Jump to content

Bytte av falltrinser - hvordan løsne trinsene?


HaHa

Recommended Posts

Det var overraskende at de ikke har kompetanse på dette på Sothern cross? Har du prøvd å presse ut pinnene f.eks. med en 2-armet avtrekker?  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet-2000018449/

Litt vanskelig å se av bildene, men er pinnene (aksling til trinsene) deformert/konet i enden kan det være litt krevene å få presset de ut, men det burde være mulig. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Og kanskje de kan erstattes av pinner/akslinger som en låser på utsiden med sånne.... hva det nå heter, hesteskoaktige skiver som en presser inn i ett spor, som var løsningen for falltrinsene på en tidligere båt jeg hadde. Enhver bolt av riktig dimensjon og kvalitet vil vel forsåvidt også kunne gjøre jobben...

Link to post
5 minutes ago, Pinkvin said:

 sånne.... hva det nå heter, hesteskoaktige skiver som en presser inn i ett spor, som var løsningen for falltrinsene på en tidligere båt jeg hadde. Enhver bolt av riktig dimensjon og kvalitet vil vel forsåvidt også kunne gjøre jobben...

 

Antar du mener Seeger-ring: 

http://www.seeger-orbis.com/products/seeger-rings-basic-types/seeger-rings-to-din-471-472/

 

Men det er vel muligens ikke rom for noe som stikker utenfor "boksen" i dette tilfellet, siden den sitter i masten?

Link to post

 

Krimart skrev for 10 timer siden:

Det var overraskende at de ikke har kompetanse på dette på Sothern cross? Har du prøvd å presse ut pinnene f.eks. med en 2-armet avtrekker?  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet-2000018449/

Mulig de ikke har tid akkurat nå. Og at det er mer effektivt/billigere å kjøpe en komplett ny boks. Venter på svar fra ZsparsUK.

 

En ting er å få tatt ut trinsene, en annen er å få satt nye inn. Jeg tror ikke det er trivielt å presse inn nye aksler for nye trinser. Det er ikke spesielt mye plass til ting utenfor boksen, men det kan vel relativt enkelt tilpasses.

 

Jeg vil foretrekke en løsning med riggbolt e.l. som enkelt kan løsnes for vedlikehold.

20170407_123845.jpg.17da706b56e56be046f5cba3686f35ee.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post

Grejjer du ta av mastetoppen ?

Da kanskje du kan ta inn hele kombiboksen den veien med hjelp av en ståltråd fra uttakshullet

Da kanskje du kan erstatte pinnene med riggbolt og en låsring

(riggbolt med så litet hode og hullet til låsringen akk utsiden fallboksen, så at du minimerer bredden)

er ikke mastrøret konisk, så bør du kunne se om breddeøkningen rymmes ved masttoppen

og sette fast forstagsfestet sist på utsiden etter du poppet fast kombiboksen

 

flere ˋkanskje’ men kanskje verdt å undersøke :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Godt forslag men jeg tror ikke boksen kommer ut gjennom mastetoppen. Masteprofilen er tynn i utgangspunktet og smalner over forstagsfestet. Hele masten veier rundt 40 kg...

 

Men det vil passe utmerket med 22x8 mm riggbolter. Man kunne lage seg en 'kassett' av syrefast tynnplate som holder riggboltene sideveis og som låses med riggbolten for forstaget (som sitter utenpå masten).

 

Hvor får man tak i en liten bit syrefast plate?

 

Jeg ser om jeg får noe svar fra Zspars. 

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post

Haha;

 

sjekk med Selden om målen på deres ’kombiboks’ det du har er en kombiboks med 1 spinnfall og 2 genuafall......mulig Selden og Zspars har samme boks.....ev kan du også ringe John Mast i Køpenhavn og høre om de har kombibokser.

 

har studert dine bilder litt mer nøye, ser ut som pinnene til genuafallen ligger veldig nær mastprofilen, dvs bruker du min metode over, så må man nok kape vekk en liten bit av

´hatten´ på riggbulten, så att ikke hatten gjør att du ikke får full anliggning på insiden.

 

det er viktig att boksen kommer riktig ut, med full anliggning, spes i nederkant, det er

der krafterne går øver fra staget og fallen til mastrøret. Har du ikke full anliggning, så

fanges kraften opp av bare popnitene, ikke bra !

 

kan ikke tenke meg att en sånn kombiboks er så attans dyr....forstagsfestet må sitte riktig så att du ikke risikerer ett masthavari

S/Y Gunga Din

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg er smått misfornøyd med Z-spars. Det tok en uke før delene ble sendt. Ny kombiboks med samme delenummer (støpt inn i godset) som min eksisterende er litt bredere og litt lengre. Salingene var ikke kappet skrått 25 grader ved mastefestet, som bestilt. Hmm.

 

Uansett, etter litt svetting med fil kom ny kombiboks på plass.  'Toggelen' som fulgte med hadde for stor riggbolt for øyet i forstagsterminalen, så den har jeg tatt vekk. Forstaget blir festet rett i riggbolten til høyre i bildet. 

20180526_185158.jpg.9ecdebdf1084569d67b7858ed646f49b.jpg

Link to post

Jeg ville sjekket opp i det. Det spinnakerfallet er ivertfall FSE Robline admral 7000 og er et av de beste falltauene man får tak i.

Ble i utgangspungtet utviklet til bruk av EF båtene mener jeg i Volvo ocean race. Har vært utviklet videre siden det. Har Dynema SK 78 kjerne.

 

Til spinnakerfall spiller det ikke så veldig mye rolle. Hvis ikke man skal heise opp code zero seil i eksotiske materialer da!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...