Bitteliten
jotto skrev for 3 timer siden:Takk for innspill alle sammen. Vulcan 9 kg er jo en del mere kompakt, så det er jo verdt å vurdere. Jeg finner ikke på langt nær like mange brukererfaringer på det, men de som bruker det ser jo ut til å være veldig fornøyd.
Hvor lang kjetting bør jeg ha? Tenkte å ha noen meter kjetting på ankeret og tau resten. Jeg skal tross alt dra det opp for hånd.
Jeg har erfaring med Rocna10kg på 30 fots båt med ankerline (det er sånn flatt web bånd). Suverent anker. Må ha godt med line for å sette seg ettersom ankerbåndet ikke tynger med. Jeg hengte på en daumann.
Har nå Vulcan 30kg foran med 80m kjetting og Rocna 20kg bak med 50m kjetting på 43 fots seilbåt. Vulcan ligger vi på svai med. Sitter dønn når det kjøres fast rett.
Rocna hekkanker sliter jeg vel mest med at det setter seg så fort at jeg ikke klarer å dra det med meg inn om jeg går tom for kjetting på vei innover ?
hadde Rocna passa i baugen hadde jeg valgt det.
6 kg rocna med noen meter kjetting holder nok bra. Men jeg hadde valgt 10kg så kan du ta det med deg til neste båt om det behovet dukker opp