_Bliss_ Startet 25.April.2018 Link til dette innlegget Startet 25.April.2018 Etter lang tid med båtjakt ser det ut som det nærmer seg handel. Det har vært utallige timer på finn. Jeg er glad for at dette har tatt tid, har lært utrolig mye under veis og båttype har endret seg underveis. Har bestemt meg for at det må bli en lukket båt her på vestlandet. Hvis prøvetur står til forventninger blir det sannsynligvis handel. Dette blir min første båt så jeg ønsker gjerne noen siste tips til hva som evt bør sjekkes. Båten er forøvrig en viksund 270 st cruz. Jeg har foreløpig kun sett båten på land. Skrog ser helt ut, eneste minus er at det er mye bunnstoff. Blir nok litt jobb ifm dette. Ellers virker båt til å være hel og pen, noen bruksmerker er det selvsagt etter 24 år. Den har hatt en eier siste 22år og bærer preg av godt vedlikeholdt. Gjennomføringer virker å være hele. Maskinist er en tamd 41 D gått ca 1400t. Lyd og røyk virker til å være normalt olje/ kjølevann ser bra ut. Samme gjelder olje på gear. Inni ser den nesten ny ut. Bortsett fra å prøve alt under prøvetur føler jeg at jeg har sjekket alt. Er det noen siste tips på veien? Det er ikke sink på propell og eier sier det heller aldri har vært heller. Kam det stemme? Propell klanger fint. Trenger en puss, men ingen korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Veldig lite båtrelatert dette, men jeg mener nå engang at det er bedre å angre på noe man har gjort enn noe man aldri gjorde. Førstnevnte gir et svar vs det å tenke på det som kunne ha blitt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Ask Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Hei Har du starta motoren på land? I så fall køyrte du den neppe særleg hardt. Når motoren har blitt varm, køyrer du den hardt ei stund. Føl med både på motoren og seljaren... Sjekk at motoren ikkje blir overoppheita, kjøler godt, og ikkje ryk for mykje. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Ask skrev for 9 timer siden: Hei Har du starta motoren på land? I så fall køyrte du den neppe særleg hardt. Når motoren har blitt varm, køyrer du den hardt ei stund. Føl med både på motoren og seljaren... Sjekk at motoren ikkje blir overoppheita, kjøler godt, og ikkje ryk for mykje. Lykke til. Ask Takk for det Motoren er startet på land ja. Kun dratt på litt på turtall, den låter fint i mine ører. Men den må prøves med belastning når den kommer utpå. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 (redigert) Jepp full guffe noen minutter bør den tåle ? og sjekk maks omdreininger på motor og se at den kommer dit (eller iaf i nærheten)... se etter olje under motor. Som jeg pleier å si, alt utenom motoren får du på Maritim eller Biltema. St Cruz er fine båter, en dag er jeg sugen på en slik selv! Og husk å prute Redigert 26.April.2018 av Whiskey Wtf (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Tore B Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Bortsett fra det med motor som er nevnt før så test absolutt alt av pumper vindusviskere, lanterner, landstrømlader, kjøleskap osv. Det går fort tuselapper på småting. Sitér dette innlegget Link to post
tami Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Lykke til med evt handel. Jeg kjøpte en 1998 mod 270 i høst og er meget godt fornøyd. Stødig og godt sammenskrudd båt som oser kvalitet. Sjekk lekkasje rundt vinduer i kabin. Ta en grundig kikk på el anlegg. Også finner du ut mye med å bruke nesa i så ganmel båt? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 A pro pos bruke nesa, som tami sier; Er septiktanken i aluminium? Virker dassen? Dette er garantert ting du ikke vil streve med i din nye båt. Dropp anker, om det er ankervinsj, og sjekk at den virker. Forøvrig vil jeg si at jeg er littegrann misunnelig, fine båter. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 tami skrev for 9 timer siden: Lykke til med evt handel. Jeg kjøpte en 1998 mod 270 i høst og er meget godt fornøyd. Stødig og godt sammenskrudd båt som oser kvalitet. Sjekk lekkasje rundt vinduer i kabin. Ta en grundig kikk på el anlegg. Også finner du ut mye med å bruke nesa i så ganmel båt? Gøy å høre om andre som har samme båt og er fornøyd. Hvordan opplever du størrelsen? Jeg må si de har utnyttet plassen godt. Kvaliteten virker å være veldog god. Når det gjelder el anlegg virker det å være ryddig lagt opp og ikke noen som har "hjeret" så mye siden båten var ny. Den er så si original. Lukter også overraskende lite? båten er lite brukt de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 GunR skrev for 9 timer siden: A pro pos bruke nesa, som tami sier; Er septiktanken i aluminium? Virker dassen? Dette er garantert ting du ikke vil streve med i din nye båt. Dropp anker, om det er ankervinsj, og sjekk at den virker. Forøvrig vil jeg si at jeg er littegrann misunnelig, fine båter. Mener på på at septiktanken var av plast. Må dobbelsjekke under prøvetur og selvsagt sjekke at det virker? Synes også dette er fine båter, mye båt på liten plass? Sitér dette innlegget Link to post
tami Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Snartbåt? skrev 46 minutter siden: Gøy å høre om andre som har samme båt og er fornøyd. Hvordan opplever du størrelsen? Jeg må si de har utnyttet plassen godt. Kvaliteten virker å være veldog god. Når det gjelder el anlegg virker det å være ryddig lagt opp og ikke noen som har "hjeret" så mye siden båten var ny. Den er så si original. Lukter også overraskende lite? båten er lite brukt de siste årene. For min del så var lukket båt med 4 faste soveplasser og marsj på minimum 20 knop krav som måtte innfris. Da var det Viksund 270/290, NB 840 og Bella 850 jeg endte opp å se etter med mitt budsjett. Opplever at plass er utnyttet godt, også synes jeg Viksund er penere båter med mer tidløst design og finere finish inne enn NB. Viksund veier ganske mye mer enn Bella. Mer å ha med seg opp i plan men langt mer å møte litt sjø med. Jeg har kjøpt en luftavfukter som holder båten tørr og luktfri. Anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.