Slowmo Startet 28.April.2018 Link til dette innlegget Startet 28.April.2018 (redigert) Heisann først å fremst har jeg prøvd å søkt nettet uten noe spesielt hell. Det lille jeg har funnet er veldig utdatert. Men here we go. Har en god del pc deler alt fra laptoper skjermer til hovedkort grafikk kort mye div . Lyst å få brukt noe av dette til å putte det i båten. Ha kart plotter. Kanskje en ekstra skjerm til å kjøre film på i byssa. Musikk til anlegget osv osv. Men hva er egentli best kjøper en konverter til å lodde på et gammel hovedkort. Bare et vanlig adapter. Osv Redigert 28.April.2018 av Slowmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Slowmo skrev 4 minutter siden: Heisann først å fremst har jeg prøvd å søkt nettet uten noe spesielt hell. Det lille jeg har funnet er veldig utdatert. Men here we go. Har en god del pc deler alt fra laptoper skjermer til hovedkort grafikk kort mye div . Lyst å få brukt noe av dette til å putte det i båten. Ha kart plotter. Kanskje en ekstra skjerm til å kjøre film på i byssa. Musikk til anlegget osv osv. Men hva er egentli best kjøper en konverter til å lodde på et gammel hovedkort. Bare et vanlig adapter. Osv Hei, jeg jobber med IT og kan helt sikkert bistå med informasjon her men jeg synes kanskje spørsmålet er litt vanskelig å forstå, hva er det du faktisk vil frem til? Om det er mulig å bygge inn en PC i en båt? Hva mener du med konverter? Sitér dette innlegget Link to post
Slowmo Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) Rett mann å spørre ? jo det har seg slik at jeg har flere brukenes deler av PCer. men det jeg ser for meg er å bruke et hovedkort til en laptop. Integrere den. Innfelle en laptop skjerm i konsollen. Å alt dette skal da drives av 12 volt. Ikke noe touch skjerm eller noe. Blir en ball mus. Og så har jeg en omformer i båten. Jeg ønsker på en måte helst ikke bruke denne omformeren. Enklest kanskje. men o.c.d i meg vil ha et enkelt ledningsnett til batteriet. Ut ifra det jeg googler meg frem til er at jeg muligens må konvertere en lcd laptop skjerm til å bli en "vanlig skjerm" altså få et kretskort som omformer til. Vga å gir strøm. Så da en evnt noe omformer til 12 v på hovedkortet Tanken oppi det hele er å prøve å ungå å bruke så mye penger på dette prosjektet. Redigert 28.April.2018 av Slowmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) Mulog jeg er gammel og lei alt som heter data, men tror du bare skal glemme det. Iom at du har deler liggende så er det vel ikke nyeste teknologi? Troe du lager deg mye arbeid og kanskje ikke noe som er brukbart ut fra dagens krav. Hvorfor ikke heller se på Raspberry Pi? Her får du alt på et lite kort. Bluetooth, WiFi, USB, hdmi etc. Koster også bare noen få hundre kroner. Tror det var, sist jeg kjøpte, 395kr. Redigert 28.April.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slowmo Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Så gammle er de delene ikke. Absolutt sett på mulighetene med raspberry. Å det er aktuelt. Men tanken er å i hvertfall høre om. Hva som skal til for å kanskje gjenbruke noe av det gammle(liker ikke kaste) ? men uansett om raspberry pi eller ikke tanken er uansett gjenbruk av laptopen skjermen. Å med pi å så skal vel den også ha 12v som alt annet så igjen hvordan er det best mulig å installere dette på. Sett på. Nett noen anbefaler en vanntett koffert å montere i. Bare ha i bakhodet at dette er snakk om en gammel myra 24 fots. Å liker bare å drive med slik små jobber så jeg har det ikke travelt med å få instalert noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) Raspberry skal ha 5V og det finnes adaptere både på eBay og AliExpress. Når det gjelder laptopper så kan du jo ha flaks at delene passer sammen men man ser ofte at de er koplet sammen med «proprietære» kabler og koblinger. Eller kablene er ikke proprietære med antal ledere, pinner og pinnekonfigurasjon er forskjellig. Likeså feks en LCD til laptop kan ha mange forskjellige koblinger og spenningskrav til backlight. Lodde, tja vet ikke helt. Som oftest er det flerlags print og så fremt du ikke er en habil kar med loddebolt under lupe så skal du bare glemme det. Redigert Om det er snakk om stasjonære PC deler, så stiller det seg annerledes. Da er det standard koblinger, men vær obs - De kan trekke mye strøm. Sist jeg holdt på med slikt var det vanlig å ha PSU på 300-350W. Nå er det vel mere vanlig med 800W til 1KW. Redigert 28.April.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slowmo Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Tenkte på noe slikt til skjermen da https://m.ebay.com/itm/HDMI-DVI-VGA-Driver-LVDS-Inverter-Kit-Convert-a-Bare-Laptop-LCD-into-Monitor-/111115624120 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Du får jo kjøpt fiks ferdige panel Pc i alle størrelser som går direkte på 12V og 24V. Sitér dette innlegget Link to post
Slowmo Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Fult klar over det at til og med alt fått en priv melding om en som skal selge. Men problemet er ikke å kjøpe. Jeg liker å skru å sette sammen å følelsen av å kunne gjenbruke ? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Hva er en panel PC ? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kjellg Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Hva det er i dag ener jeg ikke, men for mange år siden så husker jeg at det ble oppgradert noen roboter som hadde OS2 som operativsystem med noen tilleggsfunksjoner. Da satt de inn en flat sak som hadde alt integrert inn i panelet på roboten. Tror det var Tordivel i Trondheim som gjorde det og de kalte den for en panel PC. Det jeg oppfattet det som, var at det var en industri PC som hadde alt integrert. Flat som en pannekake :) Men flat hadde en helt annen betydning da en det har i dag. Husker det var stort for det var en av de første med touch skjerm. Men den kostet voldsomt mye.. Men som sagt, hva det er i dag vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Lurer på om det er noe av det samme som en har på diverse kø- automater? En ganske stor touch skjerm (15 tommer)som en trykker på så spytter den ut en kø- lapp? Jeg fikk tak i en sånn. Var en 15" Samsung touch, skjerm og selve "pcen" var skrudd fast bak på skjermen. Så det var egentlig en slags alt- i ett løsning. Men hardware var så håpløst utdatert at jeg vippa alt på søppla etter et par bootinger med en eller annen minimal linux distro. Var noe windows ce- greier installert opprinnelig. -- Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) Raspberry pi ville jeg satset på, kan gjøre alt du trenger. De siste modellene er meget kapable, kan til og med være wifi-aksesspunktet ditt med et 4g modem koblet til. Opencpn som kartsystem. Koster ingenting på kjell.com plugg rett i et usb uttak og kjør... Ville helt klart satset på en touchskjerm, og da en som har bra med lysstyrke. Rulleball var vel ut for 18 år siden...? se på car-pc prosjekter for å finne en passende skjerm. Finger de på ebay til ok pris fra Kina. Evt bare bruk en android padde til hele prosjektet... De finnes i alle prisklasser, lyssterk skjerm er vel det viktige her, vet at barnas billigpadder (til 500 på elkjøp) ikke et spes synlige i sollys Redigert 28.April.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Slowmo Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Har en Android tab liggende som jeg har brukt gule sider på sjøen app på men kunne gjerne tenkt meg noe integrert. Kanskje også muligheten å koble 2 skjermer på så man kan sette på en film til barna i byssa når de blir utolmodig Når man for eksempel fisker Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Ang gjenbruk av gammel elektronikk så er det enkelte bedrifter og også "værna" bedrifter som har spesialisert seg på dette. Om en trenger en billig, testa og ok bærbar eller pc, eller mobiltelefon så har Ilas på Lambertseter eget utsalg for det. Til veldig lave priser. Jeg samla opp en haug med avdanka gamle bærbare i heimen, tror det var 6-7 stk. Og som "innbytte" fikk jeg de til å freshe opp den mest talentfulle ifht båtbruk av de bærbare jeg hadde med. Dvs rens for støv, nytt os og generell sjekk av maskinen. Så nå er den båt- pc. Det jeg liker med akkurat den pcen er at den har dockinstation, som jeg har festet til karbordet og koblet ais- mottaker, gps mottaker osv til. Så den er bærbar men en trenger ikke å koble til kabler osv. De har bruksjappe for sykler på samme sted. -- Og så er det den mobilsjappa i Tvedestrand som shiner opp og selger mobiler rimelig. Gode tiltak dette, på alle mulige måter. Sitér dette innlegget Link to post
Slowmo Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 5 minutes ago, Pinkvin said: Ang gjenbruk av gammel elektronikk så er det enkelte bedrifter og også "værna" bedrifter som har spesialisert seg på dette. Om en trenger en billig, testa og ok bærbar eller pc, eller mobiltelefon så har Ilas på Lambertseter eget utsalg for det. Til veldig lave priser. Jeg samla opp en haug med avdanka gamle bærbare i heimen, tror det var 6-7 stk. Og som "innbytte" fikk jeg de til å freshe opp den mest talentfulle ifht båtbruk av de bærbare jeg hadde med. Dvs rens for støv, nytt os og generell sjekk av maskinen. Så nå er den båt- pc. Det jeg liker med akkurat den pcen er at den har dockinstation, som jeg har festet til karbordet og koblet ais- mottaker, gps mottaker osv til. Så den er bærbar men en trenger ikke å koble til kabler osv. De har bruksjappe for sykler på samme sted. -- Og så er det den mobilsjappa i Tvedestrand som shiner opp og selger mobiler rimelig. Gode tiltak dette, på alle mulige måter. Beklageligvis er det ikke alle som har tilgang til slike bra butikker. Så er det noe med sjarmen å bygge noe selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.