Volvoxc90 Startet 30.April.2018 Link til dette innlegget Startet 30.April.2018 Hei. Vi har nylig kjøpt en Scand Baltic 2001 modell. I den forbindelse har jeg et spørsmål knyttet til sinkanoder: Det er en sinkanode bak propell/montert på propellmutter samt en større sinkanode foran propell. Bør begge skiftes hvert år? Den bak propellen ser jeg det er tæret godt på. Sitér dette innlegget Link to post
FLS Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Hei Litt uklart for meg om anoden foran sitter på akslingen eller om den evt er montert på baksiden av kjølen. Jeg har propellmutteranode på min Baltic og den er viktig. Byttes hvis den er mer enn 50% tæret (ved årlige opptak av båten). Jeg har også egen anode som beskytter stevnelageret. Kommentar fra moderator: Tittelen er nå redigert, var kun "Sinkanoder Baltic". Antar at anoden det er snakk om sitter direkte på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Volvoxc90 skrev for 1 time siden: Hei. Vi har nylig kjøpt en Scand Baltic 2001 modell. I den forbindelse har jeg et spørsmål knyttet til sinkanoder: Det er en sinkanode bak propell/montert på propellmutter samt en større sinkanode foran propell. Bør begge skiftes hvert år? Den bak propellen ser jeg det er tæret godt på. Har Baltic 2000 mod. Kun anode på propellmutter, må byttes hvert år hos meg iaf. Tommelfingerregelen er vel å bytte hvis anoder har mindre enn halvparten igjen. Min propellanode forsvinner nesten på et år. Etter lekkasje pga tæring i fjor, har jeg også festet en anode til eksosutløpet vha et kobberpatentbånd festet til en av mutterne. Denne varer nok 2 år, byttet den ikke i år, da det var minst 3/4 igjen av den. Du har sikkert anoder på thuster prop også Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.