Norddron
Tror jeg har funnet forklaringen på høy hvile/ladespenning. Solcellen lader og det forklarer at det er høyere spenning, men i dag la jeg merke til forskjellig spenning på paralellkoblede batterier. Jeg tok ut alle tre batterier i banken og åpnet de to hvor det er mulig (sønna). De var ganske tørre. Har fullt på 1 liter batterivann på hver av de 2 og ser om det er mulig å lade. Det siste batteriet (74 aH) får jeg ikke åpnet.
Så er spørsmålet hvorfor batteriene er kokt? Er det fordi jeg har paralellkoblet to 80 Ah og en 74 Ah? For meg ser det også ut som om startbatteriet (110 Ah) e r paralellkoblet med banken. Er det solcellepanelet som koker?
Vil jeg kunne redde dette ved å lade de to sønnakene og kjøpte et til 80 Ah som erstatning for 74 Ah batteriet (som jeg ikke vet om er kokt)? Evt. bytte alle tre og håpe at feilen var det litte 74 Ah batteriet (som ikke virker til å være kokt, skvalper når jeg rugger på det). Hvis det er noe annet som er galt er det jo en dyr løsning å feilsøke ved å koke batterier.