Jump to content

Tips til havner Smögen-Gøteborg

Heatseeker

Recommended Posts

Er ganske godt kjent Svenskekysten ned til Smøgen, men i år lurer jeg på om den årlige turen Himmelfartshelgen blir noe lenger. Vi starter i Grebbestad onsdagen, og har to båter som fint kan cruise i 25-30kn om bølgene ikke er for store.. Noen som har tips til fine havner som er verdt å se? og gjerne med steder med god mat :-)

Mvh,

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Etter Fjällbacka er det ikke så mye før Göteborg

Det er å fornærme Svenskekysten et lite knippe

Lysekil
Ellôs
Môllôsund
Kyrkesund
Skârshamn
Åstol
Marstrand
Kâllô-Knippla
Pluss noen Øyer til

Er været elendig ta Orust og Tjôrn rundt flere steder der enn  Uddervalle og Stenungsund

Mange indre leder

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Heatseeker skrev 1 time siden:

Takk. Heller ikke på innsiden av Orust/Tjørn? Sett litt på Fiskebäckskil og Grundsund - ser jo trivelig ut. any one?

Begge de stedene er hyggelige småsteder. 

Grundsund er ganske lite, lokalt uten så mye turisme.

Fiskebäck er mer gjestehavn med hyggelig kro, bra matbtuikk og VP verksted . 

Enig med RogerJo her. De havne, Bitteliten nævner, er helt klart toppen. Men der findes mange andre havne, som har deres charme. Det kommer an på hvad man går efter.

Her er mine bud:

Kungshamn (som mere stille alternativ til Smögen)

Bohus Malmön (tænk at den ikke er på din liste, @Bitteliten ?)

Lysekil (stor by men har mange ting at se og opleve)

Fiskebäckskil. Helt klart en af mine favoritter

Grundsund. Utrolig idyllisk men meget stille

Gullholmen/Hermandö. Perle.

Mollösund. Idyl - men også indkøb, restauranter mm

Skärhamn. Veldrevet gæstehavn med bådbutik, ICA og Systembolag i nærheden. Pæn by.

Åstol. Unik ø-idyl

Marstrand. Must see. Men også hektisk.

Röro og Hyppeln. Små gæstehavne med charme og få faciliteter.

Källö-Knippla. Personlig favorit. Uspoleret og med indkøb, restaurant, diesel mm. Altid på min liste hvert år.

Björkö. Stor og naturskøn ø men mange muligheder for at vandre, bade i ugenerte vige mm.

Fotö. Meget lidt besøgt men også uspoleret og stille havn med smuk udsigt over "havsbandet" og Vinga.

red: Når du nævner god mad, så tænker jeg også på restaurant Salt og Sill på Klädesholmen. Har ikke været der, men mange anbefaler den! Sillbordet i Fiskebäckskil er herligt til lunch. Handelsman Flink på Flatön skulle også være godt.

http://handelsmanflink.se/

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Har dere glemt Dyrön, med to havner? Her er det tilrettelagt med merket tursti øyen rundt.

Eller Klädesholmen?

Om snaue 3 uker drar vi nedover og kommer vel innom ganske mange av disse havnene før vi drar hjem når fellesferien drar seg til ut i juli.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Havneguiden er bra.

Også finnes det en svært omfattende tråd her som heter "status svenskekysten". 

Det som ikke står der er neppe verdt å nevne om dette strekket :smiley:

Beklage dette er lidt OT, men jeg undrer mig over fotoet herover. Jeg mener, at det var et billede, jeg tog fra et SAS-fly for et par år siden. Det er ikke noget problem, men jeg undrer mig bare over hvorfor netop dette billede bliver valgt som foto til tråden? Der er jo bogstavelig talt hundreder - måske tusinder af billeder i denne tråd. Måske @Ingar eller en anden moderator kan svare på det? 

Donsö er også en “rigtig” ø - på den måde, at det ikke er et reservat for sommergæster. Helt enig med TomRør i det. Vrångö er også fin med gode strande og hyggelig havn. Begge disse ligger dog lige syd for GBG. Men et besøg værd!

Når det gælder selve Gøteborg, så har jeg et problem med Lilla Bommen efter at jeg dummede mig for et par år siden og fik en ankerline i begge propeller :headbang:  Havnen er lille, trang og meget, meget dyr, og fremover tager jeg Långedrag og så sporvognen (trikken) til byen. Men for en mindre båd med stort oplevelsesbehov, så er Lilla Bommen sikker fin. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...