Båtnovisen Startet 25.April.2018 Link til dette innlegget Startet 25.April.2018 Hei alle Ny på forumet og ny med båt. Er født før 1980 og ønsker å ta båtførerprøven for å lære noe, ikke bare for å bestå eksamen. Ser mange som tilbyr intensivkurs på f.eks 8 timer i helga. Er de OK og lærer man noe eller bør jeg investere i Redningsselskapets kurs over tre dager? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 du lærer mye på de 8timers kursene, i tilegg har man eksamen på slutten av dagen og kan ta en tur på vannet rett etterpå Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Min erfaring er at med ditt ønske om å lære vil tre dagers kurs gi deg mer innsikt og læring. Båtførerprøven i seg selv er ikke en vanskelig eksamen. Derfor går det å lage «eksamenskurs». Pensum inneholder mye nyttig lærdom om du ønsker å lære mer. Folkeuniversitetet har slike litt lengre kurs, ofte med lærerkrefter som kan mye og som er en ekstra kilde til innsikt om man har spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Det ligger flere tester på nettet. Prøv dem. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Kona, født før 80, tok helgekurs og så dro vi på sjøen helga etter. Tror det er viktig å omsette den teoretiske kunnskapen til praktisk relativt kjapt når man har tatt ett så intensivt kurs. Hun var veldig fornøyd med kursopplegget og gevinsten av å gjennomføre. Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Har ikkje prøvd intensivkurs, men når eg tok prøven kjøpte eg "veien til båtførarprøven" og leste sjølv heime ei stund før eg gjekk til Sjøfartsdirektoratet og tok prøven. Då fekk eg brukt tid på dei temaene eg strevde meir med, også var det jo rimelig. Greit å ha boka til seinare og, for å friske opp det som går i glømmeboka. Her ligg pensum for prøven: https://www.sdir.no/veiledninger/pensum-til-batforerproven/ Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Tok selv et intensivkurs over to dager fra 17.00 til 22.00, den siste timen fra 21 til 22 på dag to var selve prøven. Gikk helt greit. Det som er minst like viktig er at du bruker det du har lært når du først er ute i båten, ellers går ting fort i glemmeboka! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Captain Chaos Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 aleksbe skrev 15 minutter siden: Har ikkje prøvd intensivkurs, men når eg tok prøven kjøpte eg "veien til båtførarprøven" og leste sjølv heime ei stund før eg gjekk til Sjøfartsdirektoratet og tok prøven. Då fekk eg brukt tid på dei temaene eg strevde meir med, også var det jo rimelig. Greit å ha boka til seinare og, for å friske opp det som går i glømmeboka. Her ligg pensum for prøven: https://www.sdir.no/veiledninger/pensum-til-batforerproven/ Jeg løste det på samme måte. Kjøpte boka og leste på egenhånd. Jeg syntes boka var gøy og motiverende å lese, slik at stoffet sitter godt. Hvis det er stoff som er uklart får du utmerket hjelp her på forumet! Det skal sies at jeg hadde hatt båt i mange år får jeg tok prøven, og det er ikke noe krav for de på min alder. Jeg gjorde det fordi jeg hadde lyst. 2 uker senere var det prøve som privatist på Norsk test. Samme dag som prøven ble avlagt kjøpte jeg VHF bok, og uken etter hadde jeg VHF sertifikat også. Nå 6-7 år senere er lærebøkene fremdeles med i båten og leses litt en gang i blant som sengelektyre. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Faxen Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Poseidon hadde kurs på nettet, samt samling i Stavanger, med tur på sjøen. Tilslutt eksamen. Kjempekurs. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kenneth82 Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Båten finner du også på de fleste bibliotek, så du slipper å kjøpe den. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Jeg er klar over at det er en skrivefeil, men litt morsomt blir det likevel når en kan låne båter på biblioteket! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Snusmumrikken Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Jeg tok et slik kurs sammen med "fruen" og ei felles venninne. Dette, alt i alt var veldig greit og praktisk. Jeg hadde anbefalt dette til flere og følte kurset ga mer enn nok teori følte jeg. Jeg personlig lærte nada, annet enn navigeringen med kart, da jeg ikke var stødig på fra før. Jeg hadde lest opp på dette allerede et par år på forhånd etter jeg kjøpte en slik båtførere prøven bok med oppgaver og diverse. Så ren latskap fra min side. Jeg gjennomførte når jeg var 17, men dette var i fjor. Har hatt båt i familien i mange år. Jeg har kjørt masse (forskjellige) båt(er), og var derfor dum når jeg ventet med å ta det faktiske kurset. Etter jeg fikk en 125HK på min gamle (nå solgte) Alicraft 18, så følte jeg det var på tide med prøven når man har en båt som kunne gjøre ca 40 knop på WOT. Men det er nok ikke alle som har like gode kunnskaper før en evt. prøve når vi tenker på min aldersgruppe, dog. så ble dette en smule avsporing. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mouche Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Fort lært = fort glemt. Sånn er det bare! Ikke helt uten grunn til at man i læringsøyemed ellers bedriver repitisjon og praktisering og mere repitisjon. Kalles vel overlæring.t Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mthoms Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 2 hours ago, Mouche said: Fort lært = fort glemt. Sånn er det bare! Meget præcist udtrykt, og fuldstændig korrekt. Jeg har prøvet begge dele. I DK er det muligt at tage et "speedbådskørekort", som giver adgang til at køre planende båd. Det tog jeg på en weekend. Mange af de ting jeg "lærte" på det kursus, var helt og aldeles glemt, da jeg 3 (tre!) år senere tog et andet kursus, det som på dansk kaldes et duelighedsbevis. Hvis du vil lære for alvor, så hold dig fra de korte kurser Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Mouche skrev for 2 timer siden: Fort lært = fort glemt. Sånn er det bare! Ikke helt uten grunn til at man i læringsøyemed ellers bedriver repitisjon og praktisering og mere repitisjon. Kalles vel overlæring.t Og derfor, som jeg nevnte, rett ut i praksis for å få repetisjon på kunnskapen en har lært. Det fungerer fint det. Ja faktisk, jeg tror det fungerer bedre enn å sitte å gnure på teori over lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Sjøfartsdirektoratet anbefaler at for å dekke pensum bør kurset være minimum 25 undervisningstimer på 45min. Men det er ikkje krav om kurs for å avleggja eksamen, og då tevlast kurshaldarane om å gjera seg attraktive. Med nokre få unntak. Det gjekk så langt at direktoratet måtte gå ut med føringer å be kurshaldarar fjerne markesføring med "bestått garanti" og liknande. Det er ikkje utenkjeleg at det er eit resultat av denne slepphendtheten rundt nødvendig kunnskap til båtførerbeviset vi ser når det no vurderast utvida sertifikat for høyhastighet. Men for all del, det er letvindt og enkelt og billig. Så det er eit naturlig førstevalg for dei fleste. Og saman med sunn fornuft er det nok problemfritt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.