PiperBill Startet 26.April.2018 Del på Facebook Startet 26.April.2018 Kvalitet vs pris på fritidsparafin. Første sesong med Wallas safeflame ceramic koketopp og jeg trenger å fylle på tanken med brennstoff. Ser at prisforskjellen på fritidsparafin er ganske stor. 4 liter hos Felleskjøp til 140,- og godt over 200,- enkelte andre steder. Bare lurte på om det lønner seg å bruke litt dyrere eller har det ikke så mye å si. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Olevine Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Vil tro at det lønner seg med den dyreste, for selgeren vel og merke. Jeg har ingen tro på at den er bedre. Det er fritt opp til selgere å bestemme den prisen de ønsker, og klarer noen å selge til høyre pris er det helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 bruker bare kemetyl fritidsparin fra felleskjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 26.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2018 Ekstra fin? https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varme-og-ventilasjon/peistilbehor/kemetyl-varmeolje?variantCode=97234 Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Stjernen ! Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) Riktig parafin er viktig ! Jeg har testet flere varianter/typer. Og temp ut fra varmer har variert fra 40 til 78 grader. Redigert 26.April.2018 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Denne til 119 har jeg ikke prøvd. Hadde vært moro og testet de opp mot værandre. vs 119kr 149kr Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) MR Swe skrev for 2 timer siden: bruker bare kemetyl fritidsparin fra felleskjøpet. Endelig muligheten å kline til: Metoo! :-) Brukt felleskjøpet sin i et par år, svært lite eksos, tenner lett og lukter nada. Redigert 26.April.2018 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
tkb Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Har ny Webasto 2000 st i båten, som brenner diesel. Er det så at fritidsparsfin er å foretrekke på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) Diesel EN 590; FAME DIN EN 14214; Heating oil (EL) DIN 5160 Ser ut som du kan bruke begge deler,men hva som varmer mest vet jeg ikke. https://www.webasto.com/fileadmin/webasto_files/documents/international/hd/data-sheet/commercial-vehicles/light-duty/heating-systems/light-duty-air-top-2000.pdf Redigert 26.April.2018 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Stjernen ! skrev 1 minutt siden: Diesel EN 590; FAME DIN EN 14214; Heating oil (EL) DIN 5160 Side 2. https://www.webasto.com/fileadmin/webasto_files/documents/international/hd/data-sheet/commercial-vehicles/light-duty/heating-systems/light-duty-air-top-2000.pdf Noen som ut fra disse standardene kan forklare forskjellen på feks "fritidsparafin" og vanlig tennveske som er DIN EN 1860-3. Har brukt tennveske på alt av ovner og lamper de siste årene. Fornøyd både med virkning, tilgjengelighet og pris. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 PiperBill skrev for 3 timer siden: Ekstra fin? https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varme-og-ventilasjon/peistilbehor/kemetyl-varmeolje?variantCode=97234 Varmeolje er ubrukelig for Wallas-produkter. Dårlig forbrenning, soter, kokser, varmer dårlig. Stjernen ! skrev for 2 timer siden: Denne til 119 har jeg ikke prøvd. Hadde vært moro og testet de opp mot værandre. vs 119kr 149kr Den til 119,- er akkurat den samme som på Felleskjøpet til kr 139,-. Bruker bare denne på verkstedet, og har brukt denne kvaliteten i snart 35 år. Den til 149,- er varmeolje og er som sagt ubrukelig. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Stjernen ! Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) Fikk tips om og holde meg vekk fra kannene med rød kork ! Nå kjøper jeg ofte på esso 150kr hvit kanne hvit kork. Redigert 26.April.2018 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 PiperBill skrev for 6 timer siden: Kvalitet vs pris på fritidsparafin. Første sesong med Wallas safeflame ceramic koketopp og jeg trenger å fylle på tanken med brennstoff. Ser at prisforskjellen på fritidsparafin er ganske stor. 4 liter hos Felleskjøp til 140,- og godt over 200,- enkelte andre steder. Bare lurte på om det lønner seg å bruke litt dyrere eller har det ikke så mye å si. Over kr 200,- for 4 ltr dunk er gjerne på en bensinstasjon, og ofte samme produktet. Står det "William Knudsen Fritidsparafin" eller "Statoil parafin for Båt, Hytte og Camping" er det samme som "Kemetyl Fritidsparafin". Tappet på samme anlegget. Shell Fritidsparafin derimot er tappet på et annet anlegg, og er ikke helt identisk. For omtrent 28 år siden tok jeg en test på alle parafinkvaliteter jeg fant, og Shell kom dårligst ut. Brant renest på Kemetyl (den gang het den Blåtind) og Statoil. Prøvde på en splitter ny Wallas med støpejern koketopp. Noen år senere 1998/2000 tok jeg en ny test på en ny Wallas Ceramic, og med samme resultat. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
lurvetass Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Jeg fikk Camping parafin på SeaSea. Selger påstod den var bra. Noen som vet om den er samme kvalitet? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Wallas Service Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Ser at Campingparafin hos Seasea koster kr 319,- for en dunk på 4 ltr. Fryktelig pris etter min mening når du får samme varen (Kemetyl Fritidsparafin 4711) hos Felleskjøpet for kr 139,- og Obs Bygg til kr 119,-. Forøvrig for du samme varen i BestMarin-butikkene og alle andre som er forhandler for Flak (se forhandlerliste) for kr 185,-. Sikkert lokale tilbud rundt omkring. kr 319,- er med andre ord en blodpris. Datablad for Campingparafin: https://www.seasea.no/doc/Säkerhetsdatablad Campingparaffin.pdf Datablad for Kemetyl Fritidsparafin 4711: http://webserver.flak.no/vbilder/1041356_sikkerhetsdatablad.pdf Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
JRK Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Det er ihvertfall noen lampeoljer som lukter mer en andre. Kan spandere litt ekstra på lampen der lukta er inne i båten. På en keramisk topp Type wallas D90 med skorstein ut, kan du like gjerne bruke diesel. Min gikk ihvertfall de 10 årene je hadde båten uten problem Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Wallas Service skrev for 6 timer siden: Ser at Campingparafin hos Seasea koster kr 319,- for en dunk på 4 ltr. Fryktelig pris etter min mening når du får samme varen (Kemetyl Fritidsparafin 4711) hos Felleskjøpet for kr 139,- og Obs Bygg til kr 119,-. Forøvrig for du samme varen i BestMarin-butikkene og alle andre som er forhandler for Flak (se forhandlerliste) for kr 185,-. Sikkert lokale tilbud rundt omkring. kr 319,- er med andre ord en blodpris. Datablad for Campingparafin: https://www.seasea.no/doc/Säkerhetsdatablad Campingparaffin.pdf Datablad for Kemetyl Fritidsparafin 4711: http://webserver.flak.no/vbilder/1041356_sikkerhetsdatablad.pdf Da forstår jeg deg slik at kvaliteten er ok, men det er prisen som er forskjellig? Også jeg som kjørte innom felleskjøpet på veien og kjøpte en kanne fritidsparafin ekstra for sikkerhetsskyld- Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
PiperBill Svart 27.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2018 lurvetass skrev 23 minutter siden: Også jeg som kjørte innom felleskjøpet på veien og kjøpte en kanne fritidsparafin ekstra for sikkerhetsskyld- #Metoo :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Wallas Service Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 lurvetass skrev 59 minutter siden: Da forstår jeg deg slik at kvaliteten er ok, men det er prisen som er forskjellig? Også jeg som kjørte innom felleskjøpet på veien og kjøpte en kanne fritidsparafin ekstra for sikkerhetsskyld- Ikke bare ok kvalitet, de er nøyaktig like iflg databladene. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
lurvetass Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Jaja, da har jeg en stund Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Sørlandet2 Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Må takke Wallas Service som supplerer forumet med gode fakta. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Egentlig burde jeg anbefale Varmeolje, slik at jeg kan selge flere servicesett Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
PiperBill Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Bare en liten oppdatering. Kjøpte fritidsparafin hos Felleskjøpet og fylte 5 liter på tanken. Det var ca. 2 liter av det gamle igjen fra før og jeg bare fylte på med det nye. Jeg vet ikke hva for noe olje som var der fra før. Det ble en merkbar forskjell på varmen. Jeg tok ikke tid på det men det gikk mye fortere å koke opp både vann til kaffen og koke egg til frokost i dag. Tror vi kan snakker om ca. halvparten så lang tid. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Torsen67 Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Det skal ikke brukes lampeolje på Wallas 1800 sail og Safeflame 1000? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Du har helt rett, det skal ikke brukes lampeolje på Wallas 1800 og 1000, eller hvilken som helst andre Wallas-produkter. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.