Jump to content

Innvendig svinger fra Garmin 550c - til kartplotter?

mnj0909

Recommended Posts

Kjøpt en Polar 20 der det er montert et Garmin 550C ekkolodd med innvendig svinger. 

Jeg skal nå kjøpe en kartplotter - f.eks. Garmin Echomap eller Simrad GO - og kunne selvfølgelig gjerne tenke meg å gjenbruke den eksisterende svingeren som input til kartplotteren.

Spørsmålet er om det er en felles standard for dette og det derfor er problemløst å bruke den eksisterende svingeren til den nye plotteren - eller om dette er for enkelt tenkt...?

Noen som har erfaring?

Tja, hva skal man si ...

Det som er helt sikkert er at det har skjedd mye på Ekkolodd og svinger siden i de senere år, så skal du kjøpe nytt instrument så anbefaler jeg å bytte svinger også. Nå er det veldig enkelt å bytte innvendig svinger, verre har det vært hvis det har vært gjennomgående. Jeg er noe usikker om om eldre svingere fra Garmin passer på Simrad, men det kan jo sjekkes. Jeg kjenner til at antall pinner/ ledninger i kabelen er også endret i de senere år, men det finnes overganger.

Du er sikkert kjent med at du taper ca.10% med å ha innvendig vs utvendig svinger, samt at du mister sjøtemperatur måling. Ellers så synes jeg personlig at innvendig svinger er greit, jeg kjøper nå ny båt med innvendig svinger.

Så til ditt konkrete spørsmål; - jeg er noe usikker

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Stemmer sikkert, men mine erfaringer er at man taper ca 10% på dybde. Greide man å se bunn på 100m med utvendig svinger så når du bare 90m med innvendig. Men dette er ingen vitenskaplig test, det er mange faktorer som påvirker dette. Beste er selvfølgelig utvendig svinger, men innvendig svinger har også sin fordeler. Jeg har hatt flere av begge typene og er usikker på hva jeg liker best. På min nye båt som jeg får levert om noen uker har jeg valgt innvendig på nytt, den når fint ned til 150m, det holder.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...