HaHa Startet 23.April.2018 Link til dette innlegget Startet 23.April.2018 Jeg skal bytte trinsene for fokk- og spinnakerfall til min First Class 8. Jeg har tatt ut fallboksen og lurer nå på hvordan jeg får løs trinsene. Trinseakslene ser ut til å være presset på plass, hva bruker jeg i såfall for å presse de ut uten å gjøre skade? Eller kan de være festet på annen måte? Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Snakket med Southern Cross Spars på Blommenholm som ikke hadde utstyr eller deler for å bytte trinsene. Disse er vel naglet/nitet fast på noen måte. Mente at hele boksen enklest byttes som en enhet. Jeg kontakter Z-spars for å se hva som finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Det var overraskende at de ikke har kompetanse på dette på Sothern cross? Har du prøvd å presse ut pinnene f.eks. med en 2-armet avtrekker? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet-2000018449/ Litt vanskelig å se av bildene, men er pinnene (aksling til trinsene) deformert/konet i enden kan det være litt krevene å få presset de ut, men det burde være mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Og kanskje de kan erstattes av pinner/akslinger som en låser på utsiden med sånne.... hva det nå heter, hesteskoaktige skiver som en presser inn i ett spor, som var løsningen for falltrinsene på en tidligere båt jeg hadde. Enhver bolt av riktig dimensjon og kvalitet vil vel forsåvidt også kunne gjøre jobben... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 5 minutes ago, Pinkvin said: sånne.... hva det nå heter, hesteskoaktige skiver som en presser inn i ett spor, som var løsningen for falltrinsene på en tidligere båt jeg hadde. Enhver bolt av riktig dimensjon og kvalitet vil vel forsåvidt også kunne gjøre jobben... Antar du mener Seeger-ring: http://www.seeger-orbis.com/products/seeger-rings-basic-types/seeger-rings-to-din-471-472/ Men det er vel muligens ikke rom for noe som stikker utenfor "boksen" i dette tilfellet, siden den sitter i masten? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 (redigert) Krimart skrev for 10 timer siden: Det var overraskende at de ikke har kompetanse på dette på Sothern cross? Har du prøvd å presse ut pinnene f.eks. med en 2-armet avtrekker? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet-2000018449/ Mulig de ikke har tid akkurat nå. Og at det er mer effektivt/billigere å kjøpe en komplett ny boks. Venter på svar fra ZsparsUK. En ting er å få tatt ut trinsene, en annen er å få satt nye inn. Jeg tror ikke det er trivielt å presse inn nye aksler for nye trinser. Det er ikke spesielt mye plass til ting utenfor boksen, men det kan vel relativt enkelt tilpasses. Jeg vil foretrekke en løsning med riggbolt e.l. som enkelt kan løsnes for vedlikehold. Redigert 2.Mai.2018 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Krimart skrev for 11 timer siden: Men det er vel muligens ikke rom for noe som stikker utenfor "boksen" i dette tilfellet, siden den sitter i masten? Ahh, nå skjønner jeg. Jeg var i toppen av masta en stund jeg. Enig, ville ikke hatt det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Grejjer du ta av mastetoppen ? Da kanskje du kan ta inn hele kombiboksen den veien med hjelp av en ståltråd fra uttakshullet Da kanskje du kan erstatte pinnene med riggbolt og en låsring (riggbolt med så litet hode og hullet til låsringen akk utsiden fallboksen, så at du minimerer bredden) er ikke mastrøret konisk, så bør du kunne se om breddeøkningen rymmes ved masttoppen og sette fast forstagsfestet sist på utsiden etter du poppet fast kombiboksen flere ˋkanskje’ men kanskje verdt å undersøke Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HaHa Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 (redigert) Godt forslag men jeg tror ikke boksen kommer ut gjennom mastetoppen. Masteprofilen er tynn i utgangspunktet og smalner over forstagsfestet. Hele masten veier rundt 40 kg... Men det vil passe utmerket med 22x8 mm riggbolter. Man kunne lage seg en 'kassett' av syrefast tynnplate som holder riggboltene sideveis og som låses med riggbolten for forstaget (som sitter utenpå masten). Hvor får man tak i en liten bit syrefast plate? Jeg ser om jeg får noe svar fra Zspars. Redigert 2.Mai.2018 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Fra mastfoten da ? Litt lenger ståltråd Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Jeg innbilte meg at denne satt i siden på masten et par meter over dekk, der fallene kommer ut (etter å ha vært rundt trinsa i toppen)? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Neida, dette er en kombiboks med feste for forstaget og trinser for spinnaker- og fokkefall. Jeg er lovet pristilbud fra Zspars. Venter litt med å finne fram den lange ståltråden... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Haha; sjekk med Selden om målen på deres ’kombiboks’ det du har er en kombiboks med 1 spinnfall og 2 genuafall......mulig Selden og Zspars har samme boks.....ev kan du også ringe John Mast i Køpenhavn og høre om de har kombibokser. har studert dine bilder litt mer nøye, ser ut som pinnene til genuafallen ligger veldig nær mastprofilen, dvs bruker du min metode over, så må man nok kape vekk en liten bit av ´hatten´ på riggbulten, så att ikke hatten gjør att du ikke får full anliggning på insiden. det er viktig att boksen kommer riktig ut, med full anliggning, spes i nederkant, det er der krafterne går øver fra staget og fallen til mastrøret. Har du ikke full anliggning, så fanges kraften opp av bare popnitene, ikke bra ! kan ikke tenke meg att en sånn kombiboks er så attans dyr....forstagsfestet må sitte riktig så att du ikke risikerer ett masthavari Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HaHa Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 ZsparsUK sender komplett kombiboks + et sett nye salinger og annet småplukk i dag. Det er ikke forferdelig dyrt heller, kommer på rundt 2000,- med frakt. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Jeg er smått misfornøyd med Z-spars. Det tok en uke før delene ble sendt. Ny kombiboks med samme delenummer (støpt inn i godset) som min eksisterende er litt bredere og litt lengre. Salingene var ikke kappet skrått 25 grader ved mastefestet, som bestilt. Hmm. Uansett, etter litt svetting med fil kom ny kombiboks på plass. 'Toggelen' som fulgte med hadde for stor riggbolt for øyet i forstagsterminalen, så den har jeg tatt vekk. Forstaget blir festet rett i riggbolten til høyre i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Du har ikke byttet om fallene? Dynemafallet står nå som spinnakerfall og det røde ser ut som et poliesterfall? Jeg ville byttet om for å få genoafallet mest strekkfast for å holde forseilene så flate som mulig når vindrossene kommer. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
HaHa Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Jeg har ikke byttet om på fallene, men det kan være en god idé å gjøre det hvis det er slik du sier. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Jeg ville sjekket opp i det. Det spinnakerfallet er ivertfall FSE Robline admral 7000 og er et av de beste falltauene man får tak i. Ble i utgangspungtet utviklet til bruk av EF båtene mener jeg i Volvo ocean race. Har vært utviklet videre siden det. Har Dynema SK 78 kjerne. Til spinnakerfall spiller det ikke så veldig mye rolle. Hvis ikke man skal heise opp code zero seil i eksotiske materialer da! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
HaHa Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Ravddo, det er bra du har falkeblikk for slikt! Jeg har ikke code zero i eksotisk materiale....bare spinnakere og A3 gennaker i nylon. Hvordan finner jeg ut hva de andre fallene er laget av, annet enn å gjøre en strekktest? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.