Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Interessant lesing.  :smiley:

Jeg må nok si at jeg er overrasket at de som vanligvis viser seg som forbilde

nå omsider viser seg som sløvete.

Når man i det hele tatt snakker om "alternativer"

er det vel allikevel KaRoBa og alle andre som forklarer meningen av ordentlig verktøy

de som fortjener minst støy.

Det er nemlig absolutt riktig, som de sier, og helt feil som alle andre sier.

Man kan nok bruke slagverktøy for å "klamre" en kabel,

men for å gjøre det riktig må det gjøres kun ved å følge foreskriftene av den som produserer kabelskoene.

Grunn for det er enkelt å forklare, og ble forklart allerede av andre lengre opp i tråden.

Pressing av kabelsko skal være både homogen, formgivende, og gasstett.

Dvs. pressingen skal gjøres kontrollert, ellers er pressingen bare lotteri.

Dette forhindrer at lederne blir skadet fysisk, også at den oksiderer innvendig,

og at den ikke kan løsne ved en tilfeldighet etter hvert.
Og det må man huske.

Alle (!) kabelsko har spesielle egenskaper, og det er kun produsenten som forteller hvordan den skal presses,

og da t.o.m. på hvilken type leder og med hvilken form.

...jeg lurer faktisk også om det faktisk finnes lengre noe som helst kabelsko som enten er laget
eller i det minste egnet for å kunne presses med slagverktøy ...korrekt (!) .

Alle kabelsko ellers må derfor presses med riktig og tilpasset verktøy,

enkelt siden det er bare den som kan garantere at pressingen blir utført slik kabelskoen krever det.
Å gjøre det omvendt er som å kjøpe salen før man kjøper hest.

Om Lectron kan henge seg opp i denne pressingen han utførte betyr altså teknisk sett absolutt ingenting,

selvfølgelig unntatt at "noe" klemmer på "noe" så kraftig at pressingen bærer 100kg.

Men når denne pressingen er for hard da vill de ytre lagene på lederne brekke på overgangen inn i kabelskoen siden de strekkes.

Er det for lite trykk kan lederne være fastklemt først, men kan løsne etter hvert når kompresjonen har fordelt seg.

Er pressingen oval, eller skeiv, eller skarp på kantene, eller negativ i kantene,

eller annet som ikke passer til symmetrien av denne kabelskoen

da er det dømt til å svikte etter en stund (hva enn det betyr tidsmessig sett).

Og har man nå litt erfaring med vibrasjoner da er dette det verste som finnes, nettopp på overganger mellom stiv og myk.
Da behøves det ikke 100kg som trekker, men kun regelmessig svinging i materialene av forskjellig hardhet og masse.

Det finnes altså den ene eller andre grunn for riktig verktøy som -ble laget- ekstra for å kunne klemme en bestemt kabelsko -riktig-.

Så tillater jeg meg å fordømme særlig slike helt ukontrollerbare slag-"verktøy" av hvilken som helst leverandør.
Da tror jeg at t.o.m. pressing i skrustikke er noe bedre løsning,

siden man da i alle fall kan presse bedre kontrollert enn med "hammer & meisel".

Bare min mening.

:seeya:

Jørg 

Joerg Becker

Joerg Becker

Interessant lesing.  :smiley:

Jeg må nok si at jeg er overrasket at de som vanligvis viser seg som forbilde

nå omsider viser seg som sløvete.

Når man i det hele tatt snakker om "alternativer"

er det vel allikevel KaRoBa og alle andre som forklarer meningen av ordentlig verktøy

de som fortjener minst støy.

Det er nemlig absolutt riktig, som de sier, og helt feil som alle andre sier.

Man kan nok bruke slagverktøy for å "klamre" en kabel,

men for å gjøre det riktig må det gjøres kun ved å følge foreskriftene av den som produserer kabelskoene.

Grunn for det er enkelt å forklare, og ble forklart allerede av andre lengre opp i tråden.

Pressing av kabelsko skal være både homogen, formgivende, og gasstett.

Dvs. pressingen skal gjøres kontrollert, ellers er pressingen bare lotteri.

Dette forhindrer at lederne blir skadet fysisk, også at den oksiderer innvendig,

og at den ikke kan løsne ved en tilfeldighet etter hvert.
Og det må man huske.

Alle (!) kabelsko har spesielle egenskaper, og det er kun produsenten som forteller hvordan den skal presses,

og da t.o.m. på hvilken type leder og med hvilken form.

...jeg lurer faktisk også om det faktisk finnes lengre noe som helst kabelsko som enten er laget
eller i det minste egnet for å kunne presses med slagverktøy ...korrekt (!) .

Alle kabelsko ellers må derfor presses med riktig og tilpasset verktøy,

enkelt siden det er bare den som kan garantere at pressingen blir utført slik kabelskoen krever det.
Å gjøre det omvendt er som å kjøpe salen før man kjøper hest.

Om Lectron kan henge seg opp i denne pressingen han utførte betyr altså teknisk sett absolutt ingenting,

selvfølgelig unntatt at "noe" klemmer på "noe" så kraftig at pressingen bærer 100kg.

Men når denne pressingen er for hard da vill de ytre lagene på lederne brekke på overgangen inn i kabelskoen siden de strekkes.

Er det for lite trykk kan lederne være fastklemt først, men kan løsne etter hvert når kompresjonen har fordelt seg.

Er pressingen oval, eller skeiv, eller skarp på kantene, eller negativ i kantene,

eller annet som ikke passer til symmetrien av denne kabelskoen

da er det dømt til å svikte etter en stund (hva enn det betyr tidsmessig sett).

Og har man nå litt erfaring med vibrasjoner da er dette det verste som finnes, nettopp på overganger mellom stiv og myk.
Da behøves det ikke 100kg som trekker, men kun regelmessig svinging i materialene av forskjellig hardhet og masse.

Det finnes altså den ene eller andre grunn for riktig verktøy som -ble laget- ekstra for å kunne klemme en bestemt kabelsko -riktig-.

Så tillater jeg meg å fordømme særlig slike helt ukontrollerbare slag-"verktøy" av hvilken som helst leverandør.
Da tror jeg at t.o.m. pressing i skrustikke er noe bedre løsning,

siden man da i alle fall kan presse bedre kontrollert enn med "hammer & meisel".

Bare min mening.

:seeya:

Jørg 

Når

• Create New...