Jump to content

Justere ventilklaring på Ford 2704t og turtall spørsmål

Haukefer

Recommended Posts

Hei. 

Har nettopp kjøpt meg ny båt der det sitter ein Ford Sabb 2704 i. Har en klakkelyd så tenkte eg sku få justert ventilklaring imorgen. Korleis får dere turnet motoren for hand? Har funnet ut 0.45mm både på innsug og eksos. Ellers så er motoren i god stand, utrulig lettstarta. Får maks 2200 rpm, så får ta å bytta dieselfilter og luftfilter og ?er vell oppgitt til 2400rpm. 

Redigert av Haukefer (see edit history)
Haukefer skrev 4 minutter siden:

Hei. 

Har nettopp kjøpt meg ny båt der det sitter ein Ford Sabb 2704 i. Har en klakkelyd så tenkte eg sku få justert ventilklaring imorgen. Korleis får dere turnet motoren for hand? Har funnet ut 0.45mm både på innsug og eksos. Ellers så er motoren i god stand, utrulig lettstarta. Får maks 2200 rpm, så får ta å bytta dieselfilter og luftfilter og ?er vell oppgitt til 2400rpm. 

Tror du kan dreie motoren på bolten som går inn i reimhjulet på veivakslingen, jeg har en 2713E og den går heller ikke til mere enn 2200 rpm selv om den skal egentlig kunne gå 2400rpm :P

Jeg mistenker at jeg har i overkant stor propell som gjør dette, men det plager meg ikke da jeg marsjer på 1900rpm i 11-12knop ca.

Haukefer skrev 1 minutt siden:

Okei, ja godt mulig,skal få sjekket det ut. Om det er propellen så skal den vell kommer over 2200 når den står i fri :-) Fikk med en ekstra 4 bladet propell, eier husker ikke hvilken av propellen båten gikk best med. Står en 3 bladet på nå. 

Åja den gjør ikke det nei, det gjorde min. Godt over og :P

Jeg forbannet meg og litt over at jeg ikke fikk maks turtall, også sjekket jeg litt opp og rundt, fant ikke ut av feilen, men jeg fant ut av at speedhendelen (kontroll spaken) gikk imot innredningen når jeg skulle prøve og få høyere turtall i fri. Kansje det skjer hos deg og? :P 

Takk for gode svar! :-) Kjekt å ha ein plass å spør. 

Morten1989: Trur faktisk den går imot vinduet i kabinen, igår når eg brukte hendelen ute fikk eg bedre fart faktisk. Har faktisk ikkje sjekket maks turtall i fri på hendelen ute, så får ta å sjekkebdet senere idag. Hadde vell 16knop, men skal i teorien gå ett par knop bedre ?

Kass turtall marsjerer dere med samme motor med? 

Redigert av Haukefer (see edit history)
Morten1989 skrev 14 minutter siden:

men det plager meg ikke da jeg marsjer på 1900rpm i 11-12knop ca.

Siterer meg selv, vi har ikke samme motor men vi har samme turtallsregister.

Haukefer skrev 5 minutter siden:

Trur faktisk den går imot vinduet i kabinen

Ja det er slike ting man ikke sjekker egentlig :P hehe

Jeg tok av den gummi delen på kontrollhendelen min, da går den ikke imot noe, kansje du kan prøve det du og for å eliminere feil :)

Morten1989 skrev 17 minutter siden:

Siterer meg selv, vi har ikke samme motor men vi har samme turtallsregister.

Ja det er slike ting man ikke sjekker egentlig :P hehe

Jeg tok av den gummi delen på kontrollhendelen min, da går den ikke imot noe, kansje du kan prøve det du og for å eliminere feil :)

Ja, skal få sjekket det ut. Takk for tips! :thumbsup:

Gå ned på maskina og sjå korleis armen på dieselpumpa arbeider. Kanskje justering der.  Ellers er det ofte justering i begge ender av wirene. 

Tommelregel for marsjturtal på dei maskinane fekk eg fortalt at er aktuelt maxturtal (det du klarer den dagen med dagens last) og så slakke av 200 o/min.   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...