Jump to content

Trenger hjelp til motorstart. Høysand

PiperBill

Recommended Posts

Vetus DT67. Byttet fin og grov filter men glemt å fylle grovfilter før jeg satt den sammen igjen. Motoren startet fint men stoppet etter 30 sekunder. Nekter å starter. Ha fylt på grovfilter nå og kinet og kinet men den starter ikke. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Redde for å fortsette å prøve. Kan det skade noe? Noen som vet om en som kan Vetus som kunne gi råd evt reise ut hit.?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Skal jeg kine motoren mens rørene er løsnet? Dem hadde ikke tid til å se på det her men sier det er bare å kine og kine så går det. Huff føler at jeg ha driti meg ut nå. Prøver og kine litt till. Skal jeg gi full gass mens jeg kine?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

I instruksjonsboken står det ved filterbytte:

"Rengjør filterholderens tetningsflate.
• Smør gummipakningen lett inn med ren motorolje.
• Fyll det nye filteret med ren dieselolje.
• Monter filteret. Stram filteret til for hånd en halv til trekvart omdreining etter at gummipakningen kommer i berøring med huset.
• Åpne drivstoffkranen.
• Kontroller for lekkasjer.
Lufting Det er ikke nødvendig å lufte systemet etter at drivstoffilteret er skiftet ut."

Ser en annen plass at det skal kinnes i ca 20 sekunder og så vente noen sekunder før man fortsetter.

Regner med du har fjernet gammel pakning før nytt filter med pakning ble satt i?

Problemet er vel at han nettopp glemte å følge instruksjon boken...

Har du en dieselpumpe det er manuell pumpe mulighet på, så forsøk den...

Gudrun skrev 2 minutter siden:

I instruksjonsboken står det ved filterbytte:

"Rengjør filterholderens tetningsflate.
• Smør gummipakningen lett inn med ren motorolje.
Fyll det nye filteret med ren dieselolje.
• Monter filteret. Stram filteret til for hånd en halv til trekvart omdreining etter at gummipakningen kommer i berøring med huset.
• Åpne drivstoffkranen.
• Kontroller for lekkasjer.
Lufting Det er ikke nødvendig å lufte systemet etter at drivstoffilteret er skiftet ut."

Ser en annen plass at det skal kinnes i ca 20 sekunder og så vente noen sekunder før man fortsetter.

Regner med du har fjernet gammel pakning før nytt filter med pakning ble satt i?

Jo jeg fylte fin-filter før start. Men har en stor grovfilter ved vannutskyller som jeg ikke fylte. Fylte den nå men fortsatt ingen start. Startet ved første forsøk tidlig i dag men døde etter ca 30 sekunder. Bestilte sjøsetting til i dag.... litt stressa nå ☺

Kanskje det kunne være en idè om flere av dere erfarne båtfolk kunne skrive noen innlegg om problemer som kan oppstå ved sjøsetting, gjerne manglende start etc.

Selv skal jeg sjøsette min båt for første gang og en stor nervebunt for at jeg ikke skal få start der jeg henger i stroppen.. Har byttet alt som skal byttes, men funderingen er jo der... Har jeg fått alt riktig, er noe løst, får den diesel etc etc...:confused:

Jeg pleier å vente med sesongens bytte av drivstoff-filtre til etter sjøsetting, og båten er vel fortøyd i "båsen". Hvis jeg skulle ha vært uheldig og ikke fått tettet eller luftet godt nok, så blir jeg i hvertfall ikke liggende i veien for noen ved utsettingsbrygga, mens jeg mekker.

Bank i plattformen - startproblemer etter filterbytte har forøvrig aldri oppstått (ennå...)!  

Om det er en vanlig pumpedyse diesel motor er det OK å løse ene røret og så kinne til det kommer diesel. som skrevet over må man passe på at starteren ikke går varm..

Om det er common rail må man ikke finne på å løse dyserør. Det er altfor stort trykk til det. 

Kjenner følelsen av både å tro man har driti seg skikkelig ut. Og den lykkelige lettelsen når ting tross alt går bra :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
joern-eo skrev 53 minutter siden:

Kanskje det kunne være en idè om flere av dere erfarne båtfolk kunne skrive noen innlegg om problemer som kan oppstå ved sjøsetting, gjerne manglende start etc.

Selv skal jeg sjøsette min båt for første gang og en stor nervebunt for at jeg ikke skal få start der jeg henger i stroppen.. Har byttet alt som skal byttes, men funderingen er jo der... Har jeg fått alt riktig, er noe løst, får den diesel etc etc...:confused:

Jeg har sjøsatt en del om våren som har hatt flatt batteri... faktisk påfallende mange ganger...

Husk at bunnventiler er åpne...

Sjekk at kjølevann kommer ut etter oppstart..

Sjekk at sjøvannsfiltre er tett...

Nå ligger båten trygt i båsen og jeg kan senke skuldrene og nyte lunsj og en god kaffe. Det som er mest viktig er å kjenne sin egen båt. Nå er dette første sessong med denne båten. Jeg gjorde en ganske simpel feil ved å tror at det ikke var nødvendig å fylle filtrene. Men det var bra at jeg ville prøvestarter motoren før sjøsetting. Ellers så hadde jeg kjørt 50 meter og fått motorstopp. Det hadde ikke vært noe gøy i dag slik som det blåser. Men men da vet jeg det og alls well that ends well. Takker og bukker for gode råd her inne ?

Ida Marie III skrev 54 minutter siden:

Jeg har sjøsatt en del om våren som har hatt flatt batteri... faktisk påfallende mange ganger...

Snodig det der. Det har jeg også opplevd. Ikke med meg selv da, men med andre. :giggle:

Bruker å være å hjelpe til i havna og har sett det ved noen anledninger, ja. Ikke skjønner jeg hvordan det går an.

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Husk at bunnventiler er åpne...

Sjekk at kjølevann kommer ut etter oppstart..

Sjekk at sjøvannsfiltre er tett...

Det er noen tråder om Varm pakkboks, P.G.A  luft i hylserøret,

husk å lufte.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

...det er vel skummelt å kinne lenge... da saltvann dras inn med impelleren , men blir ikke blåst ut igjen, da det ikke er eksos. Når jeg startet nå etter vinteren, fyllte jeg sjøvannsfilteret med vann, så impelleren hadde noe å gå rundt i, så stengte jeg sjøvannsinntaket før start. Sjøvannsinntaket ble åpnet umiddelbart når motoren startet ( vi var to personer).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...