Storkveito
Joda har tenkt litt i disse tankene også...
Var å fikk prøve en P80 i helga med den nye 350hk motoren til Suzuki i grov sjø. Må si jeg ble positivt overasket over hvor sjø sterk denne båten var! I opptil 1 meters mot sjø var det ikke noe problem å holde 20-25 knop og allikevel ha det ganske så behagelig.
Snakket nettopp med en som har prøvd viknes 830 og NB820. Vi konkluderte vel egentlig til mitt bruk at dette kanskje ikke var aktuelle båten til mitt bruk. Finnmaster Pilot 8 er også i kikkerten og de hevder de er enda bedre igjen i sjøen, men de er tyngre og krever enda mer bensin.
Forbruk vs vedlikehold er selfølgelig ett kostnad spørsmål og ja, bruker mann båten som gjennomsittet (70-100timer i året) vil utenbords ofte lønne seg, men som jeg har fortalt i ett annet innlegg så bruker jeg båten MYE. I snitt bruker jeg båten 2-3 ganger i uka. Hele året. Regner med at jeg i snitt per år i dag bruker ca. 60.000,- i året i drivstoff. På en P80 bensin vil jeg bruke ca. 85.000,- i året. P80 med innenbords på samme båt bruker jeg ca. halvparten i følge tester. Mann får gjort en del vedlikehold for de 40.000,- i året mann sparer på forbruket.
Med Finnmaster Pilot 8 vil jeg fort nærme meg 100.000,- i året.