Kalbo Startet 27.April.2018 Link til dette innlegget Startet 27.April.2018 Hei! Jeg har et ønske om å kjøpe en snekke til høsten eller neste vår og har så smått begynt å sjekke Finn på forskjellige merker. Så langt har jeg sansen for Agder 840 (tror jeg), Polar 26 og 29 AC,Nidelv 26 og Joda 8100 TC. Budsjettet er ikke altfor høyt og jeg ser helst at prisen kommer under 100 tusen. Hva jeg ønsker først og fremst er størst mulig dekksplass for måltider og plass nok til å fiske litt og boltre seg på,vil helst ha akterkabin,og selv om snekker er saktegående vil jeg helst ha en som kan gå i 12-15 knop. Vi tenker å bruke båten til mye overnattingsturer i helger rundt omkring. Jeg er ikke båtvant og dette blir min første båt. Er disse på 26-29 fot litt for store for en som aldri har kjørt båt før? Som jeg har lest er snekkene litt seige å manøvrere? Vil gjerne kjøpe en båt hvor motor er bra og jeg ikke trenger tenke på motortrøbbel den første tiden. Er budsjettet mitt stort nok til å få en god båt med bra motor? Er det noen her som kjenner til disse båtene jeg har nevnt og kan dele deres erfaringer fra dem? Er det andre snekker jeg ikke har nevnt som passer til mine ønsker? Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Tror du vil slite med å få tak en Agder 840 for 100 lapper. Hadde en Windy 26 snekke en gang, Romslig båt med stikk-kabin og god plass. Manøvrering med aksel, en propell og snekkeskrog kan være en utfordring, prøv å finne en med baugpropell noe som letter manøvreringen betraktelig.Med ditt budsjett vil du sannsynligvis ende opp med en båt fra 80-tallet og mye kan ha skjedd eller vært gjort med en 30-40 år gammel båt. Få med deg en båt og motorkyndig og gå grundig til verks. Hvis det oppgis at motor er overhalt så be om dokumentasjon. Finnes det ikke dokumentasjon så er det god grunn til å være skeptisk til "overhalingen". Sitér dette innlegget Link to post
Kalbo Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 On 4/29/2018 at 8:05 AM, wpk said: Tror du vil slite med å få tak en Agder 840 for 100 lapper. Hadde en Windy 26 snekke en gang, Romslig båt med stikk-kabin og god plass. Manøvrering med aksel, en propell og snekkeskrog kan være en utfordring, prøv å finne en med baugpropell noe som letter manøvreringen betraktelig.Med ditt budsjett vil du sannsynligvis ende opp med en båt fra 80-tallet og mye kan ha skjedd eller vært gjort med en 30-40 år gammel båt. Få med deg en båt og motorkyndig og gå grundig til verks. Hvis det oppgis at motor er overhalt så be om dokumentasjon. Finnes det ikke dokumentasjon så er det god grunn til å være skeptisk til "overhalingen". Takker for tips :) jeg ser Agder 840 er litt dyrere enn mitt budsjett,men den ser flott ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kalbo Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Utvalget på snekker er ganske bra,om jeg også ser på de uten AC. For barnets del og eventuelle gjester,ser jeg for meg at AC må være et must på turer. Agder 840 har i et blad jeg leste fått litt kritikk for utseendet. Er ikke den ganske lik sollys med AC? Av nevnte båter,hvilke ruller minst? Hvilke er best i litt sjø,med tanke på styring og sjøsprøyt? Leste at Nidelven har en baug som gir en sprøyt i litt bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 hvis du kan leve uten rund rau på båten er Nor-Dan Summer Family 27 er greit alternativ, de kommer under 100k noen ganger :) Vi har slik båt og er veldig fornøyd :) kansje jeg er innhabil :P Sitér dette innlegget Link to post
Kalbo Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Summer family ser også bra ut. Jeg kan nok leve uten snekke,men synes absolutt snekkene er de peneste. Har også vurdert Master 820 og Nidelv 28 av CC. Jeg ønsker helst en båt som er god for 15-20 knop max selv om det mest vil bli kjørt roligere. Har lest at Master 820 er vrien å manøvrere,i medsjø. Joda 8100 TC virker som en ok båt,men jeg liker ikke uteplassen da den virker så trang,og helt uten fiskemuligheter. Nidelv 28 har en flott dekksplass. Det er et stort utvalg i båter og det er vanskelig å finne den rette. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Du må justere forventningene dine om du skal holde budsjettet under 100 tusen. for 100k ville jeg gått for snekker i klassen under aka Fevik 715, scand classic 25, Nidelv 24 e.l. Da kan du få et bra eksemplar. Litt lavere fart enn det du har ønsket deg. Med 100k får du ikke noe brukbart i størrelsen Nidelv26, Nidelv28 e.l kk Sitér dette innlegget Link to post
Kalbo Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 18 hours ago, KongKing said: Du må justere forventningene dine om du skal holde budsjettet under 100 tusen. for 100k ville jeg gått for snekker i klassen under aka Fevik 715, scand classic 25, Nidelv 24 e.l. Da kan du få et bra eksemplar. Litt lavere fart enn det du har ønsket deg. Med 100k får du ikke noe brukbart i størrelsen Nidelv26, Nidelv28 e.l kk Skjønner.. Jeg vil heller justere opp litt budsjettet enn å gå ned på alle kravene/ønskene. Det er mulig jeg strekker meg opp til 150 tusen +-.. Ser en del Summer Family og Nidelver i den prisen,samt et par Agder 840. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 (redigert) Hvor mange barn har du? Er dere mange så ville jeg prioritert god uteplass fremfor faste sengeplasser i f.eks akterkabin. Det er livet ombord på dagtid som er viktigst. At man må re opp i sittegruppe e.l for natta er bedre enn å sitte trangt og kronglete på dag/kveld. 90% av tiden oppholder du deg ute i cockpiten, eller under kalesjen i cockpiten. Hvis farten på 15-20 knop er viktig ville jeg tatt en titt på en Windy 27, en av de største 27-foterne som er laget. Klassisk båt. Jeg ville plusset litt mer på budsjettet for å fått et godt eksemplar, men du har det du har. Her er et eksempel på en billig Windy som nok er såpass billig pga liten motor og en del småfiks på utstyr og puss av interiør. https://www.finn.no/102834901 Redigert 11.Mai.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Dette er etter mitt syn mye båt for pengene: https://www.finn.no/119791734 Selv hadde jeg VP 96 hk i min 87-modell, som jeg solgte for 350` i 2011. N26 trives best i 10-12 knop. Og har man snekke bør man ha seilbåtfilosofi: Turen er målet, ikke destinasjonen. ? Mine betraktninger kan du forøvrig lese her: http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&post=21 Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) By the way: Har også skrevet litt om forskjellen mellom N26 og N28 - http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&category=4&page=3 N26 artikkel i «desktop-versjon» - ser at jeg i innlegg ovenfor har linket direkte til mobilversjon (gammel blogg dette): http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&category=4&page=4 Oversikt N26: http://www.froystad.org/side6.html Oversikt N28: http://www.froystad.org/side4.html Redigert 12.Mai.2018 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Saktefart Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Det var mange mange ønsker i forhold til budsjett?. Var i samme situasjon sjøl, men valget mitt stod mellom Saga 27 og Årø 28. Ble et enkelt valg når jeg så de sammen. Størrelse handler like mye om volum, som lengde. Årøen er 45 cm bredere enn Sagaen og det merkes godt. En baugvisp er også en uvurderlig hjelper med sånn båt. Kanskje ikke en livredder, men gjør ting veldig mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Kalbo Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 22 hours ago, KongKing said: Hvor mange barn har du? Er dere mange så ville jeg prioritert god uteplass fremfor faste sengeplasser i f.eks akterkabin. Det er livet ombord på dagtid som er viktigst. At man må re opp i sittegruppe e.l for natta er bedre enn å sitte trangt og kronglete på dag/kveld. 90% av tiden oppholder du deg ute i cockpiten, eller under kalesjen i cockpiten. Hvis farten på 15-20 knop er viktig ville jeg tatt en titt på en Windy 27, en av de største 27-foterne som er laget. Klassisk båt. Jeg ville plusset litt mer på budsjettet for å fått et godt eksemplar, men du har det du har. Her er et eksempel på en billig Windy som nok er såpass billig pga liten motor og en del småfiks på utstyr og puss av interiør. https://www.finn.no/102834901 Vi har 1 barn som nå er 11. Vi har litt lyst på AC for overnattingsgjester. Men uteplassen er absolutt viktigst synes jeg. 5 hours ago, Bergen dørk said: By the way: Har også skrevet litt om forskjellen mellom N26 og N28 - http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&category=4&page=3 N26 artikkel i «desktop-versjon» - ser at jeg i innlegg ovenfor har linket direkte til mobilversjon (gammel blogg dette): http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&category=4&page=4 Oversikt N26: http://www.froystad.org/side6.html Oversikt N28: http://www.froystad.org/side4.html Jeg har lest alt på siden din flere ganger tidligere ? Derfor er Nidelv også høyt på listen. 5 hours ago, Saktefart said: Det var mange mange ønsker i forhold til budsjett?. Var i samme situasjon sjøl, men valget mitt stod mellom Saga 27 og Årø 28. Ble et enkelt valg når jeg så de sammen. Størrelse handler like mye om volum, som lengde. Årøen er 45 cm bredere enn Sagaen og det merkes godt. En baugvisp er også en uvurderlig hjelper med sånn båt. Kanskje ikke en livredder, men gjør ting veldig mye enklere. Ja, jeg tror det blir vanskelig å få en båt med alle mine ønsker oppfylt dessverre. Baugvisp tror jeg er et must for meg som aldri har kjørt båt engang ? Takker for mye nyttig info alle sammen ? Det er nok vanskelig å få en båt som oppfyller alle mine ønsker til den prisen jeg ser for meg. AC synes jeg er greit mtp gjester og eget rom for barnet , eller en kabin der både vi foreldre og barnet kan sove sammen, som 1 enkel køye + en dobbel akter, slik som Master 820 har. Uteplass er for oss veldig viktig, en stor plass for måltider,kos og hygge men også gjerne muligheter til å fiske litt fra rekka. Slik sett synes jeg N26 og N28 ser ut til å ha perfekt uteplass med hjørnesofa på en side og helt åpent på den andre siden. N26 synes jeg er penere da jeg har falt for snekkefasongen. Agder 840 synes jeg faktisk ser litt pen ut også,selv om den fikk kritikk pga utseende hos båtmagasinet (tror jeg) i en brukstest. Testen fikk frem også andre smånegative ting. Ellers ser jeg også mye på Summer family AC og Master 820. Master er litt over mitt budsjett mens Summer family er mye billigere. Ramin 785 AC er drømmen men det blir det vel aldri ? Angående fart,jeg ser mere frem til turene underveis og tror nok det blir å putre rundt i snekkefart uansett,men samtidig er det ønskelig å kunne ha muligheten til å dra på litt av og til om man ønsker det,særlig om man skal over store havstykker. En marsjfart på 14-15 ser jeg for meg er ypperlig. Nå har jeg aldri vært ombord i noen av nevnte båter og jeg kan kun si hva jeg liker ut i fra bilder på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Ta deg en runde og titt på båtene som er aktuelle. Å oppleve båten kan endre dine tanker ifht Finn-bilder. Husk at med et så lite budsjett og at du jakter båter som vanligvis er dyrere, vil du ende opp med et «dårlig» eksemplar. Uansett må du fire på noen av kravene dine. Ifht Windyen jeg lenket til over her så har denne en romslig stikk-kabin samt sofagruppe under dekk som blir en fin dobbeltseng. I praksis er dere ikke i kabinen når dere er på tur, kun ute i cockpiten, så å bruke mye av plassen på senger fremfor uteplass er for meg bom. Kk Redigert 12.Mai.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Kalbo skrev for 4 timer siden: Ramin 785 AC er drømmen men det blir det vel aldri ? Har du sett denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120329250 Redigert 12.Mai.2018 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 20knop tror jeg ikke noe på med den båtog motor? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Ikke jeg heller. Men den kan være interessant for TS. Det var minimalt med opplysninger i annonsen, da. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Ønsker du en sjø sikker stødig båt ville jeg valgt Joda 8100. Den går som et "tog" i sjøen, kjørte med en slik fra 'skagen i kuling, og den tok med sjøen uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Vi var i tilsvarende marked som deg for 4 år siden, og fant ut at Comet 26 var midt i blinken. Perfekt nybegynnerbåt; 5 faste sengeplasser, utekjøkken, aksling og en deilig uteplass med 307cm bredde. Den var veldig pent holdt og har fått oppgraderinger som trengs for flere uker båtferie. Disse får du for under 100tusen. Uansett hvilken båt du ender opp med fra 80-tallet, så kommer du til å få utgifter med reparasjoner, oppgraderinger og ting som er modent for utskifting. Det er mye å velge mellom, så finn en båt som er pent behandlet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.