Fabbe Startet 30.April.2018 Del på Facebook Startet 30.April.2018 Hei. Jeg kjøpte nylig en tohatsu MFS4C 4hk 4takt. I dag tenkte jeg å starte den for første gang, men uten hell. Har blant annet sjekket at jeg har bensin, olje, at motoren står i fri, prøvd både med og uten choke, og åpnet ventilen på bensintanken. Når jeg trekker i snora, blinker oljelyset, men dette er i følge manualen helt vanlig under start så lenge den ikke piper. Problemet er at motoren ikke gjør noen tegn til å starte. Er ikke den mest erfarne når det gjelder båtmotorer, så jeg ville satt pris på tips. Tenker å ta den med tilbake til butikken, men dette har jeg ikke anledning til før neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Er kontakten for dødmansknappen i? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Det er vel ei bensinkran på den, sjekk den er åpen. Sitér dette innlegget Link to post
Fabbe Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 Har sjekket både dødmannsknapp og bensinkrana. Den står på intern tank som jeg bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 (redigert) På gasshåndtaket, er det et symbol der som indikerer at den gassen vries til det punktet ved kaldstart ? Noe ala " start" eller lignende. Har det på mercuryen, og kaldstarter kun da. Altså litt økt turtallet. Er den butikkny, eller bare ny for deg? Er det olje på motoren ? Redigert 30.April.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabbe Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 Motoren er butikkny, så jeg fylte på olje. Har start og re-start på gasshåndtaket, prøvd med gassen i begge posisjoner både med og uten choke. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 en kamerat av meg fikk en slik liten små-firtakter (Tror det var Honda) som var heelt umulig å starte om den hadde stått ubrukt en stund Tipset han da fikk var å ha en liten teskje motorolje nedi tennplugghullet - og det funka ..! Teorien bak her var at det ble dårligere komp med helt tørre stempelringer og syl.vegger...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
is_620 Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 kjøpte en ny 6HK Mercury i fjor - denne er laget av Tohatsu. Har den langt hjemmefra så er ikke blitt skikkelig kjent med den, men den var veldig treg med å få igang for første gang. Nesten så jeg vil anbefale å gjøre første starten kontrollert på land, istedenfor liggende på kne baki en liten jolle. Jeg hadde bensin i tanken på selv motoren , og varierte med og uten choke for å ikke dra den sur. Til slutt fyrte den men det tok lang tid og endel banning. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 (redigert) Er det bensin - primepumpe på den? og så var det tennpluggen da... Redigert 30.April.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabbe Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 ivar skrev 29 minutter siden: en kamerat av meg fikk en slik liten små-firtakter (Tror det var Honda) som var heelt umulig å starte om den hadde stått ubrukt en stund Tipset han da fikk var å ha en liten teskje motorolje nedi tennplugghullet - og det funka ..! Teorien bak her var at det ble dårligere komp med helt tørre stempelringer og syl.vegger...? Kanskje jeg skal prøve dette, og om det ikke fungerer med noen forsøk får jeg bare ta den til butikken og la de se på det. Om det viser seg å være noe dekker vel garantien dette? Eureka skrev 5 minutter siden: Er det bensin - primepumpe på den? og så var det tennpluggen da... Tror ikke det skal være dette. Har skrudd ut tennpluggen og sjekket at den har god kontakt med ledningen Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Olje i forgasseren? Fraktet din den liggende etter at den fikk olje? Sitér dette innlegget Link to post
Fabbe Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 Sahara skrev 7 minutter siden: Olje i forgasseren? Fraktet din den liggende etter at den fikk olje? Har kun ligget ned under transport fra butikken, og ikke mens den har hatt olje i seg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Egentlig litt rart at ikke butikken har klargjort motor, fylt olje og testkjørt. jeg ville ringt dem på onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 er vel ikke de store marginene på slike motorer, så vil tro at en slik klargjøring vil være en tjeneste de må ta betalt for..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fabbe Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Oppdatering: Har rotet litt rundt med motoren og sjekket blant annet bensinfilter og pumpe, og jeg har omsider fått motoren til å fyre (iblant), men ikke starte ordentlig. Det beste er vel kanskje og få den sjekket av butikken? Vil det eventuelt gå utover garantien om jeg leker mekaniker og skrur på mer ting? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Du bør nok ikke skru for mye nei, det er forhandlers ansvar at den skal fungere, det er jo en helt ny motor. Gjør du for mye kan de påstå du har tuklet med motoren og legge deler av ansvaret over på deg hvis det viser seg at motoren ikke er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 On 1.5.2018 at 5:38 PM, Fabbe said: Oppdatering: Har rotet litt rundt med motoren og sjekket blant annet bensinfilter og pumpe, og jeg har omsider fått motoren til å fyre (iblant), men ikke starte ordentlig. Det beste er vel kanskje og få den sjekket av butikken? Vil det eventuelt gå utover garantien om jeg leker mekaniker og skrur på mer ting? Nysgjerrig på om du fant noe ut av dette ved hjelp av butikk? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Kjøpte meg en Mercury 6hk. Forhandleren insisterte på at han skulle klargjøre den, og jeg måtte starte den å vannkaret før jeg tok den med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.