Jump to content

Hvilken elektrisk septikpumpe bør jeg velge? (ca 80 liters tank)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en Neptim 8000 og "ubegrenset plass" i styrbord stuerom der original septiktank i alu var plassert. Denne tok jeg ut i vinter og pensjonerte etter 38 år. På høy tid. Nå skal jeg montere noe nytt. Ser da på plasttanker. Alt av slanger byttes samtidig, så det eneste som forblir er pumpetoalettet. 

Vurderer plasttanken på Maritim på 78 liter, og en elektrisk membranpumpe for tømmingen. Maritim har to versjoner, begge med 38 mm tilkoplinger.

https://www.maritim.no/tmc-septikpumpe-membran-12v#.WuQX_9PFKL4 til kr 2049,-

https://www.maritim.no/septikpumpe-ocean-32l-min-12v#.WuQZJ9PFKL4 til kr 1429,-

Evt. kan jeg kjøpe et annet sted. Bare bor rett ved siden av en Maritim butikk.

Jeg finner ingen forskjell på disse i spesifikasjonene. Er det noen forskjell på disse bortsett fra at den billigste pumpeen har mer kapasitet? 

(lukt/ andre problemer)

Strømkabel:

Jeg vil anta at det er ca 8 meter tur/ retur fra batteriet til der pumpen skal være. Jeg regnet at et spenningsfall på 0,4 A er ok, og fikk da opp at 2,5 mm2 kabel bør holde. Dette er en pumpe som skal kjøre ca 2-4 minutter sammenhengende (ca 80 liters tank, ca 20-30 l/ minutt kapasitet)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#

Noen grunn til å velge membranpumpe fremfor kvern? Mindre støy, mindre sjanse for at de går tett eller noe? 

Hadde en vanlig tmc kværn til å tømme tanken tidligere og det fungerte som bare det. Med manuell toalett og membranpumpe risikerer du vel at det kommer hele "bomelom" og toalettpapir ut... ?

Fikk beskjed på Maritim at en membranpumpe tåler mer enn en kvernpumpe. Kvernpumper går raskere tett sa han jeg snakket med. Det er eneste grunnen til at det er membranpumper jeg har linket til. Jeg er åpen for alle forslag. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

Fikk beskjed på Maritim at en membranpumpe tåler mer enn en kvernpumpe. Kvernpumper går raskere tett sa han jeg snakket med.

Ja det tviler jeg ikke på, for kvernpumper går jo tett ;-) Da hadde jeg gjort samme valg. Men det setter  litt krav til tømminga iom at papir osv vil kunne komme ut i hel form. Ikke at det betyr noe men folk vil vel kunne reagere... :-)

Jeg legger opp til å tømme på vakuumstasjoner ved mulighet. Ellers vil jeg gå langt ut (utaskjærs/ Skagerrak). Da blir det membranpumpe. 

Men hvilken?

Membranpumpe er best uten tvil, men de koster også noe mer.

Jeg kjenner ingen av de pumpene du nevner, men det finnes  også membranpumper fra kvalitetsmerker som Jabsco og Whale. Disse får du også reservedeler til om du skulle trenge det. Selv har jeg ei Whale pumpe som har mange år bak seg uten problemer, men den koster flesk.

https://www.marineshop.no/vvs/toalett-/-septik/septikpumpe/whale-gulper-septikpumpe-12v-membranpumpe-18l-min-104085-p0000044767

https://www.marineshop.no/vvs/toalett-/-septik/septikpumpe/jabsco-diaphragm-waste-pump-12v-ce-e-112361-p0000135803

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...