VannTro
Jeg tror de aller fleste av oss som har en feriebåt med jolle lærer barna dette trinnvis, det i i hvert fall min oppfatning av hva jeg ser når jeg er på sjøen. Barna får gjerne ro jolla og lære seg det før de slipper til med motor. Motoren er først gjerne en som ikke gir spesielt stor fart og deretter en større motor. Om det er slik at noen barn/ungdom får tilgang til jolle uten å beherske det reageres det til og med av andre rundt dem og respektive foreldre korrigerer slik at det ikke blir uforsvarlig. Slik sett kommer dette med farten gradvis og under kontrollerte former.
Slik har det vært så lenge jeg kan huske og man trenger ikke involvere hverken foreninger eller andre for å bidra til dette. Det finnes en del selvjustis blant båtfolket da vi tross alt ferdes i et miljø som fort kan få alvorlige konsekvenser for de som ikke har respekt for det.
De situasjonene og de menneskene som utsetter seg selv og andre for stor fare i forbindelse med høy fart, blir man ikke kvitt med slike påbud.
Jeg er helt klart tilhenger av kurs og praktisk opplæring som et tilbud til de som ikke har erfaring og ønsker dette, men et påbud rammer ikke de det burde ramme og vil derfor ikke virke etter hensikten.
De påbudet rammer er derimot en stor andel båtfolk som ikke har behov for noe slikt kurs.