vilhelmh Startet 28.April.2018 Link til dette innlegget Startet 28.April.2018 (redigert) Hei, Noen som aner hva en må forvente av prisforskjell om en kjøper en D6 med IPS kontra ny med komplett hekkagregat? Kan en montere IPS feks på en Minor 34? ww Redigert 28.April.2018 av vilhelmh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) Det kan du sikkert men det blir jo en del ombygging om det var vanlig drev der fra før. Du må jo støpe igjen det gamle hullet og lage et nytt i skutebunen. Motoren kommer vel også en del lengre frem med IPS så mulig du må flytte frem forveggen i motorrommet. Redigert 28.April.2018 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Kan aldri tenke meg at du får kjøpt komplett IPS for installasjon fra Volvo Penta. VP selger også ringen som støpes fast i skroget. IPS fungerer kun i dobbel eller mer installasjon. Ikke single installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Og så er IPS nokså mye dyrere i innkjøp enn drevinstallasjon. Nå kan man selvsagt kjøpe IPS uten joystick og spare noen hundre tusen men da er jo hele poenget med IPS borte. Mener å ha hørt at IPS 400 til 600 basert på D6-motorer er omkring en halv mill dyrere samlet i IPS-installasjon inkl joystick enn tilsvarende dobbel D6 med drev. Sikkert noen her på forumet som kan bekrefte eller avkrefte. Jeg kjøpte brukt så jeg vet ikke selv. Så er det noen tekniske begrensninger mht vinkel på bunnen for IPS. Tror ikke det funker med for spiss bunn blant annet. Motorene må nok også plasseres minst 3/4 meter lenger frem enn om de står helt akter mot akterspeilet for å få plass til podene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 HansH skrev On 28.4.2018 at 21.45: Og så er IPS nokså mye dyrere i innkjøp enn drevinstallasjon. Nå kan man selvsagt kjøpe IPS uten joystick og spare noen hundre tusen men da er jo hele poenget med IPS borte. Finnes det IPS-installasjoner uten joystick? Det kan iallefall ikke være levert som pakke av noen båtprodusent og det er vel ingen som har montert IPS i ettertid på båt som hadde annet fremdriftssystem enn dette som originalt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 (redigert) Bavaria leverte IPS uten joystick.... Redigert 30.April.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Jeg vet at Bavaria utrolig nok leverte en del av blant annet min båt, 42 Sport med IPS men uten joystick. Da er etter mitt syn mye av poenget med IPS borte. Det å styre IPSene med spakene og ikke stikka er jo omtrent som å styre enhver annen 2-motors båt. Da betaler du helvetes masse for å få noe som er ganske kult, men mangler altså fjernkontrollen, for å si det litt flåsete. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Og det representerer jo komponenter som bare utgjør en brøkdel av kostnadene med IPS-systemet. Joysticken + noe software som de har utviklet for lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Men koster 60-70´/stk.... sist jeg sjekket Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.