Jump to content

Edit History

PiperBill

PiperBill

Takk så langt J Jeg har brukt utallige timer i vinter på oppgradering av hovedstrøm-anlegget. Byttet alt av hovedstrømbrytere. Spesielt den til start da jeg kjøpte en som tåler høyrer AMP en den original bryteren. Nye kabelsko på alle grove kabler (presset med hydraulisk kabelsko press). Nye polsko batteriene. Ny start batteri på 100 Ah. Ny minus-samleskinne. Kontrollert det mest for spenningsfall etterpå og alt så bra ut.

Hadde nemlig problem med å starte motoren med bare start batteriet i fjor (kjøpte båten i fjor høst) og måtte koble sammen start og forbruk for å få starte.

Etter oppgraderingene og ved først start i år (23. april) startet motoren umiddelbart bare med startbatteriet. Men så fikk jeg luft i diesel systemet og endte opp med og kine og kine i 10 sekunder om gangen mange ganger inntil motoren startet igjen. Da på start batteri inntil den ble for svak, og så med begge batteribankene innkoblet. Hadde startbatteriet på lader i noen timer etterpå.

Det eneste jeg ikke har gjort, men hadde tanker om å gjøre, er å ta av og pusse + kabelen på startmotor. Det er ingen minus kabel der. Bare en kobber «strap» fra start motor til motoren.

Hvordan måler jeg for spenningsfall ved startmotor?

PiperBill

PiperBill

Takk så langt J Jeg har brukt utallige timer i vinter på oppgradering av hovedstrøm-anlegget. Byttet alt av hovedstrømbrytere. Spesielt den til start da jeg kjøpte en som tåler høyrer AMP en den original bryteren. Nye kabelsko på alle grove kabler (presset med hydraulisk kabelsko press). Ny start batteri på 100 Ah. Ny minus-samleskinne. Kontrollert det mest for spenningsfall etterpå og alt så bra ut.

Hadde nemlig problem med å starte motoren med bare start batteriet i fjor (kjøpte båten i fjor høst) og måtte koble sammen start og forbruk for å få starte.

Etter oppgraderingene og ved først start i årr (23. april) startet motoren etter ca. 2 sekunder og bare med startbatteriet. Men så fikk jeg luft i diesel systemet og endte opp med og kine og kine i 10 sekunder om gangen mange ganger inntil motoren startet igjen. Da på bare start batteri inntil den ble for svak, og så med begge batteribanken innkoblet. Hadde startbatteriet på lader i noen timer etterpå.

Det eneste jeg ikke har gjort, men hadde tanker om å gjøre, er å ta av og pusse + kabelen på startmotor. Det er ingen minus kabel der. Bare en kobber «strap» fra start motor til motoren.

Hvordan måler jeg for spenningsfall ved startmotor?

• Create New...