Håholmen Startet 29.April.2018 Link til dette innlegget Startet 29.April.2018 Hei Har en Yanmar 6LY3-UTP på en Viknes 1030 SB (2011), som jeg kjøpte i fjor. Legger merke til at jeg max RPM er 3050 og jeg hadde forventet ca 3300. Har jeg rett i mine antagelser om at max RPM bør være ca.3300 og hva kan evt årsaken til at jeg ikke oppnår dette være ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Da går den litt tungt. Sannsynligvis for tung propell, (med for høy stigning). Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Skal være 3300 ja, http://www.yanmar.no/Products-Fritid/6LY2A-UTP-226/ Har du alltid manglet de siste 250 omd eller har det skjedd nå? kan være svært mange grunner til dette. Groe på skroget, mangel på skift av diesel og oljefiltre, justert ventiler, rengjort kjølere og turbo. Og sikkert flere grunner. Ekstra vekt ombord. Regner med propellen er original fra da båten var ny, så den skal ikke være for stor i utgangspunktet. Men blir båten tyngere med årene eller mangel på service som gjør at motoren ikke yter det den skal blir propellen for stor. Men da er det vel best å finne årsaken istede for å justere på symptomen. Redigert 29.April.2018 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håholmen Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Jeg kjøpte båten i fjor høst og husker ikke om situasjonen var den samme da. Det er ingen groe på skroget. Diesel filtre er byttet. Propellen er orginal. I båten ligger det en testrapport ifm leveransen i 2011, som sier at de oppnådde 27 knop !! og 3300 RPM. Vedlagt følger noen bilder fra motorinstrumentet som kanskje gir noen svar for dere som forstår slikt...... Hva kan neste steg i feilsøkingen være ? Yanmar values.zip Sitér dette innlegget Link to post
Håholmen Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Har tatt ut turboen og sjekket denne. Den ser fin ut spinner lett. Wastegate testet med sykkelpumpe og begynner å åpne på ca 2 bar og maks åpen når man nærmerer seg 4 bar (litt unøyaktig målt med en sykkelpumpe). Brukte boroscope på intercooleren og gikk inn der luften kommer inn fra turbo, samt der luft heaterne sitter. I tillegg gikk vi inn på ved tilkopling av kjølevann. Bortsett fra litt film av olje på inntaksiden på intercooler, så det veldig bra ut. Må kanskje dreie fokus på dieselsiden. Vil sjekke dieselfilterne selv om de nylig er byttet. I tillegg vil jeg bruke IR kamera på sylinderne for å se om det er forskjell på dysene. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 (redigert) Ser du har hatt problemer med turtallsfall på denne motoren tidligere, eller var det en annen motor? Hvis det er den samme: Ville tatt et par steg tilbake, funnet meg en kopp kaffe og begynt å stille meg noen helt enkle spørsmål (før jeg begynner å måle klaring på veiv og rammelager). (spøk) Det første spørsmålet jeg ville stilt meg var: Hva sier forrige eier vedr. maks turtallet og turtallsfallet du hadde i vinter? Du skriver ikke om skrog og propell er helt 100% rein og fri for den forbaskete små ruren som streker. Selv ruslebåter i den størrelsen mister både fart og turtall hvis det er grodd under. En annen ting er vekt, lett for å dratt med seg en liten obosleilighet av ting og tang (vekt) ombord som gjør at turtall og fart reduseres. Det samme skjer hvis båten har lagt på sjøen siden den var ny for 7 år siden, skroget trekker litt fuktighet og dermed noe vekt. Når den tid kommer vil du gjerne som de fleste andre som skal selge båt oppleve at båten har aldri gått så fort som den dagen du selger etter alt av vekt er lempet på land. Er du sikker på at turteller er 100% korrekt? På dagens moderne motorer er det fullt av sensorer koblet sammen i en "Tenkende August" som holder igjen hvis det er et eller annet som ikke er helt 100%, så her er det lett for å bli lurt. Aner ikke om din motor har dette... Hvis forrige eier ikke har noe fornuftig forklaring ville jeg for å kunne feriere ombord med god samvittighet funnet nærmeste Yanmarforhandler og bestilt en time for motordiagnose. Skriv på en lapp alt du har opplevd og vis den samtidig, så du er sikker på at alt de trenger av detaljer foreligger før de begynner. Helt personlig hadde jeg aldri lagt ut på noe langtur med en motor hvor du nå mangler noe turtall og halvparten av turtallet forsvant og kom tilbake uten noen fornuftig forklaring. Men nå er jeg en avskiltet dieselmekaniker fra tiden før elektronikken ble montert på maskinene. Redigert 18.Mai.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hpso Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 f35 skrev On 29.4.2018 at 19.27: Hei Har en Yanmar 6LY3-UTP på en Viknes 1030 SB (2011), som jeg kjøpte i fjor. Legger merke til at jeg max RPM er 3050 og jeg hadde forventet ca 3300. Har jeg rett i mine antagelser om at max RPM bør være ca.3300 og hva kan evt årsaken til at jeg ikke oppnår dette være ? Hei. Har helt samme erfaring som du beskriver ang. turbotrykk og turtall. Har hørt flere uttalelser om hva som er normalt turbotrykk fra 1.6 til 2.4. Vet så langt ikke hva som er normalen. Hans P Sitér dette innlegget Hans Petter S.Olsen Gamle Fredrikstad Link to post
Håholmen Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Jeg oppnår 2950 RPM og turbutrykket er da 1.6. Fuelflow er ca 72 og gasshåndtaket er på ca 80% (når jeg beveger gassen de siste 20%, så skjer det ingenting). Turbo'en er utmontert og ser OK ut. Intercooler er inspisert med boroscope på både luft og vann siden, OK. Begge fuelfilter ble byttet i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
hpso Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) I fjor hadde jeg et trykk på 1.6 , men i år har jeg sett 1.8 iallfall... Usikker hvor høyt trykk turboen skal gi.. ? Med denne, SB har jeg vel nå ca 3100 rom tror jeg... Drar på tur onsdag så da skal jeg se hvordan status er.. Gasspådraget gir hele veien opp... Og full er på 72 ltr Redigert 1.Juli.2018 av hpso (see edit history) Sitér dette innlegget Hans Petter S.Olsen Gamle Fredrikstad Link to post
Gullfisk Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 @Håholmen @hpsoBle det noen konklusjon/løsning her? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 (redigert) Tror den er "daukjørt". Hadde samme problem på samme motor og samme båt. Fikk da rådet av en Yanmar-mekaniker at jeg skulle kjøre 100% i en time og se om det hjalp. Det gjorde det, fikk igjen noen omdreininger med en gang. Etter det, så kjørte jeg 100% i 10 min hver gang jeg brukte båten , og det gjorde susen for meg. Hadde alle 3300 etter en stund. Manglet ca 250 omdr jeg og, så det hørtes veldig likt ut. Edit. Så ikke at det var en gammel tråd. Redigert 12.Juli.2022 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Kom over den når jeg søkte rundt wastegate. Løsning like interessant i dag, siden konklusjon mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Lille Louise Svart 3.September.2023 Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Hei Håholmen skrev On 1.7.2018 at 17.59: Jeg oppnår 2950 RPM og turbutrykket er da 1.6. Fuelflow er ca 72 og gasshåndtaket er på ca 80% (når jeg beveger gassen de siste 20%, så skjer det ingenting). Turbo'en er utmontert og ser OK ut. Intercooler er inspisert med boroscope på både luft og vann siden, OK. Begge fuelfilter ble byttet i vinter. Hei, har samma båt, samma maskin og samma symptom, skjer ikke noe på de siste 20%. Hva ble konklusjonen din? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.