ne.andersson
Tenkte ikke jeg skulle måtte ut med en forklaring vedr. min plassering av hovedbrytere på minussiden men nå føler jeg at jeg må uttale meg likevel siden flere er mot det.
Nesten alle tror at "flyten" av strøm går fra pluss til minus på et batteri, elektroner i en krets flyter fra negativt til positiv side i batteriet. Tror du meg ikke? Google it og se filmen her Link til enkel forklaring. (det vi tenker på som standard med pluss til minus kalles for conventional-flow og stammer fra 1700/1800-talet men electron-flow som faktisk skjer er fra minus til pluss)
Farligere å ha det på minussiden da pluss ikke er beskyttet? Nei, kretsen er brutt uansett og som tidligere forklart, flyten går ikke den veien.
Hvordan skal pluss på batteriet kortslutte mot noe som helst når kretsen er brutt på minussiden? (Skulle da være om kabel fra batteriet sin minusside på hovedbryteren løsner og flyr over til pluss-polen på batteriet, men det kan vel likevel skje om man har bryteren på pluss-siden?)
Kutyme går for meg ikke før det man ble lært på skolen eller det som var standard i båten når det ble bygget.
Nå setter jeg inn en smiley sånn at ingen missforstår og tror at jeg er sur men bare ville forklare meg og "bakke opp" mitt skjema
PS. Jeg vil tillegge at om man har en båt med ground i skroget (noe jeg ikke har) så er det kutyme å ha brytere på pluss-siden eller begge sider.