Knallipadden
lurvetass skrev for 2 timer siden:Utrolig fsinerende å se disse strømmene.
Men kjøreteknikk for planende båt under slike forhold er det ingen som har forklart.
Det kommer vel litt an på hvor du er og hvor fort båten din kommer opp i fart. Det jeg pleier å gjøre når jeg går motstrøms som fungerer for meg er å se hvor strømmen går og navigere rett mot strømmen (der det lar seg gjøre) slik at jeg ikke får den fra siden. Gir så gass etter hvert som jeg merker den blir sterkere. Kjører jeg snekken må jeg kanskje gi gass litt før siden den ikke har så stor motor og trenger noen meter mer på å sette fart. Ser noen kjører gjennom strømmen i plan, men det kan være skummelt hvis du plutselig treffer på virvler og strøm fra siden. Ikke minst hvis det kommer båter andre veien. Det er ikke like lett å se alltid før man er i strømmen. Jeg er imidlertid ikke en ekspert men har kjørt gjennom strøm mange ganger, men riktig nok på steder med lite båttrafikk, derfor jeg fikk en aha opplevelse med stillestående bølger etter en båt. Viser at ikke alle steder og situasjoner er like :)