Jump to content

Er denne landstrømpakken lov for ikke kyndig å montere selv?

Kjellg

Recommended Posts

Jeg er ikke så sikker på lovligheten i og med at det tydeligvis er en skroggjennomføring som skal kobles. Det er hva man kom frem til her på forumet i tidligere krangletråder. Ellers er resten av opplegget etter skjøteledningsprinsippet, provisorisk og lovlig. Landjord blir med om bord. Prisen er vel heller ikke så gal. Plastboks med lokk og antatt en-polet personvernautomat, pluss noen meter kabel. Har du strømstolpe på brygga med personvernautomat, greier du deg med en skjøteledning til 250 spenn. Verden vil bedras.

Det tidligere panelet av spesialister ville ikke være enig med deg der. Men jeg har null kompetanse :-) En av hovedgreiene til elektrikeren jeg hadde om bord for å skrive samsvarserklæring på anlegget til Hulda, var å åle innimellom for å verifisere montasjen av gjennomføringen og tilkoblingen der. Å installere en slik gjennomføring kan vel like gjerne være parallell til installasjon av boks eller bryter i et fast opplegg?

Redigert av Hulda (see edit history)
Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Alternativt så kan en plugge landstrømkabelen rett i denne og alt vil være lovlig.. tror jeg. 

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/byggsentraler/byggsentral-402391/#tab02

Hæ - er den det lovlig? Det hadde jo vært genialt! 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Men å koble faste installasjoner som en varmtvannstank til Pinkvins boks eller i enden av en løs skjøteledning fra land, kan vel ikke regnes som provisorisk og være lovlig?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, må si jeg stusset på den annonsen der. Må bruke skrujern..OK, personlig så hadde jeg ikke har problemer med dette, men her går jo både 16A og 10A begrepene om hverandre. For en ukyndig kan det jo nesten være farlige opplysninger. Kan man kalle dette villedende reklame? Eller er det en masse klipp og lim uten korrektur her.. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Vil det si, at om jeg kommer med en løs skjøteledning på 1,5mm2, plugger den i et 16A uttak på land og plugger i elektrisk håndverktøy (som trekker godt under 10A) ikke er lovlig?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er det jo mye rart man kan kople sammen med skøyteledninger og det er jo tilskrekkelig at denne ligger moderat belastet i sammenkveilet tilstand så vil man erfare varmgang.

Skal derfor ikke uttale meg sikkert om hva man kan gjøre med en slik kombinsjon men som fast opplegg skal/kan man ikke sikre en 1,5mm2 kabel med 16A der du har mulighet for å belaste denne med en "løs komponent" f.eks. gjennom stikkuttak siden dette kan medføre en overbelastning/varmgang i kabel uten at sikring ryker.

Se også her: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Kan-man-sikre-1-5mm2-med-16A

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Vil det si, at om jeg kommer med en løs skjøteledning på 1,5mm2, plugger den i et 16A uttak på land og plugger i elektrisk håndverktøy (som trekker godt under 10A) ikke er lovlig?

Nei det er ikke ulovlig. sikringen av kurser i hus går på at anlegget skal tåle å kjøres med et visst strømtrekk hele tiden. Det gjør ikke du med skjøteledningen. 

Ikke lovlig over lengre tid for effekter over 1000W. Under 1000W reguleres ikke dette.

Men en skjøteledning er mye mer utsatt for kortslutning enn overbelastning..... 

Joltus skrev for 7 timer siden:

16A sikring. 1,5mm kabel etter sikring. Isje heilt bra.

Det er tilkobling på kabelen etter sikringen. Over grensen for hva man kunne gjort i et hus.

Det står noe kryptiske greier om 10A /250V men at sikringen er 16A. Hva er det egentlig de mener?

Nettopp :) Akkurat dette jeg mente, hva f.. skal menigmann tro om sånt. Sikkert noen som hiver seg til og monterer uten noe som helt peiling. Personlig så synes jeg dette blir på kanten til farlig. Det kan jo tenkes noen monterer denne ‘pakken’ i god tro og svir av noen ledninger etter hvert. Hva skjer da? Forsikring, eltilsyn etc. Det er jo båteier som får hele trøkken uansett hva det har stått i annonsen. Egentlig så synes jeg at maritim burde blitt gjort kjent med hva de skriver. Eller er det teit? 

Joltus skrev 1 time siden:

Nei det er ikke ulovlig. sikringen av kurser i hus går på at anlegget skal tåle å kjøres med et visst strømtrekk hele tiden. Det gjør ikke du med skjøteledningen. 

Ikke lovlig over lengre tid for effekter over 1000W. Under 1000W reguleres ikke dette.

Men en skjøteledning er mye mer utsatt for kortslutning enn overbelastning..... 

Forstår jeg deg riktig at uten skjøteledning og bare stikk så er det 1KW men med skjøteledning, så blir det ‘midlertidig’ og at du da kan kjøre det som kursen klarer? 

Redigert

Eller glem den. Jeg skjønte vel egentlig ikke selv hva jeg mente ;)

Redigert av Kjellg (see edit history)

Nå er det nok på tide å finne frem popcornet som nevnt tidligere. Hva med de som har landstrøm og bor i båten hele året? Varmtvann på 1000W kontinuerlig pluss ovner, vannkokere, ladere for 12V og alt mulig annet som PC osv og gudene vet hva.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...