Gudrun
Ser du har hatt problemer med turtallsfall på denne motoren tidligere, eller var det en annen motor?
Hvis det er den samme:
Ville tatt et par steg tilbake, funnet meg en kopp kaffe og begynt å stille meg noen helt enkle spørsmål (før jeg begynner å måle klaring på veiv og rammelager). (spøk)
Det første spørsmålet jeg ville stilt meg var:
Hva sier forrige eier vedr. maks turtallet og turtallsfallet du hadde i vinter?
Du skriver ikke om skrog og propell er helt 100% rein og fri for den forbaskete små ruren som streker. Selv ruslebåter i den størrelsen mister både fart og turtall hvis det er grodd under.
En annen ting er vekt, lett for å dratt med seg en liten obosleilighet av ting og tang (vekt) ombord som gjør at turtall og fart reduseres.
Det samme skjer hvis båten har lagt på sjøen siden den var ny for 7 år siden, skroget trekker litt fuktighet og dermed noe vekt. Når den tid kommer vil du gjerne som de fleste andre som skal selge båt oppleve at båten har aldri gått så fort som den dagen du selger etter alt av vekt er lempet på land.
Er du sikker på at turteller er 100% korrekt?
På dagens moderne motorer er det fullt av sensorer koblet sammen i en "Tenkende August" som holder igjen hvis det er et eller annet som ikke er helt 100%, så her er det lett for å bli lurt. Aner ikke om din motor har dette...
Hvis forrige eier ikke har noe fornuftig forklaring ville jeg for å kunne feriere ombord med god samvittighet funnet nærmeste Yanmarforhandler og bestilt en time for motordiagnose. Skriv på en lapp alt du har opplevd og vis den samtidig, så du er sikker på at alt de trenger av detaljer foreligger før de begynner.
Helt personlig hadde jeg aldri lagt ut på noe langtur med en motor hvor du nå mangler noe turtall og halvparten av turtallet forsvant og kom tilbake uten noen fornuftig forklaring. Men nå er jeg en avskiltet dieselmekaniker fra tiden før elektronikken ble montert på maskinene.