Jump to content

Erfaringer med båtførerprøven som intensivkurs

Båtnovisen

Recommended Posts

Min erfaring er at med ditt ønske om å lære vil tre dagers kurs gi deg mer innsikt og læring. Båtførerprøven i seg selv er ikke en vanskelig eksamen. Derfor går det å lage «eksamenskurs». 

Pensum inneholder mye nyttig lærdom om du ønsker å lære mer.

Folkeuniversitetet har slike litt lengre kurs, ofte med lærerkrefter som kan mye og som er en ekstra kilde til innsikt om man har spørsmål.

Har ikkje prøvd intensivkurs, men når eg tok prøven kjøpte eg "veien til båtførarprøven"  og leste sjølv heime ei stund før eg gjekk til Sjøfartsdirektoratet og tok prøven. Då fekk eg brukt tid på dei temaene eg strevde meir med, også var det jo rimelig. Greit å ha boka til seinare og, for å friske opp det som går i glømmeboka. 

Her ligg pensum for prøven: https://www.sdir.no/veiledninger/pensum-til-batforerproven/

aleksbe skrev 15 minutter siden:

Har ikkje prøvd intensivkurs, men når eg tok prøven kjøpte eg "veien til båtførarprøven"  og leste sjølv heime ei stund før eg gjekk til Sjøfartsdirektoratet og tok prøven. Då fekk eg brukt tid på dei temaene eg strevde meir med, også var det jo rimelig. Greit å ha boka til seinare og, for å friske opp det som går i glømmeboka. 

Her ligg pensum for prøven: https://www.sdir.no/veiledninger/pensum-til-batforerproven/

Jeg løste det på samme måte. Kjøpte boka og leste på egenhånd. Jeg syntes boka var gøy og motiverende å lese, slik at stoffet sitter godt. 

Hvis det er stoff som er uklart får du utmerket hjelp her på forumet!

Det skal sies at jeg hadde hatt båt i mange år får jeg tok prøven, og det er ikke noe krav for de på min alder. Jeg gjorde det fordi jeg hadde lyst. 2 uker senere var det prøve som privatist på Norsk test. Samme dag som prøven ble avlagt kjøpte jeg VHF bok, og uken etter hadde jeg VHF sertifikat også. Nå 6-7 år senere er lærebøkene fremdeles med i båten og leses litt en gang i blant som sengelektyre.

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg tok et slik kurs sammen med "fruen" og ei felles venninne. Dette, alt i alt var veldig greit og praktisk. Jeg hadde anbefalt dette til flere og følte kurset ga mer enn nok teori følte jeg.

Jeg personlig lærte nada, annet enn navigeringen med kart, da jeg ikke var stødig på fra før. Jeg hadde lest opp på dette allerede et par år på forhånd etter jeg kjøpte en slik båtførere prøven bok med oppgaver og diverse. Så ren latskap fra min side. Jeg gjennomførte når jeg var 17, men dette var i fjor. Har hatt båt i familien i mange år.

Jeg har kjørt masse (forskjellige) båt(er), og var derfor dum når jeg ventet med å ta det faktiske kurset. Etter jeg fikk en 125HK på min gamle (nå solgte) Alicraft 18, så følte jeg det var på tide med prøven når man har en båt som kunne gjøre ca 40 knop på WOT.

Men det er nok ikke alle som har like gode kunnskaper før en evt. prøve når vi tenker på min aldersgruppe, dog. så ble dette en smule avsporing.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

2 hours ago, Mouche said:

Fort lært = fort glemt. Sånn er det bare!

Meget præcist udtrykt, og fuldstændig korrekt. Jeg har prøvet begge dele. I DK er det muligt at tage et "speedbådskørekort", som giver adgang til at køre planende båd. Det tog jeg på en weekend. Mange af de ting jeg "lærte" på det kursus, var helt og aldeles glemt, da jeg 3 (tre!) år senere tog et andet kursus, det som på dansk kaldes et duelighedsbevis. Hvis du vil lære for alvor, så hold dig fra de korte kurser

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 2 timer siden:

Fort lært = fort glemt. Sånn er det bare! Ikke helt uten grunn til at man i læringsøyemed ellers bedriver repitisjon og praktisering og mere repitisjon. Kalles vel overlæring.t

Og derfor, som jeg nevnte, rett ut i praksis for å få repetisjon på kunnskapen en har lært. Det fungerer fint det. 

Ja faktisk, jeg tror det fungerer bedre enn å sitte å gnure på teori over lang tid. 

Sjøfartsdirektoratet anbefaler at for å dekke pensum bør kurset være minimum 25 undervisningstimer på 45min.   Men det er ikkje krav om kurs for å avleggja eksamen, og då tevlast kurshaldarane om å gjera seg attraktive.  Med nokre få unntak. 

Det gjekk så langt at direktoratet måtte gå ut med føringer å be kurshaldarar fjerne markesføring med "bestått garanti" og liknande.  

Det er ikkje utenkjeleg at det er eit resultat av denne slepphendtheten rundt nødvendig kunnskap til båtførerbeviset vi ser når det no vurderast utvida sertifikat for høyhastighet.  

Men for all del, det er letvindt og enkelt og billig. Så det er eit naturlig førstevalg for dei fleste. Og saman med sunn fornuft er det nok problemfritt. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...