selhund
Takk for nyttige svar og kvalifiserte meninger og henvisninger til norsk og utenlansk artikler.
Jeg har en liten kjølbåt og med mitt kommende seilmønster. Med daglig oppankring - 3 hunder som mot dagens slutt må på land for å "lufte seg" - unntatt de dagene jeg må legge til en kai for å provianter hos nærliggende høker. Har jeg trodd at en gummibåt var løsningen. Men nu funderer jeg på om en liten jolle i for eksempel glassfiber kan bli et forstandig alternativ. Ny gummibåt priser fra 25.000 til 50.000 kr ja til og med, ublyg 100.000 kr. Ligger uten for min økonomiske rekkevidde. Og med antatte varighet, fremstår ikke som forstandig.
Så nu forsøker jeg å ta (gummibåt -subsidær liten jolle på slep) opp til neste nivå. Hvis moderator syntes jeg går for langt, kommer nok en reaksjon.
Jeg ønsker ikke å avskjære noen som helst som har rasjonelle forklaringer, men gjetter at seilbåtsfolket stiller godt her.
Fysiske lover tilsir nok at et hvert legeme som skal forflyttes. I dette tilfelle slepes etter en båt, yter friksjon og fordrer tilført energi. Det forstår jeg. Men unner hvilke situasjoner/hendelser vil man kunne oppleve vesentlig forskjell mellom å ha en gummibåt eller en liten lett plastjolle - bemerk jeg har en liten kjølbåt på snaut 2 tonn - på slep. Vil for eksempel festepunkt på seilbåt og tilsvarende på jolle være et vedvarende kritisk punkt. Sjøl en liten jolle vil jo ha større vekt. Vil man i 12 s/m som seilbåtfører bannes og angre på det herk der hopper og danser bak ? Og er det andre momenter jeg ikke har forestillingsevne nok til å se på nåværende tidspunkt ?