffkranen. • Kontroller for lekkasjer. Lufting Det er ikke nødvendig å lufte systemet etter at drivstoffilteret er skiftet ut." Ser en annen plass at det skal kinnes i ca 20 sekunder og så vente noen sekunder før man fortsetter. Regner med du har fjernet gammel pakning før nytt filter med pakning ble satt i? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Problemet er vel at han nettopp glemte å følge instruksjon boken... Har du en dieselpumpe det er manuell pumpe mulighet på, så forsøk den... Gudrun skrev 2 minutter siden: I instruksjonsboken står det ved filterbytte: "Rengjør filterholderens tetningsflate. • Smør gummipakningen lett inn med ren motorolje. • Fyll det nye filteret med ren dieselolje. • Monter filteret. Stram filteret til for hånd en halv til trekvart omdreining etter at gummipakningen kommer i berøring med huset. • Åpne drivstoffkranen. • Kontroller for lekkasjer. Lufting Det er ikke nødvendig å lufte systemet etter at drivstoffilteret er skiftet ut." Ser en annen plass at det skal kinnes i ca 20 sekunder og så vente noen sekunder før man fortsetter. Regner med du har fjernet gammel pakning før nytt filter med pakning ble satt i? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Jo jeg fylte fin-filter før start. Men har en stor grovfilter ved vannutskyller som jeg ikke fylte. Fylte den nå men fortsatt ingen start. Startet ved første forsøk tidlig i dag men døde etter ca 30 sekunder. Bestilte sjøsetting til i dag.... litt stressa nå ☺ Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
nomen Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Med fulle filter, og løse dyserør. Kinn motoren til du ser det kommer diesel ut av rørene. Stram rørene og start opp. Pass på å ikke overopphete starteren Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
PiperBill Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Nå starta den! Hallefukinluya!!? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Worry II Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 PiperBill skrev 2 minutter siden: Nå starta den! Hallefukinluya!!? # That feelig God sommer ! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Ja ofte bare litt tålmodighet som skal til.. Kjempemotor du har! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 -skulle til å nevne " sjekk stengekranen til diesel en gang til" ? Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Kanskje det kunne være en idè om flere av dere erfarne båtfolk kunne skrive noen innlegg om problemer som kan oppstå ved sjøsetting, gjerne manglende start etc. Selv skal jeg sjøsette min båt for første gang og en stor nervebunt for at jeg ikke skal få start der jeg henger i stroppen.. Har byttet alt som skal byttes, men funderingen er jo der... Har jeg fått alt riktig, er noe løst, får den diesel etc etc... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Jeg pleier å vente med sesongens bytte av drivstoff-filtre til etter sjøsetting, og båten er vel fortøyd i "båsen". Hvis jeg skulle ha vært uheldig og ikke fått tettet eller luftet godt nok, så blir jeg i hvertfall ikke liggende i veien for noen ved utsettingsbrygga, mens jeg mekker. Bank i plattformen - startproblemer etter filterbytte har forøvrig aldri oppstått (ennå...)! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) Om det er en vanlig pumpedyse diesel motor er det OK å løse ene røret og så kinne til det kommer diesel. som skrevet over må man passe på at starteren ikke går varm.. Om det er common rail må man ikke finne på å løse dyserør. Det er altfor stort trykk til det. Kjenner følelsen av både å tro man har driti seg skikkelig ut. Og den lykkelige lettelsen når ting tross alt går bra Redigert 23.April.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 joern-eo skrev 53 minutter siden: Kanskje det kunne være en idè om flere av dere erfarne båtfolk kunne skrive noen innlegg om problemer som kan oppstå ved sjøsetting, gjerne manglende start etc. Selv skal jeg sjøsette min båt for første gang og en stor nervebunt for at jeg ikke skal få start der jeg henger i stroppen.. Har byttet alt som skal byttes, men funderingen er jo der... Har jeg fått alt riktig, er noe løst, får den diesel etc etc... Jeg har sjøsatt en del om våren som har hatt flatt batteri... faktisk påfallende mange ganger... Husk at bunnventiler er åpne... Sjekk at kjølevann kommer ut etter oppstart.. Sjekk at sjøvannsfiltre er tett... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Nå ligger båten trygt i båsen og jeg kan senke skuldrene og nyte lunsj og en god kaffe. Det som er mest viktig er å kjenne sin egen båt. Nå er dette første sessong med denne båten. Jeg gjorde en ganske simpel feil ved å tror at det ikke var nødvendig å fylle filtrene. Men det var bra at jeg ville prøvestarter motoren før sjøsetting. Ellers så hadde jeg kjørt 50 meter og fått motorstopp. Det hadde ikke vært noe gøy i dag slik som det blåser. Men men da vet jeg det og alls well that ends well. Takker og bukker for gode råd her inne ? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjellg Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Ida Marie III skrev 54 minutter siden: Jeg har sjøsatt en del om våren som har hatt flatt batteri... faktisk påfallende mange ganger... Snodig det der. Det har jeg også opplevd. Ikke med meg selv da, men med andre. Bruker å være å hjelpe til i havna og har sett det ved noen anledninger, ja. Ikke skjønner jeg hvordan det går an. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Viktigste man kan gjøre er å starte motoren på land, med kjøling, før sjøsetting, samt sjekke at den går i gear. -foruten å sjekke at bunnpluggen er satt i. ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Jeg har sjøsatt en del om våren som har hatt flatt batteri... faktisk påfallende mange ganger... Husk at bunnventiler er åpne... Sjekk at kjølevann kommer ut etter oppstart.. Sjekk at sjøvannsfiltre er tett... Det er noen tråder om Varm pakkboks, P.G.A luft i hylserøret, husk å lufte. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Code0 Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 ...det er vel skummelt å kinne lenge... da saltvann dras inn med impelleren , men blir ikke blåst ut igjen, da det ikke er eksos. Når jeg startet nå etter vinteren, fyllte jeg sjøvannsfilteret med vann, så impelleren hadde noe å gå rundt i, så stengte jeg sjøvannsinntaket før start. Sjøvannsinntaket ble åpnet umiddelbart når motoren startet ( vi var to personer). Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Nei ikke eksos, men det oppstår jo komprimert luft som blir blåst ut ved kinning uten tenning... Det blir muligens nesten det samme... Uansett bør jo utblåsing fra motor være høyere en utslipp av eksos utvendig båt...dermed renner jo vannet letteste vei... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Gudrun skrev for 7 timer siden: Ja ofte bare litt tålmodighet som skal til.. Kjempemotor du har! Flere her inne som har den? Det var egentilg grunnen til at jeg kjøpte denne båten Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Petrell Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Hei. Eureka starter motoren på land for å sjekke diverse ting skriver han. Blant annet sette motoren i gear. Ikke gjør det, cutlesslageret tar fort kvelden. Får ikke vannsmøring/kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.