Winge82 Startet 27.April.2018 Del på Facebook Startet 27.April.2018 (redigert) Ja som tittel sier. Kan noen forklare meg? Hvorfor ble vanlige laderegulatorer på dynamoen byttet ut med feks en slik regulator? Og hvordan monteres den? Alt av info er interessant. Vidar. Redigert 27.April.2018 av Winge82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 (redigert) Den regulatoren passer nok best på teknisk museum. Den ble først masseprodusert i 1978. I 1987 kom den populære etterfølgeren, Ladac 1204. Den store fordelen med mod. 1204 var at den hadde sensekabel slik at en kunne få korrekt ladespenning selv med tap i kabler og eventuelle skilledioder. Modell 1200 var ikke særlig forskjellig fra interne regulatorer, dog tror jeg den åpnet og ga lading på lavere turtall enn de som var innebygget i dynamoene på den tid. Og så hadde den temperaturkompensering som skulle gi korrekt ladespenning under forskjellige temperaturforhold. Selv har jeg hatt en Ladac 1204 i bruk i 20 år frem til at den sviktet for en uke siden. Redigert 27.April.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 1200 har jeg ikke sett før, men kjøpte en 1202 i 1982. Den ser fysisk lik ut som 1200, bortsett fra at frontplaten var gullfarget. Har ingen tilkobling til D+ på dynamoen og "startes" av strømmen gjennom ladelampen. Feltstrømmen hentes fra + på batteriet. Siden dette også er referanse for regulatoren skaper spenningsfallet forårsaket av feltstrømmen en liten unøyaktighet i reguleringsspenningen. Som Lars skriver ble den senere erstattet av 1204. Her hentes feltstrømmen fra D+, det fører til litt høyere maksimum feltstrøm siden det er mindre tap over D+ likeretteren enn i hovedlikeretteren. Ikke minst eliminerer det svakheten i 1202, unøyaktigheten som følge av spenningsfallet feltstrømmen forårsaket mellom batteri + og B+. På 1204 benyttes batteri + kun for å føle batterispenningen, går ingen strøm der. Regulatoren "startes" når spenningen på D+ er over ca 7 volt. Det var vanlig at man måtte montere en kraftigere ladelampe for å få til dette. Begge er plussregulert, antar det også gjelder 1200. De flere dynamoer er originalt minusregulert og den innebygde regulator/børsteholderen må modifiseres. Står mer i linken i signaturen min. Senere kom det en minusregulert modell, 1205. Både 1202 og 1204 er temperatur-kompensert, se manualer i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Her hva salige Paul Rosenquist, "Mister Ladac" selv skrev i BM om sine regulatorer for nesten 15 år siden. Sitat Sitter her på labb/kontoret og ser opp på museums-plata, over inngangsdøra og kan fortelle: den første regulator ble laget på kjøkkenbenken 1975 til min egen bil, 68 Dodge Charger. Så var det tre år med hobby prod. av noen hundre 1978 Regulær serieprod. Ladac 1200.metalkasse og ledninger. Kaldstart problemløser til bil. Stiftet Ladac Paul Rosenquist 1982 Intro i båtbransjen på Sjøen for Alle. 1200. Metall og plugg. 1984 1202 Orange plastkasse, plugg og ladelampefungsjon. 1985 1203 Sort plaskasse med plugg Stiftet Ladac a/s 1987 1204 -----------------------Ny, dagens design 1204 med plugg. 1991 1204------------------------ Stiftet Ladac Products a/s. Vanntett plugg fra Volvo Buss, da SJ i Sverige brukte Ladac som standard fra samme år, i 24 volt heter den 2404. Rent elektrisk er de rimlig like invendig, men fra 1987 hvor den ble originalutstyr på Bofors kanoner, ble den med god hjelp fra Bofors, industrialisert, til tosidig kretskort med gjennompleterte hull og høykvalitets støpemasse, som gjør sitt til at den tåler 100G og at massen ikke ekspanderer eller krymper under herding eller temp. endringer.Da blir det ikke stress på komponentene på kortet. Det en slik regulator gjør, er at den føler spenning og temp på/ved batteriet og dynamoen blir forvandlet fra å være en strømmaskin mellom 13 og 14volt, til å bli en profesjonell batterilader, som er tilpasset batteriets fastlåste kjemiske betingelser. Den så dagens lys i et nært samarbeid med Ing. Sverdrup på Sønak. Nå mer enn 20år etter, ser vi at batterifabrikantene gir info. om ladespenninger som harmonerer med den kjemiske sannhet som naturen selv dikterer, Det er dette med aktivt bly og svovelsyre, da. Så ser du en gammel båt til salgs, til flere hundre tusen , så håper jeg du vet hvilken regulator som sitter der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Den støpemassen var fra Henkel og jeg leverte den til veldig mange Ladac produkter i mange år :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lazyjack Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 8 hours ago, Lars H. said: Her hva salige Paul Rosenquist, "Mister Ladac" selv skrev i BM om sine regulatorer for nesten 15 år siden. Lever ikke Paul lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Lazyjack skrev 28 minutter siden: Lever ikke Paul lenger? Døde ikke han i fjor? Eller var det året før. Årene går så fort.. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 Her var det mye god informasjon. Tusen takk alle sammen. kommer vel til anskaffe noe nytt etterhvert. Men den fungerer, ihvertfall fungerte når den ble skrudd av. Så da blir den brukt litt til. Står i alders stil med motor jo? hehe Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Døde i desember i fjor. https://www.facebook.com/Batmagasinet/photos/a.436429890843.222026.182949610843/10156041279045844/?type=3&theater Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Winge82 Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 Lurer litt igjen på monteringa og noe elektrisk. Dette er en motor med klippet ledningsnett, som jeg har pusset opp og setter i sammen. En VP md2b. Men tilbake til ladac og dynamo. Kan ikke helt ord og utrykk på ting men skal forsøke. På dynamo er det monter en bru. Kan det stemme at den er ettermontert for å få D+? og at evt de to lilla ledningene på vær side av brua går til D+ på ladac regulatorene? Også ett parr andre ting. På RPM instrumentet er det koblet en ledning mellom +12 og - , denne står det +counter- Vet du hva det er. Er ikke originalt etter hva jeg forstår? Også ett siste spørsmål ihvertfall for denne gang. På temperaturføleren på motor er det monter noe. Usikker på hva det heter. Diode? hvorfor er den der? Håper du forstår dette litt mere en meg. ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Motstand, skal vel kompensere for et eller annet..... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Ei bru på dynamo er ein shunt og dei to fiolette går då til amperemeter eller batterimonitor. Dog er eg ikkje imponert over plasseringa av denne shunten, den måler kor mykje strøm som går ut av dynamoen enten det går til batteriet eller forbruk. Normalt skulle den målt strøm ut / inn av batteriet. diode? nei, ein motstand, og ringane rød, fiolett, svart og gull seier 27 ohm +- 5% Dette kan vera for å justera instrumentet til noko som er meir riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Mener jeg har sett bildet av den dynamoen i en annen tråd. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Dinamo skrev for 1 time siden: . diode? nei, ein motstand, og ringane rød, fiolett, svart og gull seier 27 ohm +- 5% Dette kan vera for å justera instrumentet til noko som er meir riktig. Det kan vel stemme godt. Opprinnelig er md 2 en sjøvannkjølt motor. Når den en gang ble bygget om til ferskvannkjøling ble det sikkert satt inn en varmere termostat. Hvis det samtidig ikke ble byttet tempføler vil instrumentet stige opp på det røde feltet selv om tempen ikke er mer enn 80 grader. Så jeg tipper motstanden er satt inn i stedet for ny tempføler da saltvannkjølte motorer ikke skal ha mer enn 50-60 grader for og unngå saltavleiring i kjølekanaler. Din har ferskvannkjøling og skal ha høyere temp enn sjøvannkjølte. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 Dinamo skrev for 2 timer siden: Ei bru på dynamo er ein shunt og dei to fiolette går då til amperemeter eller batterimonitor. Dog er eg ikkje imponert over plasseringa av denne shunten, den måler kor mykje strøm som går ut av dynamoen enten det går til batteriet eller forbruk. Normalt skulle den målt strøm ut / inn av batteriet. diode? nei, ein motstand, og ringane rød, fiolett, svart og gull seier 27 ohm +- 5% Dette kan vera for å justera instrumentet til noko som er meir riktig. Ok. Det med shunten har jeg forsovitt blitt fortalt før. Men ble nevnt tidligere her at viss jeg manglet d+ skulle laderegulatoren kobles inn på ladelampa. Jeg kan ikke se det har blitt gjort tidligere utifra ledningsnettet keg har her. Så tenkte kanskje det var en Petter smart løsning og koblet d+ inngangen på laderegulatoren inn på denne shunten? Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 Kjellg skrev 38 minutter siden: Mener jeg har sett bildet av den dynamoen i en annen tråd. Stemmer det? Det er helt korrekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 hegra skrev 27 minutter siden: Det kan vel stemme godt. Opprinnelig er md 2 en sjøvannkjølt motor. Når den en gang ble bygget om til ferskvannkjøling ble det sikkert satt inn en varmere termostat. Hvis det samtidig ikke ble byttet tempføler vil instrumentet stige opp på det røde feltet selv om tempen ikke er mer enn 80 grader. Så jeg tipper motstanden er satt inn i stedet for ny tempføler da saltvannkjølte motorer ikke skal ha mer enn 50-60 grader for og unngå saltavleiring i kjølekanaler. Din har ferskvannkjøling og skal ha høyere temp enn sjøvannkjølte. Aha. Da forstår jeg litt. Har du noe forklaring på ledningen (+ conther -) som er bakpå rpm instrumentet? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Winge82 skrev 1 time siden: Aha. Da forstår jeg litt. Har du noe forklaring på ledningen (+ conther -) som er bakpå rpm instrumentet? Nei det blir bare tipping. Kan være det er en universal turteller som er beregnet for både W uttak på dynamo eller giver ved svinghjul. Ser ut som du bruker W uttaket, altså signal fra dynamo, og at denne counter saken er noe som må stå på når W uttaket brukes da det er andre kontakter som brukes ved svinghjulsgiver. Som sagt ren tipping dette, men mulig det går og forklare det om vi vet hvor turteller henter signalet og hvor ledninger går. Klarer ikke ut fra bildet og se hvilke kontakter den er tilsluttet, men det er bokstaver på den hvite plasten. Ikke sikkert den har noe med turtelleren og gjøre heller. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 (redigert) hegra skrev 50 minutter siden: Nei det blir bare tipping. Kan være det er en universal turteller som er beregnet for både W uttak på dynamo eller giver ved svinghjul. Ser ut som du bruker W uttaket, altså signal fra dynamo, og at denne counter saken er noe som må stå på når W uttaket brukes da det er andre kontakter som brukes ved svinghjulsgiver. Som sagt ren tipping dette, men mulig det går og forklare det om vi vet hvor turteller henter signalet og hvor ledninger går. Klarer ikke ut fra bildet og se hvilke kontakter den er tilsluttet, men det er bokstaver på den hvite plasten. Ikke sikkert den har noe med turtelleren og gjøre heller. På instrumentet bakside som på bilde fra venstre til høyre står det. G. W. +12. -. Etter hva jeg har forstått så går både G og W til en giver som sitter på axel for håndstart. Ang. Dynamo. Har en utgang som heter 61+ hva er den til? Er det det samme som d+ ? utgangene på dynamoen min er B-. B+. DF. 61+. Redigert 28.April.2018 av Winge82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 japp, 61 er det samme som d+, kan ogso kallast 61+. DF er magnetiseringsledning, og når du har den skruen so har dynamoen ekstern spenningsregulator. Regulatoren skal då ha 3 ledninger, nemlig DF, 61+ og minusledning. 61+ skal ogso videre til ladelyset. andre tilkoblingen på ladelyset skal til tenningsnøkkelen pos. 15/54. Eg trur at spenningsregulatoren eingang var plassert der shunten er i dag. Eg trur ikkje at denne dynamoen har w-uttak for turteller, vaffal ikkje "medfødt" Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 Da gir ting litt mere mening med koblinga av Ladac regulatoren. Slik jeg har forstått det så har denne regulatoren vært montert siden tidlig 80 tallet. Så den har i hvertfall fungert i 30 år. Og virket fortsatt når den ble demontert ut fra båten i høst. Hvert flittig bruk i alle år. Det er jaggu bra gjort ? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Fikk sett på bildene på pc som er bedre enn telefon. Jeg trodde W uttaket bak på turteller var kun brukt når signalet ble hentet fra dynamo. Det stemmer ikke for koblingsskjema sier at G og W er tilkoblet originalgiveren ved håndstarten, akkurat som du sier, og sikkert ikke noen W kontakt på selve dynamoen heller. Men på bildet ser det ut til å mangle en + kabel bak på turteller. Det står en tom blå flatstift i + inntaket. Stemmer det ? Turteller kan vel umulig virke bare med denne counther saken som går mellom + og - . Og hva som er hensikten med den har jeg ikke peiling på, men skulle vært artig og finne ut av det. Ser jo ut til og være den originale turtelleren også. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 hegra skrev On 29.4.2018 at 9.23: Fikk sett på bildene på pc som er bedre enn telefon. Jeg trodde W uttaket bak på turteller var kun brukt når signalet ble hentet fra dynamo. Det stemmer ikke for koblingsskjema sier at G og W er tilkoblet originalgiveren ved håndstarten, akkurat som du sier, og sikkert ikke noen W kontakt på selve dynamoen heller. Men på bildet ser det ut til å mangle en + kabel bak på turteller. Det står en tom blå flatstift i + inntaket. Stemmer det ? Turteller kan vel umulig virke bare med denne counther saken som går mellom + og - . Og hva som er hensikten med den har jeg ikke peiling på, men skulle vært artig og finne ut av det. Ser jo ut til og være den originale turtelleren også. Beklager tar litt tid mellom svar. Skjer litt mye her hjemme ? Nei. Ingen W uttak på dynamo. Instrumentet er koblet til + Går en grønn ledning innpå, bare litt vanskelig å se. Hva den tomme blå flatstiften veit jeg ikke hva har vært til. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 En kondensator. Den kan ikke telle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.