Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

En helt annen ting er jo at det er seilbåtførerne som skaper de farligste situasjonene til sjøs. Egoistiske seilere som setter egen forlystelse og komfortbehov foran nyttetrafikk gjennom graverende brudd på sjøveisreglene der de setter seg selv og andre i fare.

 

Det er nok her opplæring bør fokuseres, f.eks. gjennom innføring av et "begrenset manuvreringsevne-sertifikat" som skal gjelde alle som har et fartøy som kan foreta fremdrift for seil. Dokumentasjonen på opplæringsbehovet er mer enn god nok gjennom utallige nesten-ulykker som denne:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062

 

Påbudt AIS sender og mottaker bør også innføres for alle typer seilbåter fom. 15 fot og oppover.

Chiefengineer

Chiefengineer

En helt annen ting er jo at det er seilbåtførerne som skaper de farligste situasjonene til sjøs. Egoistiske seilere som setter egen forlystelse og komfortbehov foran nyttetrafikk gjennom graverende brudd på sjøveisreglene der de setter seg selv og andre i fare.

 

Det er nok her opplæring bør fokuseres, f.eks. gjennom innføring av et "begrenset manuvreringsevne-sertifikat" som skal gjelde alle som har et fartøy som kan foreta fremdrift for seil. Dokumentasjonen på opplæringsbehovet er mer enn god nok gjennom utallige nesten-ulykker som denne:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062



×
×
  • Create New...