Jump to content

Kvalitet vs pris på fritidsparafin?

PiperBill

Recommended Posts

Kvalitet vs pris på fritidsparafin.

Første sesong med Wallas safeflame ceramic koketopp og jeg trenger å fylle på tanken med brennstoff. Ser at prisforskjellen på fritidsparafin er ganske stor. 4 liter hos Felleskjøp til 140,- og godt over 200,- enkelte andre steder.

Bare lurte på om det lønner seg å bruke litt dyrere eller har det ikke så mye å si.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#
Stjernen ! skrev 1 minutt siden:

Noen som ut fra disse standardene kan forklare forskjellen på feks "fritidsparafin" og vanlig tennveske som er DIN EN 1860-3. 

Har brukt tennveske på alt av ovner og lamper de siste årene. Fornøyd både med virkning, tilgjengelighet og pris. 

PiperBill skrev for 3 timer siden:

Varmeolje er ubrukelig for Wallas-produkter. Dårlig forbrenning, soter, kokser, varmer dårlig. 

Stjernen ! skrev for 2 timer siden:

Denne til 119 har jeg ikke prøvd.

Hadde vært moro og testet de opp mot værandre.

image.png.989faa9ef38376c22910bd1a21b16375.pngvsimage.png.d434a0161894ca8dc91d298cfdcf6034.png

119kr                           149kr

Den til 119,- er akkurat den samme som på Felleskjøpet til kr 139,-. 

Bruker bare denne på verkstedet, og har brukt denne kvaliteten i snart 35 år.

Den til 149,- er varmeolje og er som sagt ubrukelig.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

PiperBill skrev for 6 timer siden:

Kvalitet vs pris på fritidsparafin.

Første sesong med Wallas safeflame ceramic koketopp og jeg trenger å fylle på tanken med brennstoff. Ser at prisforskjellen på fritidsparafin er ganske stor. 4 liter hos Felleskjøp til 140,- og godt over 200,- enkelte andre steder.

Bare lurte på om det lønner seg å bruke litt dyrere eller har det ikke så mye å si.

Over kr 200,- for 4 ltr dunk er gjerne på en bensinstasjon, og ofte samme produktet.

Står det "William Knudsen Fritidsparafin" eller "Statoil parafin for Båt, Hytte og Camping" er det samme som "Kemetyl Fritidsparafin". Tappet på samme anlegget.

Shell Fritidsparafin derimot er tappet på et annet anlegg, og er ikke helt identisk. For omtrent 28 år siden tok jeg en test på alle parafinkvaliteter jeg fant, og Shell kom dårligst ut. Brant renest på Kemetyl (den gang het den Blåtind) og Statoil. Prøvde på en splitter ny Wallas med støpejern koketopp.

Noen år senere 1998/2000 tok jeg en ny test på en ny Wallas Ceramic, og med samme resultat.

Ser at Campingparafin hos Seasea koster kr 319,- for en dunk på 4 ltr. Fryktelig pris etter min mening når du får samme varen (Kemetyl Fritidsparafin 4711) hos Felleskjøpet for kr 139,- og Obs Bygg til kr 119,-.

Forøvrig for du samme varen i BestMarin-butikkene og alle andre som er forhandler for Flak (se forhandlerliste) for kr 185,-. Sikkert lokale tilbud rundt omkring.

kr 319,- er med andre ord en blodpris.

Datablad for Campingparafin:

https://www.seasea.no/doc/Säkerhetsdatablad Campingparaffin.pdf

Datablad for Kemetyl Fritidsparafin 4711:

http://webserver.flak.no/vbilder/1041356_sikkerhetsdatablad.pdf

Wallas Service skrev for 6 timer siden:

Ser at Campingparafin hos Seasea koster kr 319,- for en dunk på 4 ltr. Fryktelig pris etter min mening når du får samme varen (Kemetyl Fritidsparafin 4711) hos Felleskjøpet for kr 139,- og Obs Bygg til kr 119,-.

Forøvrig for du samme varen i BestMarin-butikkene og alle andre som er forhandler for Flak (se forhandlerliste) for kr 185,-. Sikkert lokale tilbud rundt omkring.

kr 319,- er med andre ord en blodpris.

Datablad for Campingparafin:

https://www.seasea.no/doc/Säkerhetsdatablad Campingparaffin.pdf

Datablad for Kemetyl Fritidsparafin 4711:

http://webserver.flak.no/vbilder/1041356_sikkerhetsdatablad.pdf

Da forstår jeg deg slik at kvaliteten er ok, men det er prisen som er forskjellig?

Også jeg som kjørte innom felleskjøpet på veien og kjøpte en kanne fritidsparafin ekstra for sikkerhetsskyld-

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 59 minutter siden:

Da forstår jeg deg slik at kvaliteten er ok, men det er prisen som er forskjellig?

Også jeg som kjørte innom felleskjøpet på veien og kjøpte en kanne fritidsparafin ekstra for sikkerhetsskyld-

Ikke bare ok kvalitet, de er nøyaktig like iflg databladene.

• 2 uker senere...

Bare en liten oppdatering. Kjøpte fritidsparafin hos Felleskjøpet og fylte 5 liter på tanken. Det var ca. 2 liter av det gamle igjen fra før og jeg bare fylte på med det nye. Jeg vet ikke hva for noe olje som var der fra før. Det ble en merkbar forskjell på varmen. Jeg tok ikke tid på det men det gikk mye fortere å koke opp både vann til kaffen og koke egg til frokost i dag. Tror vi kan snakker om ca. halvparten så lang tid.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...