Midtpinne Startet 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2018 I dag gjorde jeg et forsøk på å feilsøke to døde ankervinsjer i båten. Jeg fokuserer først på den i baugen. Jeg tror det er en Engbo, men jeg vet ikke sikkert. Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde av selve vinsjen, men skal få gjort det i løpet av noen dager. Jeg har mulighet til å dra til båten på torsdag. Vinsjen i hekken er en Engbo og jeg tror jeg har funnet modellen, jeg kommer tilbake med informasjon om den senere. Vinsjen i baugen. Når jeg måler spenning på releet som styrer strømmen begynner jeg å lure litt. Jeg setter pluss på voltmeteret på releet på polen der ledningen kommer fra batteriet og minus på voltmeteret på en av de to ledningene som går til ankervinsjen og måler litt over 13V. Dette uten at jeg har trykket på knappene som styrer vinsjen. Jeg måler samme spenning på begge polene som går til vinsjen. Dersom jeg trykker på knappene som styrer vinsjen faller spenningen til 0V. Det er ikke liv i motoren i det hele tatt. Slik jeg skjønner dette så er motoren til vinsjen kortsluttet. Jeg skal jo ikke kunne måle strøm mellom de polene. Eller skal jeg det? Jeg er ikke helt lysten på å kjøpe ny vinsj og har et håp om at det finnes en løsning. Kanskje går det å få kjøpt en ny motor. Jeg legger ved et bilde av motoren og håper noen har et tips om hvor jeg kan få tak i en ny. Jeg har googlet en del uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Ser ut som en Lofrans vinsj - Kanskje Power-il fra Lambertseter. Det du måler høres normalt ut. Polene som går til motor vil få minus gjennom viklingene på motoren så lenge releene ikke er aktivert. Når du måler ved aktivert rele og får 0 v, tyder det på at relekontakten fungerer. Det naturlige her ville være å måle mellom minus og den polen som releet legger inn. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Ja det høres fornuftig ut. Jeg har tenkt litt på at jeg kanskje skal være litt tøffere og se om det blir varmt noen steder dersom jeg holder inne en av knappene for å kjøre vinsjen en stund. Jeg skal også ta med et tangampermeter og se hvor mye strøm som går igjennom ledningene. Uka har blitt litt stokket om så dersom kona blir med i båten kan jeg få testet det i kveld. Jeg er avhengig av henne for å komme til releet og måle samtidig som det blir trykket på knappene. Uansett så kommer jeg meg en tur og får tatt bilder av vinsjen på utsiden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Da har jeg tatt noen bilder av vinsjen i baugen. Hjelp til å identifisere den mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 I dag fikk jeg målt spenning mellom utgangene på releet og minus til batteri. Da måler jeg 0V før jeg trykker på knappene som styrer vinsjen og 13.6V når jeg trykker på en av knappene. Jeg målte også med et tangamperemeter på alle ledninger jeg kunne måle, og det viser 0A. Men så står jeg der med en 19-nøkkel i hånda. Og hva gjør man da? Jeg er usikker på hva andre gjør, men jeg kakker i alle fall til motoren til vinsjen. Og det var kanskje ikke så dumt, for da gikk den litt etterpå. Så jeg dunker noen ganger til med en av knappene inne og den går litt igjen. Jeg gjorde det til og med en tredje gang og den gikk litt. Jeg synes ikke den virket sterk, og den gikk ujevnt. Men det var det, videre dunking hadde ikke noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 https://www.lofrans.com/product/4-Lofrans-horizontal-anchor-windlass/5015-royal Går det lett å vinsje opp manuelt med spaken. og det er olje i glasset. Høres ut som den har børste problem. Ta av det sorte klammeret nede på motoren så ser du inn på børstene Høres ut som motoren trenger en rens. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Midtpinne Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 (redigert) ROYAL - Horizontal Windlass, takker og bukker. Jeg så i glasset, det er ikke olje der, tenkte nok at det skulle være det. Det er påfylling på toppen, det burde jeg klare. Jeg kan lett snurre vinsjen rundt med bare å bruke hendene. Når jeg tar kjetting av snurrer jeg den lett rundt. Jeg drar og skrur ut motoren i morgen. Nå når jeg vet hvilken vinsj det er tenker jeg at man skal kunne skaffe ny motor. Edit: Jeg tror jeg fant motor. https://webshop.nettbaat.no/products/-el-motor-ilas-1000watt Redigert 4.Mai.2018 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.