Jump to content

Yanmar LH STE 222 hk får ikke skrudd ut zinkanoder

Brumm

Recommended Posts

Er ikke helt venn med denne motoren ennå. Ble satt inn i fjor (brukt) som erstatning for min havarerte Yanmar LH DTE 165 hk. Den motoren hadde ikke zinkanoder i det hele tatt, men denne 222 hesteren har visst fem stykker og heter. Bildet viser et par av de.

Jeg skulle sjekke om de måtte byttes var det er klin umulig å skru de ut. Irring kanskje? Er redd for å ødelegge noe hvis jeg tar i for hardt. Noen triks som hjelper?

Eller skal jeg bare la det være? Noen som vet hva konsekvensen av det vil være på sikt? Motor er fra 2000, kanskje det aldri har vært byttet zink på den?

Båten ligger heldigvis i brakkvann nå.

5ae339ad6951f_zinkyanmar.JPG.ca8ff3849f46344b0ee48024de6bd2e0.JPG

Redigert av Brumm (see edit history)

Godt med WD40 i par dager før du prøver...

Ei god pipe og kanskje prøv med muttertrekker, da slår du det løst, men en latmannsarm er bra vertøy også. Holder med langt stålrør som latmannsarm. Varme er jeg skeptisk til da må du eventuelt varme opp blokka og ikke anoden.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Som skiltet på motoren vi snakker om viser er ikke dette en amerikansk modell (LHA).  Tror likevel det er 5 anoder på motoren, men har hittil funnet to, men har ikke undersøkt så nøye ennå.

Jeg hadde forøvrig i mange år en Yanmar 4 LH DTE 165 hk fra 1993, og den var ikke utstyrt med sinkanoder i det hele tatt. Man skulle jo tro at LH serien hadde samme oppbygging og materialvalg på de forskj effektversjonene, men tydeligvis ikke.

5ae4bd84da68e_yanmar4LHSTEskilt.JPG.a16dc003cb4c97f4423d139e7f622f03.JPG

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...