bjoris
Endelig skal drømmen realiseres, vi har hatt båten i 10 år nå og det har vært snakk om denne turen siden vi kjøpte båten:) Men alt til sin tid, barna er større, ting er lettere å organiserer og en skal jo ha både en velvillig arbeidsgiver og mye oppspart ferie/avspassering. Jeg skal jobbe litt underveis også slik at jeg kan være 9 uker, men bare bruker 8 uker ferie/avspassering.
Det står en konfirmasjon for døren så det har ikke blitt så mye tid til nitidig planlegging, etter konfirmasjonen har jeg 3 uker å klargjøre båten, den skal på land og belg og bunnventiler skal byttes. Jeg har div andre ting som må i orden, en wc der pumpa må byttes etter mange ganger å ha byttet innmat, jeg har en dybdemåler som fusker og en kartplotter som faller ut fra tid til annen. Ladingen på motoren har også fusket noen få ganger de siste to årene så det er nok å putle med de 3 ukene før vi setter kursen nordover, men jeg prøver å ta de tingene jeg ser at fort kan føre til at det blir unødvendig skruing underveis, noe skruing blir det, men greit å ta ting en vet om i det minste. Noe er gjort, jeg har fått fikset sprayhood med nytt vindu og nye sømmer, genoa 3en ble sydd og forsterket i fjor og nylig var Seilmaker Iversen på Stord for å se over en rekke rigger, jeg fikk samtidig byttet til Dynema Akterstag, blokkene i akterstaget satt helt fast så ikke rart det har blitt dårlig høyde på kryss og mye sagg i forstaget i det siste...:) Jeg har ellers en irriterende lekkasje fremme i baugen også som jeg har lett etter i flere år, ikke mye, men nok til at det blir fuktig i køya om det regner kraftig... Ja, sånn er det jo å ha båt, men nok om det.
Turen:
Jeg tenker 3 uker opp, 3 uker i Lofoten/Harstad/Senja området og så 3 uker nedover igjen. Avreiser er helgen 8. juni og retur 10. aug. Utover disse rammene har jeg ikke lagt så mange planer og kommer ikke til å gjøre det heller, da blir det fort stress om en ser for seg å være kommet så og så langt til enhver tid. Målet er turen og det å være underveis, om det blir mye dårlig vær og vi blir forsinket så er det ingen krise om vi ikke får seilt så mye i Nord-Norge. Jeg har både bodd i Bodø i 2 år og har tilgang på en NB820 i Harstad hos svigers så Lofoten by boat er absolutt mulig senere også, om en neppe på noen år i egen båt igjen:)
Det blir en kombinasjonstur med familie/kammerater litt av og på underveis, jeg starter sammen med min far første uken, så mønstrer fruen på dit vi har kommet og blir med 9 dager før hun må hjem å jobbe ett par uker. Derfra blir det muligens noen dager alene før deler av hennes familie i Nord-Norge mønstrer på, det hadde vært utrolig moro å fått med seg Vestfjordseilasen, men den går litt seint ifht at jeg har ett halvtårssregnskap jeg skal ha i boks første uken i Juli, da fungerer det best å få sitte på land med skikkelig breibånd. Etter dette så kommer familie og blir med å seiler i Nord-Norge og kanskje blir de med en uke og to sørover, det blir væravhengig jeg har forlengst innsett at seilerfeberen ikke har smittet så veldig over på resten av familien som trives godt i båt, men de s synes seilbåt er for saktegående og at for mye tid går med til å være underveis. Håpet er at det å seile på helt nye plasser kan føre til større interesse:) Hvis ikke snakkes det om motorbåt fra nestår, men det får vi nå se på etter denne turen.
Det er 100 vis av flotte steder jeg har lyst til å oppleve underveis, tips mottas med stor takk, jeg kommer til å fokusere på områdene nord for Stad, vi har vært mange plasser sør for Stad og det er ett området vi nok vi oppsøke mange ganger i fremtiden også så det blir nok lagt opp til ok tempo til vi har kommet oss over Stad, derfra er det veldig mange steder jeg har lyst til å være innom.
Jeg skal rigge båten til slik at jeg kan ha MTB sykkelen hengende på hekken, jeg trenger trimmen når det blir så stillesittende og det er også en ypperlig mulighet til å få sett litt mer på land enn om en skal se seg om til fots eller leie bil, det kan en jo ikke gjøre hver dag... Med lange dager blir det nok uansett ikke tid til veldig lange ekspedisjoner på land og da må det være effektivt:)
Vel, tips og råd mottas med takk!