Jump to content

Helt ny Tohatsu 4hk vil ikke starte

Fabbe

Recommended Posts

Hei. Jeg kjøpte nylig en tohatsu MFS4C 4hk 4takt. I dag tenkte jeg å starte den for første gang, men uten hell. Har blant annet sjekket at jeg har bensin, olje, at motoren står i fri, prøvd både med og uten choke, og åpnet ventilen på bensintanken. Når jeg trekker i snora, blinker oljelyset, men dette er i følge manualen helt vanlig under start så lenge den ikke piper. Problemet er at motoren ikke gjør noen tegn til å starte. Er ikke den mest erfarne når det gjelder båtmotorer, så jeg ville satt pris på tips. Tenker å ta den med tilbake til butikken, men dette har jeg ikke anledning til før neste uke. 

en kamerat av meg fikk en slik liten små-firtakter (Tror det var Honda)  som var heelt umulig å starte om den hadde stått ubrukt en stund

Tipset han da fikk var å ha en liten teskje motorolje nedi tennplugghullet - og det funka ..!   Teorien bak her var at det ble dårligere komp med helt tørre stempelringer og syl.vegger...?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

kjøpte en ny 6HK Mercury i fjor -  denne er laget av Tohatsu.

Har den langt hjemmefra så er ikke blitt skikkelig kjent med den, men den var veldig treg med å få

igang for første gang.

Nesten så jeg vil anbefale å gjøre første starten kontrollert  på land,

istedenfor  liggende på kne baki en liten jolle.

Jeg hadde bensin i tanken  på selv motoren , og varierte med og uten choke for å ikke dra den sur.

Til slutt fyrte den men det tok lang tid og endel banning.

ivar skrev 29 minutter siden:

en kamerat av meg fikk en slik liten små-firtakter (Tror det var Honda)  som var heelt umulig å starte om den hadde stått ubrukt en stund

Tipset han da fikk var å ha en liten teskje motorolje nedi tennplugghullet - og det funka ..!   Teorien bak her var at det ble dårligere komp med helt tørre stempelringer og syl.vegger...?   

Kanskje jeg skal prøve dette, og om det ikke fungerer med noen forsøk får jeg bare ta den til butikken og la de se på det. Om det viser seg å være noe dekker vel garantien dette?

Eureka skrev 5 minutter siden:

Er det bensin - primepumpe på den?

og så var det tennpluggen da...

Tror ikke det skal være dette. Har skrudd ut tennpluggen og sjekket at den har god kontakt med ledningen

er vel ikke de store marginene på slike motorer, så vil tro at en slik klargjøring vil være en tjeneste de må ta betalt for..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oppdatering: Har rotet litt rundt med motoren og sjekket blant annet bensinfilter og pumpe, og jeg har omsider fått motoren til å fyre (iblant), men ikke starte ordentlig. Det beste er vel kanskje og få den sjekket av butikken? Vil det eventuelt gå utover garantien om jeg leker mekaniker og skrur på mer ting?

On 1.5.2018 at 5:38 PM, Fabbe said:

Oppdatering: Har rotet litt rundt med motoren og sjekket blant annet bensinfilter og pumpe, og jeg har omsider fått motoren til å fyre (iblant), men ikke starte ordentlig. Det beste er vel kanskje og få den sjekket av butikken? Vil det eventuelt gå utover garantien om jeg leker mekaniker og skrur på mer ting?

Nysgjerrig på om du fant noe ut av dette ved hjelp av butikk?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...