Hulda
Ro ned, BØstrøm. Som jeg skriver over, artikkelen er kun ment for plastbåter. Alle andre materialer har et annet forhold til AISI- serien (rustfritt). Jeg har luftet dette med en Strarky (mener jeg det var) hos Kryssarklubben, uten at de muligens var med på det jeg mente, eller prøvde å forklare. På en stålbåt med anoder og innsveisede rør er alt materialet forbundet med hverandre (bonding). Derfor skjer det ingenting med skroget som ligger neddykket i sjøvann, eller de detaljer som er forbundet med skroget. Men hvis du leser 'soga om Hulda' så vil du se at jeg sveiser inn anoder i eksempelvis eksossystemet, for her virker ikke bondingen på samme måte. De AISI 316- ventilen jeg monterte på innsveisende rustfrie rør i 1999 sitter der enda, og går som i kremfløte. Og de holder i minst 20 år til. Kanskje enda lenger.
For så vidt gjelder ikke artikkelen til Kryssarklubben for plastbåter heller, for de gjennomføringer som er koblet (igjen bonding) til anoder. Mener blant annet Princess er flinke til å gjennomføre dette systemet. Men har du en HR eller noe andre svenske/tyske/franske greier, så der det i hovedsak 'no bonding'. Og da stemmer artikkelen. OK?