Biam1 Startet 27.April.2018 Link til dette innlegget Startet 27.April.2018 (redigert) Skal gjøre en liten støpejobb i helgen og fant en boks med 1kg uåpnet polyester (og en uåpnet flaske m herder). Har stått i skapet i garasjen i 10 år.. Kan ha vært frosset også. Kan jeg bruke den..?! Eller bør jeg kjøpe ny? Redigert 27.April.2018 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 så lenge boksen har vært helt tett , og ikke fått avgitt styrendamp så tror jeg den kan være fullt brukbar. Men ville nok tatt en teststøp først , de gangene jeg har brukt vellagret polyester (i åpnet boks) så har den herdet mye senere enn vanlig. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Polyester begynner å lage lenker det øyeblikket den blir produsert. Den er tilsatt forskjellige stoffer for å forsinke prosessen. !0 år gammelt er det kandidat for avfallstasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Mest kritisk til herderen. Den er garantert ubrukelig. Egentlig også meget tvilende til polyester base. Slike herdeplasttyper kan holde nokså lenge men 10 år er i overkant. 5-6 år er ikke umulig med polyester og polyuretan. Epoksy ofte litt kortere. Herder har alltid kortere levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Kjøp ny. 10 år gammel vil neppe fungere. Hva er kostnaden ved å støpe med polyester som ikke herder skikkelig kontra en ny boks? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Jeg brukte en boks Biltema-polyester i fjor, som hadde stått over vinteren (uåpnet). Den var helt klart tykkere i konsistensen men herdet fint. Har i ettertid lest at ett år kan gå (husker ikke kilden) for uåpnet polyester. Herder (MEKP) er svært følsom for uv-lys. Tryggeste er jo helt klart å la være å bruke den gamle. For læringens del så hadde det vært artig om du gjorde et prøvestøp med den og så om det herdet og evt med hvilke kvaliteter. Epoksy har forøvrig nærmest ubegrenset levetid om det lagres riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.