Jump to content

Bytte til D6 med ISP-drev vs hekkaggregat, prisforskjell?

vilhelmh

Recommended Posts

Og så er IPS nokså mye dyrere i innkjøp enn drevinstallasjon. Nå kan man selvsagt kjøpe IPS uten joystick og spare noen hundre tusen men da er jo hele poenget med IPS borte. Mener å ha hørt at IPS 400 til 600 basert på D6-motorer er omkring en halv mill dyrere samlet i IPS-installasjon inkl joystick enn tilsvarende dobbel D6 med drev. Sikkert noen her på forumet som kan bekrefte eller avkrefte. Jeg kjøpte brukt så jeg vet ikke selv.

Så er det noen tekniske begrensninger mht vinkel på bunnen for IPS. Tror ikke det funker med for spiss bunn blant annet. Motorene må nok også plasseres minst 3/4 meter lenger frem enn om de står helt akter mot akterspeilet for å få plass til podene.

HansH skrev On 28.4.2018 at 21.45:

Og så er IPS nokså mye dyrere i innkjøp enn drevinstallasjon. Nå kan man selvsagt kjøpe IPS uten joystick og spare noen hundre tusen men da er jo hele poenget med IPS borte.

Finnes det IPS-installasjoner uten joystick? Det kan iallefall ikke være levert som pakke av noen båtprodusent og det er vel ingen som har montert IPS i ettertid på båt som hadde annet fremdriftssystem enn dette som originalt?

Jeg vet at Bavaria utrolig nok leverte en del av blant annet min båt, 42 Sport med IPS men uten joystick. Da er etter mitt syn mye av poenget med IPS borte. Det å styre IPSene med spakene og ikke stikka er jo omtrent som å styre enhver annen 2-motors båt. Da betaler du helvetes masse for å få noe som er ganske kult, men mangler altså fjernkontrollen, for å si det litt flåsete.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...