Brumm Startet 27.April.2018 Link til dette innlegget Startet 27.April.2018 (redigert) Er ikke helt venn med denne motoren ennå. Ble satt inn i fjor (brukt) som erstatning for min havarerte Yanmar LH DTE 165 hk. Den motoren hadde ikke zinkanoder i det hele tatt, men denne 222 hesteren har visst fem stykker og heter. Bildet viser et par av de. Jeg skulle sjekke om de måtte byttes var det er klin umulig å skru de ut. Irring kanskje? Er redd for å ødelegge noe hvis jeg tar i for hardt. Noen triks som hjelper? Eller skal jeg bare la det være? Noen som vet hva konsekvensen av det vil være på sikt? Motor er fra 2000, kanskje det aldri har vært byttet zink på den? Båten ligger heldigvis i brakkvann nå. Redigert 27.April.2018 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Ser ikke ut som om de har vært skrudd ut på en stund. Veit det forekom tidligere, og sikkert i dag også, at folk ikke byttet sinken p.g.a. faren for at den skulle knekke og tette kjølere. Hvordan det har gått med de vites ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Sleit med mine sinkskruer på min 6lpa stp (290hk). Fikk tips om å Spraye på med wd40 og brukte en sikkelig koppnøkkel og forlenget med en «latarm» for å få mer moment. Da løsnet den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Koniske gjenger trur eg, så vist du berre får litt liv så kjem de. Spray og kanskje litt varme? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
.Snorre Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Trodde ikke det var zink på 4LH, mens 4LHA har 5 stk.... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) Godt med WD40 i par dager før du prøver... Ei god pipe og kanskje prøv med muttertrekker, da slår du det løst, men en latmannsarm er bra vertøy også. Holder med langt stålrør som latmannsarm. Varme er jeg skeptisk til da må du eventuelt varme opp blokka og ikke anoden. Redigert 28.April.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Andor Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 .Snorre skrev 56 minutter siden: Trodde ikke det var zink på 4LH, mens 4LHA har 5 stk.... LH serien har ikke sink, men den Amerikansk bygde LHA med dårligere legeringer har minst 5 stk anoder Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Eller det er ønsketenkning fra noen med eldre motorer uten sink. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Som skiltet på motoren vi snakker om viser er ikke dette en amerikansk modell (LHA). Tror likevel det er 5 anoder på motoren, men har hittil funnet to, men har ikke undersøkt så nøye ennå. Jeg hadde forøvrig i mange år en Yanmar 4 LH DTE 165 hk fra 1993, og den var ikke utstyrt med sinkanoder i det hele tatt. Man skulle jo tro at LH serien hadde samme oppbygging og materialvalg på de forskj effektversjonene, men tydeligvis ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Men noen som vet sånn ca hvor krise det er for de forskjellige delene på motoren som er beskyttet med sink om de står uten sink? Tar det lang tid før det etses hull f eks? Redigert 29.April.2018 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Det er helt umulig å svare på. Din 2000 modell mener jeg har kun disse 2 anodene i intercooleren. Tror det var i 2002 man satte inn anoder i ferskvannskjøler og oljekjøler pga. man oppdaget tæringsproblemer. Delenummer på sinkenene dine er 177301-54900 Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke finner flere enn de 2 anodene. Er det flere som kan bekrefte at det bare er to på LH STE 222 hk 2000 modell? Kommer ikke veldig lett til for å sjekke pga veldig trangt motorrom. Redigert 29.April.2018 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Mulig du kan ha en anode i gearoljekjøler eventuellt, men skal du finne fler på motoren tror jeg du skal lete jæv#$% lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord880AC Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Denne har nok gått litt lenger uten å skifte anodene. Nå må jeg grave litt dypere for å se skade omfanget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.