Jump to content

Edit History

MajorAndy

MajorAndy

Om det danske “Speedbådscertifikat”:

 

Det blev indført for godt 20 år siden efter at der havde været en del ulykker med hurtiggående både. 

 

Man skal have det for at føre en planende båd. Tabellen giver en indikation om hvad dette defineres som. (Over 15 meter er det stadig Kystskippereksamen, der gælder). Man kan altså godt sejle en deplacementsbåd eller sejlbåd uden nogen form for certifikat. 

 

Fokus for undervisningen og eksamen (som jeg ganske rigtigt tog i år 2000) er på søvejsregler, vigepligt, fyrkarakterer og den slags. Hertil lidt praktisk som knob og fortøjninger. Og en manøvreprøve, der omfatter MOB og tillægning/fralægning. Der er ikke noget særskilt fokus på højhastighedssejlads eller -navigation (hvis man defineret det som fartområdet mellem 20 og 40/50 knob). Så egentlig er det ikke noget “speedbådscertifikat” men mere en slags grundlæggende duelighedsbevis/bådførerprøve, hvor man fra lovgivers side mener, at langsomtgående både ikke har behov for den slags.

 

håber det klarer noget op!

 

red: Jeg kan tilføje, at jeg en (1) gang er blevet stoppet og skulle vise beviset. Det var sidste år, efter T den tragiske vandscooterulykke i København havde fået dansk politi til at købe to RIBs og bemande dem. Så det er ikke noget, der bliver håndhævet særlig strengt...

MajorAndy

MajorAndy

Om det danske “Speedbådscertifikat”:

 

Det blev indført for godt 20 år siden efter at der havde været en del ulykker med hurtiggående både. 

 

Man skal have det for at føre en planende båd. Tabellen giver en indikation om hvad dette defineres som. (Over 15 meter er det stadig Kystskippereksamen, der gælder). Man kan altså godt sejle en deplacementsbåd eller sejlbåd uden nogen form for certifikat. 

 

Fokus for undervisningen og eksamen (som jeg ganske rigtigt tog i år 2000) er på søvejsregler, vigepligt, fyrkarakterer og den slags. Hertil lidt praktisk som knob og fortøjninger. Og en manøvreprøve, der omfatter MOB og tillægning/fralægning. Der er ikke noget særskilt fokus på højhastighedssejlads eller -navigation (hvis man defineret det som fartområdet mellem 20 og 40/50 knob). Så egentlig er det ikke noget “speedbådscertifikat” men mere en slags grundlæggende duelighedsbevis/bådførerprøve, hvor man fra lovgivers side mener, at langsomtgående både ikke har behov for den slags.

 

håber det klarer noget op!

MajorAndy

MajorAndy

Om det danske “Speedbådscertifikat”:

 

Det blev indført for godt 20 år siden efter at der havde været en del ulykker med hurtiggående både. 

 

Man skal have det for at føre en planende båd. Tabellen giver en indikation om hvad dette defineres som. (Over 15 mere er det stadig Kystskippereksamen, der gælder). Man kan altså godt sejle en deplacementsbåd eller sejlbåd uden nogen form for certifikat. 

 

Fokus for undervisningen og eksamen (som jeg ganske rigtigt tog i år 2000) er på søvejsregler, vigepligt, fyrkarakterer og den slags. Hertil lidt praktisk som knob og fortøjninger. Og en manøvreprøve, der omfatter MOB og tillægning/fralægning. Der er ikke noget særskilt fokus på højhastighedssejlads eller -navigation (hvis man defineret det som fartområdet mellem 20 og 40/50 knob). Så egentlig er det ikke noget “speedbådscertifikat” men mere en slags grundlæggende duelighedsbevis/bådførerprøve, hvor man fra lovgivers side mener, at langsomtgående både ikke har behov for den slags.

 

håber det klarer noget op!



×
×
  • Create New...