Jump to content

Er denne landstrømpakken lov for ikke kyndig å montere selv?

Kjellg

Recommended Posts

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Nå er det nok på tide å finne frem popcornet som nevnt tidligere. Hva med de som har landstrøm og bor i båten hele året? Varmtvann på 1000W kontinuerlig pluss ovner, vannkokere, ladere for 12V og alt mulig annet som PC osv og gudene vet hva.

På mitt landstrømssystem ligger ikke begrensningen i båten. Det er 2,5mm2 landstrømskabel så jeg kan fint ta imot en 16A landkurs. Trenger jeg mer enn dette må jeg slå over en vender og starte generatoren.

Litt merkelig egentlig dette med strøm. Streber du etter å gjøre det så ‘lovlig’ som mulig med skikkelige kabler og alt som hører til og montert på en forsvarlig måte, så har du begrensninger. Men er du en, som vi i nord kaller det, en sløkkis og bare slenger kablene på dørken, les skjøteledning, så har du jaggu lovt til mye. Begrensningene som man opplever med et fast anlegg er nå plutselig helt fraværende, enkelt gjort med å kalle det midlertidig. 

Er det godt med rødvin til popcorn :giggle:.

Jeg jobbet i 17 år i NRK Fjernsynets Vedlikehold/service avdeling med arbeidsområde lyd. Da ble det mange provisoriske reparasjoner. Og mange av dem ble mer eller mindre permanente. Så for slike jobber laget vi et eget ord: Permasorisk!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå skal det sies at kablen  til Ratio  er av PUR type, godkjent for temperatur på leder opp til 70 grader..... Kabelen er ellers av langt bedre kvalitet  an annen sort skjøteledning som normalt er av typen h07rn-f. Og  forhandler har sitt på det tørre når de hevder at du kan montere dette selv. 

http://elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-å-vite/hva-kan-du-gjøre-selv/Hva kan du gjøre selv?

Stikk og plugg fra Ratio er solide saker og tett som pokker. 

Noe annet er om jeg  ville hatt et slikt opplegg i min båt. Siden jeg er elektriker med 20 års erfaring fra skip ønsker jeg å lage min egen landstrømmsfordeling.....  

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...