Jump to content

Føre båt i sterk strøm og turbulens fra andre båter

Knallipadden

Recommended Posts

Var på tur med den lille jollen min i dag. Kjørte gjennom Straume Bro i utløpet av Nordåsvannet. Jeg kjørte gjennom på tiden strømmen er sterkest. Inn gikk veldig fint men når jeg skulle ut igjen var det en stor Cabincruiser som la seg foran meg. Jeg holdt avstand for å unngå bølger fra den. Strømmen var sterk men den så glatt og fin ut. Når cabincruiseren gav på kom det monster hekkbølger i strømmen. Jeg forsøkte å unngå de men, det virket som at de ble hengende igjen i strømmen. Plutselig var strømmen forvandlet til en frådende elv med svære virvler og store bølger. Det var nesten umulig for meg å komme meg ut. Ikke pga styrken til strømmen men pga. bølgene i den. Endte med at jeg ble kliss våt og måtte snu og kjøre inn igjen i strømmen på nytt. Bølgene forsvant ikke men jeg klarte å komme meg forbi med å kjøre veldig tett mot land. Har aldri opplevd det før. Kan bølger bli hengende igjen i strømmen og/eller endre måten strømmen flytter seg på. Det så ikke ut til at den roet seg ned igjen og den virket som sagt glatt når jeg var på vei inn i den. 

Dumt at jeg ikke fikk gå først da. Han la seg ut og ville forbi meg rett før, og dum som jeg var var slapp jeg den foran for å være grei. Da har jeg i hvert fall lært at jeg ikke skal kjøre forbi en mindre båt (når jeg kjører den store båten) for å komme først i strømmen siden det ikke var en hyggelig opplevelse å være liten båt. Har aldri opplevd dette fenomentet selv, eller har ikke tenkt over det er rettere ord. Jeg vet at det kan stå bølger i sterke strømmer, men har alltid tenkt at det er fordi det er fjell eller steiner på bunnen som strømmen treffer slik at vannet blir presset opp. Har aldri sett at hekkbølgene blir fanget. Nå var dette riktig nok en stor båt på 50 fot +/-.

Knallipadden skrev 1 time siden:

7 knop sies det men har hørt at den kan være kraftigere hvis det er stor forskjell mellom flo og fjære.

Da hadde det ikke vært noe for min Saga 27 med 7,5knop på full pinne og hjemlengsel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser på nettet at det har skjedd flere uhell og ulykker som kunne ha endt galt. Her er en fra 2013 på Bergens motorbåt forening sin hjemmeside. 

Tilleggs info om den tidligere omtalte båtulykken ved Straume bro 19.05:

I går kveld (torsdag) ble jeg oppringt av et øyevitne til ulykken. Han kunne gi noen 
tilleggsopplysninger. De var kort oppsummert:
Barna satt fremme på båten og holdt seg i rekkverket.
Den store hvite båten var kommet gjennom strømmen før den små båten entret 
strømmen.
Det var store stående bølger etter den store båten, noe som nok forårsaket at føreren 
mistet kontroll over den små båten.
Det var mye rop og skrik fra barna, og kanskje de voksne også. Føreren av den hvite 
båten snudde seg da. Han så sannsynligvis at andre var i full gang med å sikre 
barna. Han kjørte da videre.
Motoren stoppet på den små båten, som drev vekk fra stedet. Jenten var da dradd på 
land av andre som løp til fra broen.
Vi var enige om følgende:
Føreren av den hvite båten burde stoppet. Han kunne ikke vite tilstanden på avstand. 
Han var tross alt involvert i ulykken.
Føreren av den små båten ble en erfaring rikere på den «dyre» måten. Stående 
bølger etter en stor båt i strømmen gjør stedet til et farlig sted. Dette krever nøye 
vurdering hver gang.
Alle i båter som ferdes i strømmen MÅ sitte inni båten.
Konklusjon:
Dette var en situasjon hvor det lett kunne gått med liv. Hadde noen av barna 
forsvunnet inni bølgene, så ville de fått store problemer med å være på overflaten, 
selv med redningsvest. Dette pga. turbulens og sterke vertikalstrømmer. Han som 
ringte meg, sa at han ikke kunne hoppet etter barna.

Er også en del båter som "tverrer" i denne strømmen ila. en sesong. Kjører for tett på en båt og blir overrasket av tilbakeslagsbølger fra kantene. Disse bølgene som slår tilbake fra veggene får ekstra kraft og høyde av vertikalstrømmene. 

Ganske spennende å kikke litt her, tar meg ofte en pause på broen når jeg sykler på tur i området.

Vi har gått gjennom strømmen med snekke i alle år. Lokalkunnskap og erfaring er viktig. Går aldri inn rett etter stor båt, ref stående bølger. Går stort sett uansett motstrøm, men er forberedt på å stå nesten «fast» i innløpet når strømmen er sterk før det «løsner». Noen ganger er det kun cm om gangen fremover. Fikk motorstopp i innløpet en gang, ble føyset ut igjen. 

Festina_Lente skrev for 6 timer siden:

Vi har gått gjennom strømmen med snekke i alle år. Lokalkunnskap og erfaring er viktig. Går aldri inn rett etter stor båt, ref stående bølger. Går stort sett uansett motstrøm, men er forberedt på å stå nesten «fast» i innløpet når strømmen er sterk før det «løsner». Noen ganger er det kun cm om gangen fremover. Fikk motorstopp i innløpet en gang, ble føyset ut igjen. 

Hvordan var det å få motorstopp, var ikke det ekkelt å miste helt kontroll? 

Bigmac skrev for 14 timer siden:

"Tredemølle for roklubben". 

Er trikset å gi gass i sånne forhold? Ganske fascinerende, aldri sett før. 

Er mest vrient å holde båten vår stabil i motstrøm FØR du kommer langt nok inn i innløpet. Misunner dem med mer muskler da. Når du er på plass i innløpet så er det ikke så mye vingling lenger men før dette må du virkelig bruke rattet! Vi gir jo ofte full gass da :giggle: men disse store klarer seg vel bra uansett. 

Har kanskje fortalt denne historien før:

en stor charterskøyte skulle gå ut på medstrøm, broen var oppe og stengt for biler, så masse folk stod og ventet og så på. På vei ut tok han litt lite fart, så strømmen styrte/han følge han mistet kontroll. Så feiget han ut og gav gass akterover for å prøve å bakke tilbake inn i vannet igjen mot strømmen, var da kommet inn i innløpet. Mistet all kontroll da gjorde dette, han hadde definitivt ikke styrefart bakover mot 5-6 knop strøm når han ikke hadde styring fremover, så strømmen tok fatt i båten og tverre det den like ved innløpet. Skøyta ble ført inn i ene brokaret baklengs, og holdt på å bli tverret fullstendig og stenge innløpet, men skipperen gav full gass og fikk den med baugen mot strømmen, altså feil vei. I sammenstøtet med brokaret fikk han skadet roret, hadde ikke styring lenger - samtidig stoppet motoren.  Han ble da føyset baklengs ut gjennom strømmen og ble liggende og drive ute i bukta. Alt dette skjedde på et minutt eller to, og kunne potensielt blitt livsfarlig.

Moralen er: gi nok gass når du går medstrøms, når du først er i strømmen da er det ingen retur.

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Utrolig fsinerende å se disse strømmene.

Men kjøreteknikk for planende båt under slike forhold er det ingen som har forklart.

Det kommer vel litt an på hvor du er og hvor fort båten din kommer opp i fart. Det jeg pleier å gjøre når jeg går motstrøms som fungerer for meg er å se hvor strømmen går og navigere rett mot strømmen (der det lar seg gjøre) slik at jeg ikke får den fra siden. Gir så gass etter hvert som jeg merker den blir sterkere. Kjører jeg snekken må jeg kanskje gi gass litt før siden den ikke har så stor motor og trenger noen meter mer på å sette fart. Ser noen kjører gjennom strømmen i plan, men det kan være skummelt hvis du plutselig treffer på virvler og strøm fra siden. Ikke minst hvis det kommer båter andre veien. Det er ikke like lett å se alltid før man er i strømmen. Jeg er imidlertid ikke en ekspert men har kjørt gjennom strøm mange ganger, men riktig nok på steder med lite båttrafikk, derfor jeg fikk en aha opplevelse med stillestående bølger etter en båt. Viser at ikke alle steder og situasjoner er like :) 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...